kokkosmamma Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Hva hadde du tenkt om du kjente en helge forelder, som legger ut bildet av seg, med pipa på facebook? ville du gjort noe?
Berentsens Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Klart det. Narkotika og barn hører ikke sammen.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #4 Skrevet 2. april 2011 Altså, hvis bildet er fra en helg barnet ikke er tilstedet ville jeg ikke gjort noe. Akkurat det er selvfølgelig vanskelig å vite, men det at noen røyker hasj gjør dem ikke nødvendigvis til dårlige foreldre. Er dette noe man vet skjer når barnet er tilstedet ville jeg kanskje vurdert å ta det opp med den aktuelle forelderen, da jeg ikke anser det som særlig bra for barn å se sine foreldre ruset, verken på alkohol eller hasj.
NovaFlare Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 (endret) Vanskelig det der... Jeg har ingenting imot at folk røyker litt rev når de ikke har barna såfremt det er måtehold og ikke misbruk, men at de legger ut det der på facebook er jo helt på trynet selvsagt. Det er ulovlig og kan gå ut over barna. Jeg synes det er beskymringverdig absolutt, det er noe alvorlig galt med noen som ville gjort noe sånt på facebook. Beskymringsmeldig er absolutt på sin plass ja. Endret 2. april 2011 av NovaFlare
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #6 Skrevet 2. april 2011 Vanskelig det der... Jeg har ingenting imot at folk røyker litt rev når de ikke har barna såfremt det er måtehold og ikke misbruk, men at de legger ut det der på facebook er jo helt på trynet selvsagt. Det er ulovlig og kan gå ut over barna. Jeg synes det er beskymringverdig absolutt, det er noe alvorlig galt med noen som ville gjort noe sånt på facebook. Beskymringsmeldig er absolutt på sin plass ja. Kan jo hende at den det gjelder har vært så ute når h*n la ut bildet uten å registrere at pipa var med på bildet.
NovaFlare Skrevet 2. april 2011 #7 Skrevet 2. april 2011 Kan jo hende at den det gjelder har vært så ute når h*n la ut bildet uten å registrere at pipa var med på bildet. Ja, for det gjør jo saken bedre :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #8 Skrevet 2. april 2011 Ja, for det gjør jo saken bedre :gjeiper: Var ikke det jeg mente
Gjest imli Skrevet 2. april 2011 #9 Skrevet 2. april 2011 Ja, eg ville gjort noko med det. Fyrst og fremst snakka med personen det gjaldt (no forutsetter me at det i TS sitt tilfelle er ein person ho kjenner, ikkje berre eit tilfeldig bilete), og høyrt om dette var eit eingongstilfelle eller om personen røyka jevnleg. Viss personen røyka jevnleg, ville eg vurdert å sende ei bekymringsmelding til barnevernet. 2
NovaFlare Skrevet 2. april 2011 #10 Skrevet 2. april 2011 og høyrt om dette var eit eingongstilfelle eller om personen røyka jevnleg. Viss personen røyka jevnleg, ville eg vurdert å sende ei bekymringsmelding til barnevernet. Jeg er enig i dette. Men jeg synes det er verre at personen faktisk legger ut bilder av noe så privat, det kan gå utover ungen at folk ser det og prater om det. Det blir litt som når folk legger ut bilder av barna på facebook og i tillegg forteller private ting om barnet på nett. Hører ikke hjemme noe sted. Ei jeg vet om tok oppvasken med farens barn til alles fornøyelse over facebook- koselig for barna... Yey. Ho snakket masse dritt om ham så ale kunne lese. Jeg mener at private ting, om det er krangling, bilder av barn, eller pipe i kjefte, IKKE hører hjemme på facebook. Om han røyker innimellom når barna ikke er tilstede er ikke så beskymringsverdig synes jeg. Kan være en god far likevel når han faktisk har dem. Men jeg synes det er viktig å skåne om barnas privatliv. 1
kokkosmamma Skrevet 2. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 2. april 2011 Ja, eg ville gjort noko med det. Fyrst og fremst snakka med personen det gjaldt (no forutsetter me at det i TS sitt tilfelle er ein person ho kjenner, ikkje berre eit tilfeldig bilete), og høyrt om dette var eit eingongstilfelle eller om personen røyka jevnleg. Viss personen røyka jevnleg, ville eg vurdert å sende ei bekymringsmelding til barnevernet. Kan ikke gå i så mye detaljer, da persjonen kan bli gjennkjent. Vet barnevernet har vert inni bildet der, og jeg røyket selv hasj med persjonen som ung. Jeg har selv en barnevernsak, og ønsker ikke og blande inn dem, vet har selv opplevd hvor mye feil dem stadig gjør! og det er ikke til barnets beste! men skal ta en prat med vedkommende.
Gjest Armule Skrevet 2. april 2011 #12 Skrevet 2. april 2011 Ja, eg ville gjort noko med det. Fyrst og fremst snakka med personen det gjaldt (no forutsetter me at det i TS sitt tilfelle er ein person ho kjenner, ikkje berre eit tilfeldig bilete), og høyrt om dette var eit eingongstilfelle eller om personen røyka jevnleg. Viss personen røyka jevnleg, ville eg vurdert å sende ei bekymringsmelding til barnevernet. ..så det at noen gjør noe jevnlig betyr at de er avhengig og at det evt. er skadelig?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #13 Skrevet 2. april 2011 Det er dessverre mange mange foreldre som røyker hasj, om ungen er i huset eller ikke. Og det er nok en del fler enn vi måtte tro av dem man "kjenner" Jeg tror rett og slett at han ikke har tenkt over hva han la ut på facebook, men jeg håper noen er grei nok å fortelle ham det...
