Gå til innhold

Skikkelig søtsug rett etter middag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 4 mnd siden begynte et skikkelig søtsug rett etter middag og det har kommet hver kveld siden. Har prøvd å spise frukt, nøtter, pusse tenner osv men det forsvinner ikke. Jeg mistenker at det kan ha noe med at jeg mangler noe vitaminer? Er det noen her inne som kansje vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser lite før lunsj da jeg sliter med irritabel tarm og ikke orker å få i meg mat før lunsj. Men etter lunsj spiser jeg normalt (sunt). Spiser ikke ferdig mat da blir jeg dårlig. Var det det du mente?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik. Spiser omtrent alltid mango til dessert. Jeg aner ikke hva som er grunnen til søtsuget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du spiser et måltid som inneholder mengder raske karbohydrater, vil blodsukkeret falle igjen relativt raskt. Da kommer suget etter søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også slik at om man spiser mye fort, så produserer bukspyttkjertelen mye insulin som gjør behovet for søtt større. Men det kan også være at kroppen din sier i fra at du ikke får nok energi, det kan også være psykologiske grunner til søtsug.

Og folk som sliter med hormonfeil eller stoffskiftefeil kan slite med søtsug...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Maja*

Spiser lite før lunsj da jeg sliter med irritabel tarm og ikke orker å få i meg mat før lunsj. Men etter lunsj spiser jeg normalt (sunt). Spiser ikke ferdig mat da blir jeg dårlig. Var det det du mente?`

De dagene jeg har fått litt lite kalorier i meg så har jeg en tendens til å få litt søtsug etter middag nemlig...defor jeg lurte...Kanskje du får litt lite kalorier i deg i løpet av dagen?

Om ikke så hjelper det å spise litt frukt eller ta en søt te etter middag for meg :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også slik at om man spiser mye fort, så produserer bukspyttkjertelen mye insulin som gjør behovet for søtt større. Men det kan også være at kroppen din sier i fra at du ikke får nok energi, det kan også være psykologiske grunner til søtsug.

Og folk som sliter med hormonfeil eller stoffskiftefeil kan slite med søtsug...

Jeg vil ikke akkurat si meg enig i at insulin øker søtbehovet, insulin er et hormon som demper appetitten ved å virke på hypothalamiske neuroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg pleier det å hjelpe å spise en appelsin etter middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også slik at om man spiser mye fort, så produserer bukspyttkjertelen mye insulin som gjør behovet for søtt større. Men det kan også være at kroppen din sier i fra at du ikke får nok energi, det kan også være psykologiske grunner til søtsug.

Og folk som sliter med hormonfeil eller stoffskiftefeil kan slite med søtsug...

Hvordan kan man sjekke hormonfeil eller stoffskiftefeil da? Spiser ikke fort og tror nok jeg får i meg nok energi og kalorier. Ser ingen grunn til at dette skal ha noen forklaring i det psykiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får søtsug etter middag hvis jeg har spist fisk....

Pleier bare å ta meg et knekkebrød så er det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man sjekke hormonfeil eller stoffskiftefeil da? Spiser ikke fort og tror nok jeg får i meg nok energi og kalorier. Ser ingen grunn til at dette skal ha noen forklaring i det psykiske.

Hormonubalanse eller stoffskifteproblemer sjekkes ved blodprøve. Men det er mange andre symptomer som vil vise seg hvis du slike problemer.

De aller fleste av oss har søtsug etter middag. Ta deg en frukt e.l, og hold deg unna snop noen uker, så pleier suget å forsvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...