Ta Meg Vekk Skrevet 2. april 2011 #21 Skrevet 2. april 2011 Hva hadde du tenkt om du kjente en helge forelder, som legger ut bildet av seg, med pipa på facebook? ville du gjort noe? Jeg ville tenkt at "det der var jo innmari teit å gjøre..."; både hasjrøykingen og det å legge ut bilde som viser at h*n gjør det! Og jeg ville overhodet ikke gjort det nei. Er ganske så gjennomtenkt med hva jeg legger ut på nettet i det hele tatt, mye pga av at jeg har barn. Og så ville jeg lurt veldig på om dette var en så vanlig aktivitet for personen at man kan kalle det avhengighet, eller om det dreier seg om "uskyldig" party-moro en helg i ny og ne. Det siste synes jeg er i og for seg greit, selvom jeg selv ikke har vært i nærheten av noe hasj siden ungene var et faktum. Som andre mener jeg at foreldreansvar og hasj skurrer voldsomt... Det første er veldig ugreit, all form for usunn avhengighet, og spesielt rusmidler er fy-fy-fy. Vet ikke hvordan jeg ville håndtert det, beror på mitt forhold til denne personen. Men en prat på tomannshånd ville vel i første omgang vært naturlig. Vet ikke om jeg synes barnevernet har noe med det så lenge barnet/barna til denne personen ikke lider, eller vet noe om det.
Gjest Armule Skrevet 2. april 2011 #22 Skrevet 2. april 2011 Ja. Ein blir avhengig (vel så mykje psykisk som fysisk) og ja, det er skadeleg. Å påstå noko anna, er idioti. Vel, jeg her ikke helt enig. Selv om du jevnlig drikker melk, spiser sjokolade, etc. så betyr ikke det at du er avhengig av det! Jeg sier ikke at hasj ikke er skadelig, men det er da fullt mulig å røyke uten å bli avhengig! Hva jevnlig kan være er også forskjellig, skal man stigmatisere og dømme noen som røyker fast et par ganger i måneden? Som noen andre her nevnte, så ville ikke de fleste hevet et øyenbryn om det gjaldt alkohol. Selv om mange også drikker dette jevnlig, uten å nødvendigvis bli avhengig.
Rayanne Skrevet 2. april 2011 #23 Skrevet 2. april 2011 Jeg synes folk som legger ut bilder av lovbruddene sine på nett er ganske tette, enten de har barn eller ikke, og ville vel tenkt mitt om manglende vurderingsevne. Men så lenge de bare røyker når ungen ikke er til stede hadde jeg ikke hatt noe problem med den biten.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #24 Skrevet 2. april 2011 Å røyke hasj en sjelden gang er ikke spesielt skadelig, selv om det ikke er lurt eller lovlig. At noen har lettere for å bli avhengige eller har vanskeligere for å slutte enn andre er nå én ting, men la oss si at vi vet at foreldren det er snakk om ikke røyker oftere enn f eks 1-2 ganger i måneden, og ikke når ungene er der. Da synes ikke jeg forbruket er noe stort problem. Men å legge ut bilde av seg på nett med hasjpipe vitner om dårlig vurderingsevne, og kan vel tyde på enten at en har et veldig avslappet og lite gjennomtenkt forhold til røykinga (kanskje at en gjør det så ofte at det er hverdagslig), eller at man er veldig umoden og ikke ser mulige konsekvenser...
kokkosmamma Skrevet 3. april 2011 Forfatter #25 Skrevet 3. april 2011 jeg ser også på bildet, att det er en annen persjon som holder rundt vedkommende, og det er den andre persjonen som holder pipa som verken er tent, eller ser ut som er meningen skal komme med på bildet. begge ser rusa ut... jeg kjenner også den andre persjonen, og vet den andre røyker det daglig, plyss annet...
Gjest imli Skrevet 3. april 2011 #26 Skrevet 3. april 2011 Vel, jeg her ikke helt enig. Selv om du jevnlig drikker melk, spiser sjokolade, etc. så betyr ikke det at du er avhengig av det! Jeg sier ikke at hasj ikke er skadelig, men det er da fullt mulig å røyke uten å bli avhengig! Hva jevnlig kan være er også forskjellig, skal man stigmatisere og dømme noen som røyker fast et par ganger i måneden? Som noen andre her nevnte, så ville ikke de fleste hevet et øyenbryn om det gjaldt alkohol. Selv om mange også drikker dette jevnlig, uten å nødvendigvis bli avhengig. Det er vel litt drøyt å samanlikne hasj med mjølk og sjokolade? Fullt mogleg å røyke hasj utan å bli avhengig? Tja. Som eg skreiv tidlegare, kanskje ikkje fysisk, men psykisk og ikkje minst sosialt. Dei som driv med dette, dannar seg ofte eigne miljø med folk som også brukar hasj (og andre stoffer...). Hasj er ulovleg, i motsetning til alkohol. Ein kan meine kva ein vil om den biten, men det er eit faktum. Det kan sidestillast med å begå andre (mindre) lovbrudd. Å "røyke fast eit par gonger i mnd" er jevnleg. Og det er ikkje bra, spesielt ikkje når ein har ungar. Og når personen i tillegg legg ut bilete av seg sjølv medan han gjer det... Det vitnar jo ikkje om veldig stor dømmekraft? Eg veit jo ikkje kor gamle ungen/ungane hans er, men etterkvart blir dei jo gamle nok til å bruke internett... Sida du er inne på alkohol - langt fleire er avhengig av alkohol enn ein skulle tru. Mange som "berre" drikk i helgene, er så absolutt avhengig. Igjen, kanskje ikkje fysisk, men psykisk og sosialt. Å vere avhengig av alkohol er så uendeleg mykje meir enn den gamle uteliggaren med spritflaska i handa. Å røyke hasj en sjelden gang er ikke spesielt skadelig, selv om det ikke er lurt eller lovlig. At noen har lettere for å bli avhengige eller har vanskeligere for å slutte enn andre er nå én ting, men la oss si at vi vet at foreldren det er snakk om ikke røyker oftere enn f eks 1-2 ganger i måneden, og ikke når ungene er der. Da synes ikke jeg forbruket er noe stort problem. Men å legge ut bilde av seg på nett med hasjpipe vitner om dårlig vurderingsevne, og kan vel tyde på enten at en har et veldig avslappet og lite gjennomtenkt forhold til røykinga (kanskje at en gjør det så ofte at det er hverdagslig), eller at man er veldig umoden og ikke ser mulige konsekvenser... Nettoppp... jeg ser også på bildet, att det er en annen persjon som holder rundt vedkommende, og det er den andre persjonen som holder pipa som verken er tent, eller ser ut som er meningen skal komme med på bildet. begge ser rusa ut... jeg kjenner også den andre persjonen, og vet den andre røyker det daglig, plyss annet... Det høyrast jo ikkje akkurat bra ut...
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #27 Skrevet 3. april 2011 Barn og hasj/andre rusmidler også alkohol skal ikke en gang være ett tema om de er tilstede, de skal beskyttes fra rusede mennesker enkelt og greit.Folk som ruser seg har problemer med noe, og så lenge de ikke en gang klarer å la være når det er barn til stede ville jeg blitt veldig bekymret. Mrk: selvfølgelig kan det være lov med ett glass vin til maten en lørdagskveld men da skal en av de voksne være edru i tilfelle det skjer noe, jeg er veldig streng på dette område men velger en og få barn går selvfølgelig de foran alt, slik er det bare. 1
