Gjest Trolltausa Skrevet 3. april 2011 #1 Skrevet 3. april 2011 I flere tråder her inne nå, har jeg sett argumentet: "ja, det er skadelig, men XX er verre, så derfor er det greit". Sammenhengen er type (ikke reelle eksempler, kun eksempler) : Det er ulovlig å kjøre i 60 km/t i 40-sonen, men det er enda verre å kjøre i 80 km/t, så derfor er det ikke så ille å kjøre i 60 km/t i 40-sonen. Kokain er skadelig, men heroin er enda farligere, derfor er det ikke så ille å bruke kokain. Er det virkelig greit å akseptere noe som er direkte skadelig, bare fordi det finnes noe annet som kan gjøre enda større skade?
Steget Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 Nei, jeg synes ikke det. Ihvertfall ikke på de eksemplene du nevner, de er så skadelige i utgangspunktet at sammenligning blir latterlig.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #3 Skrevet 3. april 2011 Det er litt som http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_to_moderation
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #4 Skrevet 3. april 2011 Var kanskje ikke de beste eksemplene, men synes at jeg hører/leser den typen argumentasjon hele tiden. "Hvorfor kan ikke vi ... når de ...?" "Men jeg gjør jo i hvert fall ikke ...?" "... er mye verre, så da kan jo ikke ... være så farlig." "Hvorfor skal vi ta hensyn til dem når de ikke tar hensyn til oss?" (Gjerne mens man påpeker at det "de" gjør er mye verre.)
Kamikatze Skrevet 3. april 2011 #5 Skrevet 3. april 2011 Det er vel mest snakk om å forsøke rettferdiggjøre dårlige valg. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #6 Skrevet 3. april 2011 Nei, jeg synes det er en dårlig måte å argumentere på, i hvert fall når man tar utgangspunkt i ting som er relativt negative i seg selv. F eks om man synes forholdet sitt fungerer dårlig, og ikke er fornøyd, så hjelper det ikke å vite at andre er i enda verre forhold (type folk er jo utro, er fulle fra morgenkvisten, banker hverandre og misbruker barna). En kan derimot si at en av ulike grunner mener at noe mer eller mindre kontroversielt ikke er særlig negativt/skadelig i seg selv - f eks å ta et glass rødvin en og annen kveld, eller å røyke hasj en gang i året. Men en bør ikke sammenlikne det med så mye annet.
Larsern Skrevet 3. april 2011 #7 Skrevet 3. april 2011 (endret) Nei, jeg synes det er en dårlig måte å argumentere på, i hvert fall når man tar utgangspunkt i ting som er relativt negative i seg selv. F eks om man synes forholdet sitt fungerer dårlig, og ikke er fornøyd, så hjelper det ikke å vite at andre er i enda verre forhold (type folk er jo utro, er fulle fra morgenkvisten, banker hverandre og misbruker barna). En kan derimot si at en av ulike grunner mener at noe mer eller mindre kontroversielt ikke er særlig negativt/skadelig i seg selv - f eks å ta et glass rødvin en og annen kveld, eller å røyke hasj en gang i året. Men en bør ikke sammenlikne det med så mye annet. 'Argument to moderation', som det linkes til lenger opp her er jo typisk for hasjdebatten som du nevner. Ofte på formen "hasj bør legaliseres fordi det er mindre skadelig enn å drikke alkohol 3-4 dager i uka". Ellers så inneholder jo denne tråden en del gode eksempler. Harry Endret 3. april 2011 av Larsern
Pingting Skrevet 3. april 2011 #8 Skrevet 3. april 2011 Åh, nå ble jeg glad for at det ikke bare er jeg som irriterer meg. Fullstendig poengløs argumentasjon, og desverre alt for vanlig her inne: Trådstarter: ikke ta med hunden inn i butikken, det er uhygienisk. Svar: jammen tenk på unger med skitne hender som går og tar på alt da, det er uhygienisk det! Fint, da prøver vi å unngå BÅDE hunder og møkkete unger, i stedet for å bruke ungene som unnskyldning til å ta med den nusselige, lille veskehunden inn på Rimi. Er det så vanskelig? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå