Gå til innhold

Gass eller kull - Valg av grill

Hvilken type grill foretrekker du  

37 stemmer

1. 1. Hvilken type grill foretrekker du

• Gassgrill
      15
    • Diger gassgrill
      0
    • Elektrisk grill
      3
    • Kullgrill
      14
    • Diger kullgrill
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kun kullgrill her i huset også. Det er praktisk og "fancy" med gassgrill men er mer ekte grilling med kull ;) Syns jeg da..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk begge deler. Har en Weber Q120 som blir flittig brukt i hverdagen, når jeg er alene og skal steke meg en biff eller noe, da blir det litt mye styr å fyre opp en kullgrill.

Jeg har også en Weber Performer med gasstenning. Den har gasstennig, så jeg slipper å "marinere" maten min i tennvæske. Den har en diameter på hele 57 cm, så den blir brukt når jeg har grillfester.

Den så stilig ut. Virker som er bra konsept. Har en kompis som har en elektrisk anordning han stikker ned i kullet og slipper tennvæske på den måten. Det finnes m.a.o. en del gode måter å slippe tennvæska på.

Jeg er litt usikker på om hvor godt jeg vil trives med gass i lengden, så jeg tenker også på muligheten for å ha begge deler. Gass når det skal gå kjappt og kull for kosens del.

Skrevet

Kullgrill er absolutt å foretrekke her. Ikke noe galt med gassgrill, men det smaker så mye bedre av grillmat fra kullgrill. Gir en helt annen smak enn det man får fra gass, selv om det også funker helt fint.

Og så må det være Weber grill, ingenting slår det. Har hatt mye billigmerker gjennom årene, og man får det man betaler for :)

Skrevet

Vi skal kjøpe oss kullgrill så fort den vi vil ha dukker opp. Kull og tennvæske er jo halve kosen med å grille :spise:

Helt enig! Blir sulten bare jeg kjenner lukta av tennvæske :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Vi skal kjøpe oss kullgrill så fort den vi vil ha dukker opp. Kull og tennvæske er jo halve kosen med å grille :spise:

Advarsel: Reklame følger !

Dere har sikkert alt sjekket, men test listen over ønskede funksjoner og egenskaper mot kulegrill kolleksjonen til Weber :)

Jeg hadde Weber kule m/kull i 20 år før jeg måtte bytte og da byttet til gass siden kull og leilighet og 2dre etasje og naboer ikke nødvendigvis trenger være en helt ok kombinasjon :fnise:

p.s.Kan varmt anbefale bruk av opptenningsblokker i steden for tennvæske, til dem som ikke er så overmåte begeistret for den "klamme" duften av tennvæske. d.s.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Definitivt kull!! :) Vi har en kulegrill fra Jysk på tredje året, men i morgen har forhåpentligvis Weber Performer kommet til vår forhandler!! :) Digegr at den har bord ved siden av, noe som absolutt har vært en mangelvar epå kullgrillene...

Grunnen til at vi har hatt billiggrillen så lenge er at vi ikke helt fikk bestemt oss, men etter diverse kullgrillmiddager hjemme, og gassgrillmiddager hos venner har vi bestemt oss for kull. Jeg synes det smaker bedre, og jeg liker at man kan bake poteter eller steke andre ting i folie nede i kullet.

Skrevet

Jeg vil aldri ha noe annet enn gassgrill. Jeg hater tennvæskesmaken (ikke er det så veldig sunt med tennvæske heller ;) ), og jeg liker at grillen blir varm med en gang. Det gjør at vi griller nesten hver dag hele sommeren :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begge deler. Grilling med kullgrill gir en god sommerfølelse og maten blir bedre. Gassgrill er derimot mer praktisk. Hvis jeg bare kunne hatt en så hadde jeg nok valgt gassgrillen.

AnonymBruker
Skrevet

Kullgrill - det er det som er grill! :) Gass verken smaker eller lukter grill, da kan man like gjerne steke maten sin inne synes jeg... Ikke skjønner jeg at det er noe stress med temperaturregulering (vi lager som regel alltid to soner på kullgrillen) eller tidsbruk (fra vi bestemmer oss for å sette igang med maten til den er på bordet går det gjennomsnittlig en halvtime, såpass trenger jeg uansett) heller. Vi griller gjerne hver dag gjennom sommeren, om det ikke regner...

Et annet stort minus ved gassgrill er at jeg er særdeles skeptisk til å ha en gasstank stående på terrassen.

• Liker 1
Skrevet

Gasstank stående på terrassen er da ikke farlig. Så lenge den står luftig er det heller ikke noe problem om den begynner å lekke. Husk at i andre land bruker de stort sett gass til alt som innebærer matlaging. Kulegrill er mye farligere med tanke på å tenne på tennvæske og høye flammer som følge av dette.

AnonymBruker
Skrevet

Gasstank stående på terrassen er da ikke farlig. Så lenge den står luftig er det heller ikke noe problem om den begynner å lekke. Husk at i andre land bruker de stort sett gass til alt som innebærer matlaging. Kulegrill er mye farligere med tanke på å tenne på tennvæske og høye flammer som følge av dette.

Nå har jeg opplevd at gasstanker har eksplodert ved to forskjellige anledninger, en gang i et privat hjem (nettopp gassbeholder til grill) og en gang ved en militær forlegning. Det er ikke vanlig at det skjer, men det skjer. Tanker til gasskomfyrer osv graves så vidt jeg vet ned i jorda, så det blir noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har elektrisk - blir grillen skikkelig varm? Jeg hadde en, tror den var fra Wilfa - men den ble knapt nok varm nok til å grille pølser på! Jeg vil gjerne ha en god, elektrisk grill til å bruke på balkongen. På hytta vil jeg ikke ha noe annet enn kull pga smaken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en Weber Performer med gasstenning. Den har gasstennig, så jeg slipper å "marinere" maten min i tennvæske. Den har en diameter på hele 57 cm, så den blir brukt når jeg har grillfester.

Jeg satt akkurat og siklet på denne, husker du hva den kostet? :)

Skrevet

Nå har jeg opplevd at gasstanker har eksplodert ved to forskjellige anledninger, en gang i et privat hjem (nettopp gassbeholder til grill) og en gang ved en militær forlegning. Det er ikke vanlig at det skjer, men det skjer. Tanker til gasskomfyrer osv graves så vidt jeg vet ned i jorda, så det blir noe helt annet.

Da har det vært uvettig bruk da? Jeg har et familiemedlem som har jobbet som gassekspert i 30 år og han har aldri hatt noen betenkeligheter ved at gass brukes av privatpersoner såfremt man bruker det riktig. Dette gjelder jo også all bruk av åpen flamme. Jeg synes tennvæske og flammer er mye skumlere, og skal man velge det tryggeste er vel elektrisk det beste alternativet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...