Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Skal kjøpe barnevogn, og ønsker tips til merker.

Men først noen spørsmål: Hvor lenge blir vognen brukt til å sove i? Skal barnet kunne bruke den som "seng" inntil 3 års alder, så skal jo bag'en være lang...

Men hvor mye blir vognen egentlig brukt til å sove i, etter barnet begynner i barnehage? Vårt barn skal nok i barnehage allerede ved 1 års alder. Jeg tenker at bruken til soving etter barnehagealder blir minimalt, men jeg tar gjerne feil?

Det er dessuten viktig for meg at vognen er enkel å legge sammen, og få inn i en mellomstor bil, samt ikke veier altfor mye.. Den skal kunne tåle en del flyturer og trilleturer på grusveier, så den skal også være robust.

Drømmer jeg om det umulige - eller har du noen gode vogner å anbefale til dette behovet?

Pastill

Endret av Pastill
Videoannonse
Annonse
Skrevet

MOUNTAIN BUGGY!!! Kan ikke få fullrost den nok!! Er så stråååålende fornøyd!! :)

Barnet sover/bruker ikke bagen til det er 3 år gammelt, er vel vanlig å skifte ut når de blir mer nyskjerrige å vil se bedre, rundt 6-7mnd vil eg tippe :) De sover fint i sportsdelen også!

Nå har ikke eg noen erfaring, men er du tur menneske vil nok vogna bli brukt til soving etter bhg start også, men det er like vanlig å ta luren inne i senga også da. Hun mi kommer nok til å sove mye i vogna, da eg helst vil gå tur hele tiden! MEN blir jo noe annet igjen når du kommer sliten hjem fra jobb, og barnet slitent hjem fra bhg (hum, nå fikk eg noe å tenke på selv...) Barnet skal vel kanskje ikke ha ettermiddagslur når hun kommer hjem fra bhg i 15-16 tida?

Mountain buggy er KANON enkel å legge sammen, vi får den inn i den lille bmwen vår, og den er veldig lett!! Den er SUPER på ulent tereng/grus!

Kan garantere deg at du ikke kommer til å angre! :)

Skrevet

Takk Redbull - har kikket litt på vognen på nettet - og den ser da super ut!

Kunne ikke finne ut av det på de sidene jeg kikket på: Er det mulig å forlenge håndtaket på Mountain Buggy'en? Jeg har en mann på 2 meter som veldig gjerne vil trille vogn...! Lurer bare på om vognen faktisk er høy nok til han, så han slipper å gå krokbøyd.

Pastill

Skrevet

Vi tok ut baggen da ungen var ca 7 mnd, og gikk da over til sportsvogn-delen.

Da han begynte i bhg rundt 1-års alder, hadde han for lengst sluttet å sove ettermiddagslur. Så på hverdagene brukte han ikke i vogna hjemme, men i helgene brukte han den til å sove i på dagtid.

Etter hvert begynte han å sove i senga på dagtid både hjemme og i bhg, i stedet for i vogn.

Noen bhg krever at dere har en vogn i bhg som de kan sove i, andre bhg har vogner selv, mens i noen bhg sover de i senger innendørs.

Nå er ungen 2,5 år, og holder på å slutte å sove på dagtid i helgene, men sover fortsatt en del i bhg. Vogna bruker han ikke lenger, for den har lillebror overtatt.

Vi går en del tur i helgene, men på ettermiddagene i hverdagen blir det lite turgåing, siden ettermiddagene er fyllt av middagslaging, spising, oppvask, en times lek på gulvet og så legging. Den lille timen vi har sammen med barnet, prioterer vi til å leke og kose sammen.

Skrevet

Håndtaket kan vippes opp/ned, så den passer til en på to meter og til en på to år! :)

Skrevet

Håndtaket kan vippes opp/ned, så den passer til en på to meter og til en på to år! :)

takk, snille deg, for svar :)

Skrevet

Vi tok ut baggen da ungen var ca 7 mnd, og gikk da over til sportsvogn-delen.

Da han begynte i bhg rundt 1-års alder, hadde han for lengst sluttet å sove ettermiddagslur. Så på hverdagene brukte han ikke i vogna hjemme, men i helgene brukte han den til å sove i på dagtid.

Etter hvert begynte han å sove i senga på dagtid både hjemme og i bhg, i stedet for i vogn.

Noen bhg krever at dere har en vogn i bhg som de kan sove i, andre bhg har vogner selv, mens i noen bhg sover de i senger innendørs.

Nå er ungen 2,5 år, og holder på å slutte å sove på dagtid i helgene, men sover fortsatt en del i bhg. Vogna bruker han ikke lenger, for den har lillebror overtatt.

Vi går en del tur i helgene, men på ettermiddagene i hverdagen blir det lite turgåing, siden ettermiddagene er fyllt av middagslaging, spising, oppvask, en times lek på gulvet og så legging. Den lille timen vi har sammen med barnet, prioterer vi til å leke og kose sammen.

Takk, Hedda, for at du delte dine erfaringer. Tror jeg skal legge mindre vekt på bag-str, og mer på lett & robust, i min barnevogn-jakt :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også MB Urban Jungle. Hvorvidt barnet ditt kommer til å sove i vogn eller ikke når det begynner i bhg, avhenger av flere ting, bl.a. barnehagens ordning med soving (vogn eller seng), om barnet klarer å sove i seng innendørs eller foretrekker å sove i vognen ute.

I vår bhg sover de i senger, i et "uthus" som ikke er isolert. De får dermed uteluft selv om de sover i senger. Da han begynte i bhg, var han vant til å sove i vogn på dagtid. Vognen ble derfor brukt i starten, før han etterhvert flyttet over i egen seng.

Vi hadde en annen vogn da han brukte bag-delen og byttet til sportsvogn rundt 6 mndr. Da hadde han vokst ut av bagen og var også mer nysgjerrig på hva som skjedde rundt han.

Vi er veldig fornøyd med MB, bortsett fra at jeg synes den tar stor plass og er tung å løfte inn/ut av bilen. Men det viktigste er at barnet ligger/sitter godt og det gjør han. Vognen er lun med stor kalesje, bra lengde på ryggstøtten, lett å legge sammen, god å trille på tur (suveren i terreng), full liggestilling og trinnløs opp/nedfelling av ryggen. Synes ikke den er så grei med tanke på shoppingvogn (i trange og overfylte butikker) da den er ganske stor. På slike turer bruker vi en av de andre vognene våre (har tilsammen 3 stk).

Skrevet (endret)

Vi hadde Simo Duo http://www.barnevognguiden.no/simo/simo-duo-755.html :hjerter::hjerte: ELSKER den!! Bestemte meg for Simovogn når jeg fikk Simo dukkevogn i bursdagsgave til 5årsdagen :sjenert:

Brukte bagdelen til han var 6-7 mnd (det er en slags bitteliten ryggstøtte i den også, så han kunne sitte en liten stund i bagen når han var stor nok), og byttet til sportsvogn delen da. Den var helt fantastisk!! Stor og god plass (han kunne garantert ha lagt i bagen mye lenger, men han ville opp og se), og veldig enkel å legge sammen. Vi fikk plass til den i en sedan, og de har tross alt ikke det største bagasjerommet. Når han var 1 år kjøpte jeg ny vogn. Planen var å bruke Simo'en til sovevogn i bhg, det er den absolutt stor nok til, men han begynner ikke der før til høsten igjen. Fikk da solgt den, 1 år gammel, for 4500,-!!

Jeg har aldri hørt om Simo eiere som har vært misfornøyd! ANBEFALER!!

Endret av Rumleskaft
Skrevet

Eg har simo også, og er veldig misfornøyd!!! Den er tung og uhamselig (er det ett ord?)! Sjønner ikke hva AB mener med at mountain buggy er tung å løfte inn i bilen, da det er en av de letteste vognene på markedet? Enig med at det er en dårlig handlevogn, men ikke pga størrelsen (da MB er veldig liten og nett - syns den var latterlig liten før eg ble vant med den...) men pga den har veldig dårlig plass til varene! Vi løser dette med en ryggsekk :) er mange praktiske små lommer med/uten glidelås i vogna.

Skrevet

Ville gått for Easywalker Sky foran Mountain Buggy. Den er mindre sammenlagt, og har både lengre og dypere bag. Ellers er vognene ganske like av utseende, og trillekomforten er lik.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg lever og ånder for Simo vognene, og her blir det garantert Simo Duo <3 Elsker den :D

Riktig nok er den tung, det går det ikke ant å nekte for en gang. Men ellers er den lun, god å kjøre, god og stabil, stor plass og kan brukes veeldig lenge.

Har testet ut forskjellige vogner oppigjennom årene når jeg har vært trillepike og på diverse familiemedlemmer- og det er absolutt denne som skiller seg ut. Men så er jeg litt kjedelig og da, syns mange vogner blir for spesielle- og er kanskje mye derfor jeg liker den gode gammeldagse Simovognen :) Lykke til i valget av vogn, du finner nok utav det til slutt vil jeg tro :D

Skrevet

Emmaljunga city cross er helt fantastisk:)

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg anbefaler deg å tenke over om du er komfortabel med å ha ungen vendt fra deg når du går over til sportsdel, gjerne ved 6-7 mnd. Jeg kjenner en del som har gjort bomkjøp der, fordi de har trodd det skulle føles helt greit, men oppdaget at det absolutt ikke er greit hverken for foreldrene eller barnet. Så en vogn med vendbar sportsdel er absolutt å anbefale.

Så bør du tenke over hva til og når du skal bruke den. Bor du midt i byen og det meste av trilleturer vil foregå på asfalt/kjøpesenter, kan det være en idé å vurdere noe med svingbare fremhjul, evt. tre hjul. Skal du derimot gå i litt terreng/mye snø kan det være bedre med fire faste hjul og god demping.

Vi har to vogner, en Bugaboo Cameleon som vi bruker i byen og på kjøpesenter. Fordelen med den er svingbare fremhjul, den veier omtrent ingenting og den passer supert på kafé fordi du kan lett som ingenting vippe styret over og trille vogna inntil bordet (vi bruker den som stol på terrassen også). Som sportsvogn har den en helt genial sittedel, fordi vinkelen reguleres ved å vippe hele setet. Til den har vi også adaptere som gjør at vi kan klikke bilsetet hans (Maxi-Cosi Cabriofix) rett på understellet.

Vi har også en Brio Happy, som vi bruker på trilleturer i skogen og når vi ikke skal innom på butikker, samt at den er med på hytten. Den har supergod fjæring, og er en del mindre og lettere enn Simo. Han sover mye bedre i den enn i Bugabooen, men sitter til gjengjeld veldig mye dårligere. Barnehagen han skal begynne i krever at vi har med egen sovevogn, så den skal stå der etterhvert. Til vinteren vil vi nok ta den med oss hjem i helgene, for da er Bugabooen omtrent ubrukelig siden jeg hater vinterhjulene til den.

Om jeg måtte velge én av dem, ville jeg nok valgt Brio Happy'en. Den er alt i alt en bedre vogn, mye fordi vi bor et sted med veldig snørike vintre og triller mer på grusvei/sti/i skogen enn på kjøpesenter.

Skrevet

Viktigste for min del var at også sportsdelen kunne være vendt mot oss. Jeg liker å snakke med barnet mens jeg triller (og det er forsket på: har man barnet vendt fra seg så kommuniserer man langt mindre og barnet har heller ikke mulighet til å bruke deg som "tolker" av lyder og ting som skjer). Vi begynte med sportsdelen da ungene var rundt 6 mnd.

Vi har en Teutonia Prestige med lufthjul, vanlig 4-hjuling, litt lettere enn feks Simo, men fremdeles stabil. God å trille og en helt grei vogn, litt trangt under til kurven og jeg savner håndbrems (men det har de nyere modellene). Vi triller mest på asfalt og grus, har mye snø på vinteren og bruker sjelden vogn i butikker, har også sjelden vogna med oss noe sted (bruker bæretøy i steden).

De fleste barn sover på dagen til de er 2-3 år så vogna er grei å ha en stund, man har jo helger og ferier og. I vår barnehage så sover ungene i vogn, vi valgte å kjøpe en sovevogn (simovogn fra finn.no til 500 kr) som vi har stående i barnehagen. Da slipper vi å drasse vogna fram og tilbake (vi henter vanligvis med bil).

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg er enig med Concertina ang. retningen på sportsdelen. En annen ting jeg ser er veldig viktig, er barnets mulighet til å se meg når han opplever ukjente/utrygge situasjoner. Det hender fremmede snakker med ham mens han sitter nedi vogna, han hører høye lyder eller det skjer andre ting han ikke er vant med, og da titter han på meg for å lese min reaksjon før han avgjør om han synes det er greit eller skummelt. Leste en kort notis (og brukte ikke tid på å finne flere kilder, siden det uansett ikke er en problemstilling for oss) om at barn som satt mot den som trillet har bedre språkutvikling, er tryggere og fungerer bedre sosialt.

Skrevet

Jeg er enig med Concertina ang. retningen på sportsdelen. En annen ting jeg ser er veldig viktig, er barnets mulighet til å se meg når han opplever ukjente/utrygge situasjoner. Det hender fremmede snakker med ham mens han sitter nedi vogna, han hører høye lyder eller det skjer andre ting han ikke er vant med, og da titter han på meg for å lese min reaksjon før han avgjør om han synes det er greit eller skummelt. Leste en kort notis (og brukte ikke tid på å finne flere kilder, siden det uansett ikke er en problemstilling for oss) om at barn som satt mot den som trillet har bedre språkutvikling, er tryggere og fungerer bedre sosialt.

Det er gjort en undersøkelse ved University of Dundee som konkluderte med at de som har barnet mot seg snakker dobbelt så mye med barnet enn de som har barnet vendt fra seg, de hadde også undersøkt at barnet ler mer om de er vendt mot den som triller. I tillegg sank barnets puls når det satt vendt mot triller og barnet hadde større sannsynlighet for å sovne, begge deler kan indikere at framovervendt trilling stresser barnet.

Skrevet

Jeg har Mountain Buggy, og er til dels fornøyd med den. Den er god å trille, det virker som om tøtta sitter godt i den, god fjæring, snur godt, de nye har vel også full liggestilling og den er utrolig lett å slå sammen.

Minuset er at jeg ikke liker at hun sitter fra meg, selv om det går greit, den er utrolig bred! Jeg kakker borti noe "hele tiden", og jeg synes grunnet det at den er "tung" å plassere i bilen.

Når jeg nå leser det som Consertina og Marmot sier, så kommer nok vi til å bytte til en vogn hvor hun sitter vendt mot oss.

Men som også Marmot sier, du må tenke gjennom hva du faktisk bruker vognen til. Her velger jeg heller sele når jeg går i ulendt terreng, og også sele når jeg drar på kjøpesenter. Som regel bruker jeg bare vognen når jeg går i nabolaget, og nå om dagen så tar hun alle sine lurer i vognen. Innbiller meg at de fleste skifter til en mindre og lettere vogn når ungen er 1,5-2 år, alt etter når de er født på året, da de fleste kombivognene er litt større enn rene sportsvogner, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en mann på to meter, og vi prøvde maaaange vogner før vi til slutt bestemte oss ;) Valget falt på Brio Go. Der er justeringen på styret god, og den funket bra både for han og meg på 1.65. I tillegg er den lett(vi bor i 2 etasje), og har vendbar sittedel. Har vært superfornøyde så langt. Kan anbefales på det varmeste.

Mitt tips er å dra med deg mannen i butikker og prøvetrill vognene. Så kan du evt bestille billigere fra nett etterpå. Vi sparte forøvrig masse på å reise over grensa :)

Skrevet

Jeg har også en mann på to meter, og vi prøvde maaaange vogner før vi til slutt bestemte oss ;) Valget falt på Brio Go. Der er justeringen på styret god, og den funket bra både for han og meg på 1.65. I tillegg er den lett(vi bor i 2 etasje), og har vendbar sittedel. Har vært superfornøyde så langt. Kan anbefales på det varmeste.

Mitt tips er å dra med deg mannen i butikker og prøvetrill vognene. Så kan du evt bestille billigere fra nett etterpå. Vi sparte forøvrig masse på å reise over grensa :)

Jeg støtter denne! Brio Go er en helt genial vogn. Deilig å trille, med behagelig håndtak som enkelt kan justeres opp og ned. Sportdelen kan brukes begge veier og kan til og med snus mens barnet sitter i vognen. Vi valgte denne fordi den er superenkel å legge sammen, og den tar liten plass i bilen. Den er også ganske smal og kommer lett fram f.eks. mellom stativer og hyller i butikkene.

Ta med mannen i butikken og la han prøve om håndtaket er høyt nok. Spør også personalet om dere kan få ta med vognen ut til bilen for å prøve om den passer greit i bagasjerommet - lett å gå på en smell der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...