Gå til innhold

Regler for langt hår

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det hørtes litt spesielt ut å ha regler for hvor langt hår døtrene skal ha? Om jeg noen gang får en datter skal hun ihvertfall få ha så langt hår hun bare vil, jo lengre, jo bedre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei oppriktig talt! Så lenge håret er rent og ikke som et kråkereir får prinsessen ha håret som hun vil, enten det er løst eller i hestehale, flette osv....

• Liker 1
Skrevet (endret)

Eneste reglene jeg hadde for hår da jeg var liten var at det skulle stusses når det ble slitt, og det skulle ikke henge ned i øynene. Så da jeg ville spare luggen måtte jeg love på tro og ære å bruke hårklips til det var langt nok til å legges bak øra.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Jeg fikk ikke ha lengre hår enn at jeg klarte å stelle det selv. Dvs børste i hovedsak. Så på barneskolen fikk jeg ikke mer enn halvlangt hår. Utover det bestemte jeg selv om jeg ville ha halvlangt eller kort, lugg eller ikke. Og om det skulle settes opp.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ojda. Jeg fikk selv bestemme hårfrisyre selv. Gikk vel til frisør alene fra fjerdeklasse. Mor bestilte time og ga meg penger og jeg troppet opp til frisøren og kom med mine ønsker selv.

Skjønner at en viss lenge på små jenter kan skape trøbbel i bhg og på skole. Noe hår floker seg veldig lett. Men reglen burde vel heller gå på stell og ikke frisyre.

Forresten så synes jeg ekte plastdiademer er kjempefint på jentene :fnise: De trives med det, så da synes jeg de skal få lov til å gå med det.

• Liker 2
Skrevet

Har aldri hatt noen regler for det. Gikk på småskolen da jeg klippet det laaaaaaaange håret mitt kjempekort uten at mamma visste det, hun syntes bare jeg ble kjempetøff!:P

Hadde ei jente i klassen som ikke fikk ha langt hår, hun hadde en kjip sveis a'la klassisk guttesveis kombinert med bolleklipp gjennom hele barneskolen. Spurte henne hvorfor, og sa bare at hun ikke fikk lov av mamma'n. Hadde heeeelt glatt, slett hår, så gikk ikke på at det ble bustete eller noe...:klo: Hun var også eneste jenta i klassen som ikke fikk spille håndball. Litt utenfor da, ja!

Gjest Gjest
Skrevet

Min tante lurte meg en gang til og klippe håret kort..

Hun tok meg med til frisøren og så klipte frisøren det kort (kunne ikke stoppe henne da hun begynte med håret bak). Frisøren var ganske uskyldig i det hele da min tante hadde sagt det skulle klippes kort..

Jeg hadde endelig spart til langt hår alle i klassen min på barneskolen min synes frisyra var skikkelig stygg. Hår vokser ut igjen ja, men det tar jo tid. Så i mellomtiden måtte jeg gå med en stygg og ukledelig frisyre, vertfall syntes jeg det selv.

Min tante er forresten veldig kontrollerende på hjemmebane, men også på arbeidsplassen. Hun har blitt anklaget for mobbing og mistrivsel der og jeg tviler ikke på at hun var ekkel mot han det gjaldt, da hun baksnakket han mye..

Hun har meninger om alt og de som mener noe annet er dumme.

Langt hår er stygt og upraktisk forresten og det gjelder ikke bare meg eller henne men om noen har langt hår på arbeidsplassen på tv ol må hun fortelle hvor stygt det er til meg.. (Trolig fordi hun vil jeg skal klippe meg)

I bryllupet til min søster sa min tante til min mor om meg mens jeg sto ved siden av "kjolen er vertfall fin selv om håret ikke er det" moren min var helt enig og sa til meg at jeg kunne gjort meg finere på håret for det var ikke noe fint men var slik og sånn. Husker jeg fikk hjemlengsel. Selv om ejg er voksen er det kjipt og høre at håret er skikkelig stygt..

Er dette normal oppførsel? Andre som har opplevd lignende?

Ikke det at jeg brydde meg så veldig da jeg har normalt fint hår i en litt kjedlig frisyre.

Skrevet

Mamma styrte frisyren fram til jeg brydde meg, etter det var det jeg som bestemte. Eneste er at jeg fikk ikke farge eller stripe før jeg var i niende klasse på skolen. Det blir 15 års alderen det.

Jeg ville på død og liv ha kort, for håret mitt er veldig stort og tungt og varmt om sommeren, problemet er jo at det lå jo ikke som jeg ville, så brukte mye tid og frustrasjon på det håret. Mamma advarte meg hver gang, men uten nytte gitt ;)

Men hva er det med hår? Jeg har en kamerat som var litt skoleslapp. Han ville vel egentlig gått noe praktisk, men ble tvunget gjennom videregående allmenn av ambisiøse foreldre. Han hadde halvlangt hår, og det farget han svart på et tidspunkt. Så en dag, etter at han hadde strøket på en tyskprøve (eller om det var varsel på stryk i hele faget husker jeg ikke) så kom han på skole med lue. Da hadde moren hjemme blitt så sint at hun hadde tatt saksa og klippet av alt håret hans etter etterveksten på dette svarte (han er opprinnelig blond). Det så jo ut som om han hadde slåss med en gressklipper! Han hadde jo fått ganske lang ettervekst, så nok av hår igjen, men hu hadde jo ikke vært spesielt nøye, så det var tuster av svart innimellom og forskjellig lengde på alt... Synes fortsatt at det er temmelig spesielt, pluss at moren må jo være kjempeskummel! Ikke snakk om at noen hadde greid å holde meg stille på en stol mens de klipte av meg alt håret i en alder av 17! :snurt:

Skrevet

Når jeg var liten (les: opptil 7 år) så klipte mamma håret mitt. Da var det typisk lang bob med til pannelugg til øyenbrynene som gjaldt.

Etter dette så har jeg valgt frisyre selv. Ikke alt som har falt i smak hos mamma, men hun har da holdt kjeft. Eneste jeg ikke har fått lov til er å gå amokk med farger, og det er jeg i grunnen fornøyd med.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen regler for hvor langt håret til døttrtene deres kan være? I så fall, hvor langt får de ha det og hvorfor?

Og har dere noen regler på hårfrisyre?

Lurer også på om dere har noen regler for lang pannelugg? Er det noe barna ikke får ha før de er nesten tenåringer? Og hvorfor.

Har selv vært bort i flere som ikke fikk lov til å ha lang pannelugg før de gikk i 6-8 klasse. Men aldri hørt noen grunn. Selv var jeg og ei annen jente de eneste i klassen frem til 7 med lang pannelugg ford de andre ikke fikk lov.

:skravle::skravle::skravle::skravle::tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

Mamma var streng på at jeg MÅTTE ha pannelugg da jeg var barn. Og da snakker jeg ikke om en "normal" pannelugg, men en altfor bred pannelugg som gikk til tinningen fordi mamma mente det var mest praktisk sånn.

Jeg så ei lita jente forleden dag med samme type frisyre, og det er faktisk den eneste gangen jeg har sett andre enn meg selv med en slik pannelugg. Det var slett ikke pent, og jeg syntes synd på jenta.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er jo noen unger som hater å gre og ordne håret sitt. Søsteren min får fnatt bare hun ser en hårbørste, og gidder ikke å stelle med håret sitt, derfor får hun ikke lov til å ha langt. Skal man ha pannelugg og kjempelangt hår må mor og datter være flink til å stelle med det, ellers er det bare i veien. Nå er hun 6 år gammel da. Å skamklippe en 17 år gammel jente/gutt er bare forstyrrende :sjokkert:

Gjest Leeloo
Skrevet

Bortsett fra trussel om saksa hvis jeg ikke får gre ut flokene innimellom (definitivt ingen tom trussel, men hun er grei og har heldigvis hår som ikke floker så lett) er det ingen regler. Hun er fem og har hatt meninger om håret et par år. Sist jeg klippet meg kort for et par år siden ville hun også ha kortere, så da ble det det, men nå er hun blitt skikkelig pyntedokke og vil ha laangt hår (hun har sett Rapuntzel, og har ei i barnehagen med hår nedenfor rompa, så konseptet "for langt" finnes ikke).

Nå lekte datteren min frisør på seg selv for en stund siden og prøvde å klippe lugg, så frisyren er deretter. "Luggen" havnet halvveis over det ene øret, så jeg klippet luggen ferdig og klippet opp rundt ansiktet på begge sider så hun ikke så helt merkelig ut. Veldig greit siden hun ikke er særlig glad i strikk og spenner, så slipper hun så mye hår i ansiktet når de leker.

Klippet det nettopp litt opp bak også fordi det virket så tungt, grei mellomting mellom litt kortere frisyre (jeg holdt henne kort på håret frem til hun selv ville spare til langt) og det lange håret hun vil ha.

Hår er det jeg skjønner minst at foreldre har strenge regler for (kan skjønne aldersgrense på farging, det er tross alt ganske sterke stoffer i mye av det), det vokser da ut igjen, og hva andre mener bør man virkelig ikke bry seg om (ref. diskusjoner om gutter og langt hår).

Skrevet

Så lenge jeg kan huske har jeg fått bestemme selv over håret mitt.

Da jeg var tre år insisterte jeg på å få lik frisyre som min bror.

- Og det fikk jeg.

Ja, folk trodde jeg var en gutt, men hva så?

Jeg var i det minste fornøyd, og det var det som betydde noe for min mor.

Skrevet (endret)

Reglene for langt hår da jeg var liten: Det må gres uten protester, ellers får det heller være kort. (Og kort var det, til jeg begynte å bestemme selv i 12 års alder.)

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

Det finnes ikke regler for slikt lengre. Det er fordi vi ikke lever i 1918!

Skrevet

Jeg har følgende "regler": Jenter kan ha så langt hår de vil, gutter kan ikke.

• Liker 1
Gjest Glad i reiser
Skrevet

Jeg hadde ingen regler. Bare at jeg måtte passe på å stelle håret :)

Men dere som skriver diadem, mener dere hårbøyle? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har følgende "regler": Jenter kan ha så langt hår de vil, gutter kan ikke.

Hvorfor det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...