Gjest Armule Skrevet 3. april 2011 #28 Skrevet 3. april 2011 Det er vel litt drøyt å samanlikne hasj med mjølk og sjokolade? Fullt mogleg å røyke hasj utan å bli avhengig? Tja. Som eg skreiv tidlegare, kanskje ikkje fysisk, men psykisk og ikkje minst sosialt. Dei som driv med dette, dannar seg ofte eigne miljø med folk som også brukar hasj (og andre stoffer...). Hasj er ulovleg, i motsetning til alkohol. Ein kan meine kva ein vil om den biten, men det er eit faktum. Det kan sidestillast med å begå andre (mindre) lovbrudd. Å "røyke fast eit par gonger i mnd" er jevnleg. Og det er ikkje bra, spesielt ikkje når ein har ungar. Og når personen i tillegg legg ut bilete av seg sjølv medan han gjer det... Det vitnar jo ikkje om veldig stor dømmekraft? Eg veit jo ikkje kor gamle ungen/ungane hans er, men etterkvart blir dei jo gamle nok til å bruke internett... Sida du er inne på alkohol - langt fleire er avhengig av alkohol enn ein skulle tru. Mange som "berre" drikk i helgene, er så absolutt avhengig. Igjen, kanskje ikkje fysisk, men psykisk og sosialt. Å vere avhengig av alkohol er så uendeleg mykje meir enn den gamle uteliggaren med spritflaska i handa. Nei, jeg synes ikke det er drøyt. I alle fall ikke når det kommer til sjokoladebiten. Altså, det er helt klart at det er mulig å bli avhengig av å røyke hasj! Det jeg vil fram til at det er like mye mulig å ikke bli avhengig av å røyke hasj, selv om det røykes jevnlig. Og med jevnlig tenker jeg ikke på hver dag, eller en-to ganger i uka. Men kanskje en eller to ganger i måneden. Og ja, det gjelder både fysisk, psykisk og sosialt. Ikke alle MÅ røyke fordi andre gjør det. Hvorvidt alkohol er lovlig eller ikke spiller ingen rolle. Det er snakk om substanser som kan skade, noe både alkohol og hasj kan. Og jeg er fullt klar over nyansene ved avhengighet og årsaker bak. Men å putte alt dette over på en person, uten å snakke med dem først, blir feil. For alt du veit er det snakk om en joint nå og da, som verken skader dem selv eller barna. Men nå var det ikke akkurat denne enkeltpersonen jeg ville diskutere heller. For det er ingen tvil om at dømmekrafta ikke har vært til stede når bilder blir offentliggjort. Det er snakk om konseptet at ikke alle blir avhengige eller skadet av noe som gjøres jevnlig. Man stigmatiserer dem automatisk ved forhåndsdømmelse. Og det blir feil. Så snakk med personen, før du gjør noe drastisk.
Gjest imli Skrevet 3. april 2011 #29 Skrevet 3. april 2011 Nei, jeg synes ikke det er drøyt. I alle fall ikke når det kommer til sjokoladebiten. Altså, det er helt klart at det er mulig å bli avhengig av å røyke hasj! Det jeg vil fram til at det er like mye mulig å ikke bli avhengig av å røyke hasj, selv om det røykes jevnlig. Og med jevnlig tenker jeg ikke på hver dag, eller en-to ganger i uka. Men kanskje en eller to ganger i måneden. Og ja, det gjelder både fysisk, psykisk og sosialt. Ikke alle MÅ røyke fordi andre gjør det. Hvorvidt alkohol er lovlig eller ikke spiller ingen rolle. Det er snakk om substanser som kan skade, noe både alkohol og hasj kan. Og jeg er fullt klar over nyansene ved avhengighet og årsaker bak. Men å putte alt dette over på en person, uten å snakke med dem først, blir feil. For alt du veit er det snakk om en joint nå og da, som verken skader dem selv eller barna. Men nå var det ikke akkurat denne enkeltpersonen jeg ville diskutere heller. For det er ingen tvil om at dømmekrafta ikke har vært til stede når bilder blir offentliggjort. Det er snakk om konseptet at ikke alle blir avhengige eller skadet av noe som gjøres jevnlig. Man stigmatiserer dem automatisk ved forhåndsdømmelse. Og det blir feil. Så snakk med personen, før du gjør noe drastisk. Eg har jo og gitt TS det same rådet Snakk med personen.