Gjest gjest Skrevet 2. april 2011 #14 Skrevet 2. april 2011 Hva hadde du tenkt om du kjente en helge forelder, som legger ut bildet av seg, med pipa på facebook? ville du gjort noe? Om du kjenner moren(eller faren om han er bostedforelder) ville jeg tatt dette opp med henne så får hun finne ut av hva hun gjør. Melder du dette til bv er det hun som blir innkalt, og det er hun som må avkreve prøver osv. Siden det er snakk om en helgeforelder regner jeg med det er moren som sitter med omsorgen. Viser det seg at bostedforelder sender barn til en far de vet ruser seg er det bostedforelder sin omsorgsevne som vil betviles.
Gjest imli Skrevet 2. april 2011 #15 Skrevet 2. april 2011 ..så det at noen gjør noe jevnlig betyr at de er avhengig og at det evt. er skadelig? Ja. Ein blir avhengig (vel så mykje psykisk som fysisk) og ja, det er skadeleg. Å påstå noko anna, er idioti. Om du kjenner moren(eller faren om han er bostedforelder) ville jeg tatt dette opp med henne så får hun finne ut av hva hun gjør. Melder du dette til bv er det hun som blir innkalt, og det er hun som må avkreve prøver osv. Siden det er snakk om en helgeforelder regner jeg med det er moren som sitter med omsorgen. Viser det seg at bostedforelder sender barn til en far de vet ruser seg er det bostedforelder sin omsorgsevne som vil betviles. Einig i dette. Viss personen som røyker hasj er samversforelder, bør absolutt bustadsforelder få veta dette. Dette går jo utanfor kva TS kan gjere noko med, men dei to foreldra bør absolutt til mekling. Ofte får ikkje ein person med rusproblem samver, kun under tilsyn. Kjem sjølvsagt an på graden. Men mora til ungen/ungane (viss det er far som røyker hasj) bør absolutt få veta om kva faren driv med, og ta det derifrå. Viss ho veit at far røykar hasj, og sender ungane til han utan spørsmål, kan det bli satt tvil ved hennar omsorgsevne også. Det er ikkje gøy å sende ungane sine til ein person ein er usikker på om rusar seg eller ikkje. I slike tilfeller kan ikkje tvilen komme vedkommende til gode - her må unganes beste komme fyrst! 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #16 Skrevet 2. april 2011 Jeg synes det er verre med foreldre som drikker alkohol. Jeg sender ikke bekymringsmelding til barnevernet bare fordi de gjør det allikevel - med mindre alkoholdrikkingen går utover barnet på noen måte. Med mindre hasjrøykinga til faren går utover barnet hadde jeg ikke gjort noe som helst.
NovaFlare Skrevet 2. april 2011 #17 Skrevet 2. april 2011 Jeg synes det er verre med foreldre som drikker alkohol. Det er jeg HELT enig i! Alkohol er mye farligere. MEN det er lovlig og ingen vil snakke om det eller mobbe barnet for at det ligger et bilde av faren med en øl i hånda på facebook...
Gjest imli Skrevet 2. april 2011 #18 Skrevet 2. april 2011 Jeg synes det er verre med foreldre som drikker alkohol. Jeg sender ikke bekymringsmelding til barnevernet bare fordi de gjør det allikevel - med mindre alkoholdrikkingen går utover barnet på noen måte. Med mindre hasjrøykinga til faren går utover barnet hadde jeg ikke gjort noe som helst. Alkohol i seg sjølv er jo farleg. Men alkohol er sosialt akseptert og lovleg, og difor "greit". Eg ville ikkje reagert noko særleg på eit bilete på FB av ein mor eller far med ein øl i handa (med mindre det kom "fest-bileter" etter kvar einaste helg), nettopp fordi alkohol er så akseptert og ikkje forbindi med sosialt stigma. Hasj er narkotika og ulovleg. Dei som brukar stoffet jevnleg, blir ofte distansert frå samfunnet (både som biverking av stoffet og som følgje av at hasj ofte blir inntatt i eigne, lukka miljø). Ein person rusa på hasj kan få psykoser og andre sterke reaksjonar. Mange får etterkvart angst og paranoia. Alkohol er på mange måtar ikkje noko betre. Det er lett å bli avhengig, særleg sida det er så sosialt akseptert, og folk kan reagere veldig på rusen. Ofte startar folk med bli "i godt humør", deretter sløv og likegyldig, eller dei kan bli deperimerte eller agressive og valdelege. Uansett endrar dei personlegheit. Det gjer alle - alkoholikerar eller ikkje - sjølv etter svært lite alkohol. Ingen ungar skal behøve og sjå foreldra sine rusa, på verken alkohol eller andre stoffer. Er ein fyrst i gong med begynnande misbruk, er det lett og flytte grenser. Fyrst berre hasj (eller alkohol!) når ein ikkje har barna, deretter berre når barna søv, deretter berre når barna ikkje ser på, tilslutt er alt ute av kontroll.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #19 Skrevet 2. april 2011 Ein blir avhengig (vel så mykje psykisk som fysisk) og ja, det er skadeleg. Å påstå noko anna, er idioti. Feil. Man kan riktignok bli psykisk avhengig av cannabis, men ikke fysisk. Det er vanlig å blande med tobakk som ofte resulterer i nikotinavhenighet.
Gjest imli Skrevet 2. april 2011 #20 Skrevet 2. april 2011 Feil. Man kan riktignok bli psykisk avhengig av cannabis, men ikke fysisk. Det er vanlig å blande med tobakk som ofte resulterer i nikotinavhenighet. Det er i alle fall ikkje tvil om at ein blir psykisk avhengig, og kva avhengigheita kjem av, betyr vel strengt tatt ikkje så mykje. Ein stor del av nikitinavhengigheit er jo også psykisk. Same med andre avhengigheitsskapande stoffer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå