Gå til innhold

Nabo som bygger stor bod


Minnimusepus

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om dette? Prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke noe om denne type bygg.

Naboen vår har nå bygget en slags bod noen få cm fra vår tomt og jeg er ikke sikker på om det ligger langt nok fra huset vårt i henhold til brannforskriftene. Og kan han bare bygge som han vil uten å si ifra til oss?

Merker jeg blir litt småirritert, akkurat det med å søke er en prinsipsak. Når det gjelder brannforskriftene så vil jeg at alt skal være på sin rette plass, han trenger ikke la vårt hus brenne ned fordi han har bygget noe helt oppi vårt hus :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet noe om dette? Prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke noe om denne type bygg.

Naboen vår har nå bygget en slags bod noen få cm fra vår tomt og jeg er ikke sikker på om det ligger langt nok fra huset vårt i henhold til brannforskriftene. Og kan han bare bygge som han vil uten å si ifra til oss?

Merker jeg blir litt småirritert, akkurat det med å søke er en prinsipsak. Når det gjelder brannforskriftene så vil jeg at alt skal være på sin rette plass, han trenger ikke la vårt hus brenne ned fordi han har bygget noe helt oppi vårt hus :kjefte:

Ring kommunen og spør. Ser her jeg bor,så er det iallefall ikke 4 meter fra tomt,som en annen skriver til deg.

Nabo har bod under 15 kvadrat,og den ligger to meter fra min tomt. Naboen bygger garage,søkt og fått den godkjent. Den vil stå 3 m fra min tomt(ingen annen plass å bygge på)

Garagen er på 30 kvadrat. Når jeg ser ut så er alle garager veldig nær nabotomtene.

Er det en bod naboen vil bruke ild eller varme? Siden du er redd for brannfaren?

Min egen garage står en meter fra huset,den måtte vi kle med gipsplater. Den ene veggen mot huset.

Boder under 15 kvadrat slipper man å søke om.Iallefall om den ikke er bygd i husveggen.

Så skal en jo bevare nabofreden også. Er det en bod til lagring naboen bygger? Vil den stå i veien for deg? Eller er det generellt brannfaren du er redd? Har han sagt noe om at det skal brukes ild-varme i den?

Heldigvis kan man gjøre mye på sin egen tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent brannmessig skal hus (ikke bod, garasje ol) ligge minimum 4 meter fra grensen. Om huset er veldig høyt (over 8 meter?) er det en formel som gjelder her, men husker ikke helt hva, men lurer på om det var halvparten av husets høyde og minimum 4 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skulle uansett spurt naboer som "er i veien" for det..

Og i tillegg må han vel ha tillatelse?!

Det er bare å ringe kommunen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på brannfaren ved at bygget står såpass nærme vårt hus, men det var visst utenfor grensen. Han har ikke gitt beskjed at han skal bygge dette svære greiene, så mannen gikk opp å snakket med han og sa at han nestegang godt kunne forhøre seg med oss slik at det ikke ble noe irritasjonsmoment. Det ligger helt oppi vår tomt så han er egentlig nødt til å forhøre seg. Han har heller ikke søkt kommunen om bygget, som ligger helt intill huset deres. Er vel en regel på 1 meter fra husvegg eller noe slikt. Iallefall så er jo saken at de nå har fritt innsyn til vår veranda noe vi ikke er interesserte i. Vi gav beskjed om at vi kommer til å bygge et høyere gjerde pga dette, jeg gidder ikke å måtte gjemme meg vekk på min egen veranda fordi han skal bygge fritt.

Ja, jeg blir litt vrang når han gjør som dette men nå er privatlivet plutselig blitt litt tatt vekk. Han virket ikke superglad for idéen om gjerde, men det får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på brannfaren ved at bygget står såpass nærme vårt hus, men det var visst utenfor grensen. Han har ikke gitt beskjed at han skal bygge dette svære greiene, så mannen gikk opp å snakket med han og sa at han nestegang godt kunne forhøre seg med oss slik at det ikke ble noe irritasjonsmoment. Det ligger helt oppi vår tomt så han er egentlig nødt til å forhøre seg. Han har heller ikke søkt kommunen om bygget, som ligger helt intill huset deres. Er vel en regel på 1 meter fra husvegg eller noe slikt. Iallefall så er jo saken at de nå har fritt innsyn til vår veranda noe vi ikke er interesserte i. Vi gav beskjed om at vi kommer til å bygge et høyere gjerde pga dette, jeg gidder ikke å måtte gjemme meg vekk på min egen veranda fordi han skal bygge fritt.

Ja, jeg blir litt vrang når han gjør som dette men nå er privatlivet plutselig blitt litt tatt vekk. Han virket ikke superglad for idéen om gjerde, men det får så være.

var det ikke en bod han skulle sette opp? Skal han bruke boden til å sitte inni og glane på din terasse?

Du får huske at det er regler for gjerder da....du kan ike bygge så høyt gjerde som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Jeg synes du høres veldig sutrete ut ang dette. Du bor tydeligvis i nabolag med små tomter. Dette er prisen å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er litt rart at han får bedre innsyn til deres veranda ved å sette opp en "stor" bod...

I min verden begrenses "utsikt" når man setter opp noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ser at det hørtes litt dumt ut. Kan kanskje ikke kalle det en bod, men det er et stort bygg der de skal oppbevare hagemøbler, grill etc. Og ja, den er relativt stor. Vet ikke hvordan jeg skal forklare utseende, men han har jo bygget opp plattingen på verandaen med trapper opp til dette bygget og litt åpen vegg slik at de kan se rett ned til oss. Vanskelig å forklare men poenget mitt var at han godt kunne ha forhørt seg med oss. Det er han også pålagt å gjøre når det ligger så nære vår tomt. Tenkte også på faren for at vårt hus skulle bli skadet dersom det skulle brenne i deres hus, men det har vi avkreftet nå. Det er som flere har skrevet kun for bygg over 15 kvm.

Tomten er ikke spesielt liten, men ikke stor heller. Vi har plen å ta av også, men nå er det faktisk slik at vi pleier å sitte på verandaen :) Vi ordner det med naboen iht gjerde, så får vi se hvor mye boden blir brukt til sommeren. Jeg er ikke interessert i at de skal kunne stå å se rett ned på vår veranda, uvant når de ikke har kunnet gjøre det før. Men det er en annen sak og det løser vi med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ser at det hørtes litt dumt ut. Kan kanskje ikke kalle det en bod, men det er et stort bygg der de skal oppbevare hagemøbler, grill etc. Og ja, den er relativt stor. Vet ikke hvordan jeg skal forklare utseende, men han har jo bygget opp plattingen på verandaen med trapper opp til dette bygget og litt åpen vegg slik at de kan se rett ned til oss. Vanskelig å forklare men poenget mitt var at han godt kunne ha forhørt seg med oss. Det er han også pålagt å gjøre når det ligger så nære vår tomt. Tenkte også på faren for at vårt hus skulle bli skadet dersom det skulle brenne i deres hus, men det har vi avkreftet nå. Det er som flere har skrevet kun for bygg over 15 kvm.

Tomten er ikke spesielt liten, men ikke stor heller. Vi har plen å ta av også, men nå er det faktisk slik at vi pleier å sitte på verandaen :) Vi ordner det med naboen iht gjerde, så får vi se hvor mye boden blir brukt til sommeren. Jeg er ikke interessert i at de skal kunne stå å se rett ned på vår veranda, uvant når de ikke har kunnet gjøre det før. Men det er en annen sak og det løser vi med dem.

Oppbevaringsbod ja...og hvordan mener du at brannfaren er en begrunnelse da?

Han er ikke forpliktet til noe overfor deg, siden den er under 15 kvadrat. Da skulle han søkt kommunen i tillegg. Skjønner han ikke har spurt dere...dere høres vanskelig ut. Svaret ville jo vært nei fra dere uansett. Syns du lager en stor sak ut av ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville spurt på forumet til byggebolig.no Der vil du få svar frå folk som veit kva dei snakker om, ikkje berre synsing.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevaringsbod ja...og hvordan mener du at brannfaren er en begrunnelse da?

Han er ikke forpliktet til noe overfor deg, siden den er under 15 kvadrat. Da skulle han søkt kommunen i tillegg. Skjønner han ikke har spurt dere...dere høres vanskelig ut. Svaret ville jo vært nei fra dere uansett. Syns du lager en stor sak ut av ingenting

Det er jo brannfare hvis det er der han har tenkt å oppbevare grillen når han ikke griller.

Når det er sagt synes jeg TS høres litt sutrete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppbevaringsbod ja...og hvordan mener du at brannfaren er en begrunnelse da?

Han er ikke forpliktet til noe overfor deg, siden den er under 15 kvadrat. Da skulle han søkt kommunen i tillegg. Skjønner han ikke har spurt dere...dere høres vanskelig ut. Svaret ville jo vært nei fra dere uansett. Syns du lager en stor sak ut av ingenting

Hehe, ja vi er fryktelig vanskelige :) Nei, vi hadde ikke vært det om han kunne forhørt seg med oss først, men det er nå så.

Det jeg mener med brannfare er at bygget står såpass nærme vårt hus, dersom deres hus og selvfølgelig bod skulle brenne tenker jeg på faren for at vårt hus skal gå med i slengen. Det må vel være en ærlig sak, er det ikke?

Men nå viser det seg at det er innenfor reglene, så da stoler jeg på at det stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...