Gjest Armule Skrevet 3. april 2011 #30 Skrevet 3. april 2011 Eg har jo og gitt TS det same rådet Snakk med personen. Ja, jeg har ikke lest andre sine svar noe særlig! Kommentarene mine var ikke ment spesifikt til denne saken, men generelt om avhengighet. Siden saken ble dratt inn så var det det eneste rådet som kunne gis
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #32 Skrevet 3. april 2011 Klart det. Narkotika og barn hører ikke sammen. nå er det en del alkiser på fb. Avbildet i festlige lag med bordet fullt i flasker. det er livet deres,men de drikker ikke da de ar barna. Noen tror de blir j..pop ved å legge ut mye dritt om seg selv. Slik blir det når dette er livet deres
Gjest imli Skrevet 3. april 2011 #33 Skrevet 3. april 2011 nå er det en del alkiser på fb. Avbildet i festlige lag med bordet fullt i flasker. det er livet deres,men de drikker ikke da de ar barna. Noen tror de blir j..pop ved å legge ut mye dritt om seg selv. Slik blir det når dette er livet deres Eg tykkjer absolutt ikkje dei som stadig legg ut diverse av seg sjølv "i festlige lag med bordet fullt av flasker" er så veldig mykje betre, berre så det er sagt Vitnar om dårleg dømmekraft det og. 1
kokkosmamma Skrevet 4. april 2011 Forfatter #34 Skrevet 4. april 2011 Eg tykkjer absolutt ikkje dei som stadig legg ut diverse av seg sjølv "i festlige lag med bordet fullt av flasker" er så veldig mykje betre, berre så det er sagt Vitnar om dårleg dømmekraft det og. Ja, var netopp det jeg tenkte på.. att dette med røykinga er like dagligdags som og dusje... så tenker jeg videre.... jeg TROR kansje vedkommende gjør det etter att barnet har sovnet, eller holder seg til barnet har dratt.. jeg regner mere med det sisste... Alså jeg har vert avhengi, da ble jeg dårlig humør, svettet, mistet matlyst, rasstløs, søvnproblemer, angst, og kan sikkert nevne mere... det er jo heller ikke bra og sitte med rus sug, eller sitte med apstinenser når man har barn tilstedet, ELLER? jeg har snakket med vedkommende om saken. Barn merker også dårlig vibber, uansett hva som er greia, foreldre som ruser seg, mor som er sur pga hun har mensen, om det er sjalusi foreldrende sliter med, om foreldrende er deprimerte.. mye spiller inn, og barn skjønner mer enn hva vi tror, og det er vår oppgave og skåne di, mener nå jeg.. di skal utvikkle seg, og barn er ikke små våksende.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2011 #35 Skrevet 4. april 2011 Kan jo hende at den det gjelder har vært så ute når h*n la ut bildet uten å registrere at pipa var med på bildet. Dette er et klassisk eksempel på hvor tette folk som driver med narkotika er. Sikkert kjempemessig for barna når de får høre igjen fra klassekamerater og andre hvor dumme foreldre de har. Det er virkelig synd på de barna som må vokse opp med foreldre med så dårlig dømmekraft, og det er godt barnevernet kommer inn i bildet når de får meldinger om hva som pågår. 1
kokkosmamma Skrevet 5. april 2011 Forfatter #36 Skrevet 5. april 2011 Dette er et klassisk eksempel på hvor tette folk som driver med narkotika er. Sikkert kjempemessig for barna når de får høre igjen fra klassekamerater og andre hvor dumme foreldre de har. Det er virkelig synd på de barna som må vokse opp med foreldre med så dårlig dømmekraft, og det er godt barnevernet kommer inn i bildet når de får meldinger om hva som pågår. Tja... har vi egentlig så godt barnevern her da? jeg mener om ikke vedkommende røyker når barnet er der, skal det da bli nektet og ha kontakt med arnet?
Alvina Skrevet 5. april 2011 #37 Skrevet 5. april 2011 Nei, jeg ville ikke gjort noe med saken. En småbarnsmor på facebook legger ut bilde av seg selv med en hjemmelaget røyk som ser ut som en joint og sitter sammen med gamle hasjfreaks uten barn tilstede, kan ikke falle meg inn å reagere på det. Om foreldre røyker uten barn tilstede får bli deres sak. De fleste har vett nok til å være nykter og edru når de har ansvar for barn.
Gjest imli Skrevet 5. april 2011 #38 Skrevet 5. april 2011 Tja... har vi egentlig så godt barnevern her da? jeg mener om ikke vedkommende røyker når barnet er der, skal det da bli nektet og ha kontakt med arnet? Han bør ikkje nektas kontakt med barnet, men viss han fortset å røyke, og som du skildrar - kanskje sit med abstinensar og berre ventar på at ungen skal dra heime/leggje seg slik at han skal få tatt seg ein røyk, så er jo ikkje det bra, neste skritt blir jo i så fall røyking foran ungen. I ein slik situasjon er jo samver under tilsyn eit alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #39 Skrevet 5. april 2011 Røyker personen hasj ville jeg ikke sagt noe. Hadde personen vært full ville det vært en annen sak.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå