Gå til innhold

Skriver legevakten ut resept på prevensjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Haster med prevensjon, skulle helst ha hatt det innen i morgen. Har tenkt å ta en telefon dit, men tenkte å spørre dere først om det i det hele tatt er vits...? Skriver legevakten ut resepter på prevensjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mynona83
Skrevet

Legevakta er til for nødstilfeller. Kjøp kondomer, det er reseptfritt!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på legevakt, og vi skriver ikke ut resept på p-piller. Det er ikke akutt aller livsnødvendig, og kan vente til fastlegen din åpner på mandag. Bruk kondom.

• Liker 1
Skrevet

Kondomer får du tak i på butikken, bensinstasjoner osv. Legevakten har viktigere ting å ta seg av.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har fått resept på p-piller hos legevakta, men kun fordi jeg var der for noe akutt, og spurte pent om å få resept i samme farta. Fikk beskjed om at det ikke var noe de gjorde, men det gikk greit fordi han ikke hadde det særlig travelt den kvelden.

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Det tror jeg neppe de gjør, men du kan jo høre... Legevakta er jo til for å hjelpe folk som blir akutt syke eller skadet, ikke folk som "plutselig" trenger prevensjon. Kan du ikke bruke kondom frem til du får annen prevensjon?

Jeg vil tro grunnen til at Anonym Bruker fikk skrevet ut var at hun gikk på p-piller allerede. Hvis du går på p-piller fra før kan du jo være heldig hvis de ikke har så innmari mye å gjøre. De har jo tross alt viktigere ting å bruke tiden på.

Endret av Ylvina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

legevaketen/helsesystemet kan jo velge selv:

1) Gi deg p-pille-resept når du behøver det

2) Gi deg nødprevensjon fordi de ikke ville gi deg resept på p-piller

3) Du blir gravid og beslaster det offentlgie med en unødvendig abort som bare betyr ekstra kostnader

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på legevakt, og vi skriver ikke ut resept på p-piller. Det er ikke akutt aller livsnødvendig, og kan vente til fastlegen din åpner på mandag. Bruk kondom.

De få gangene jeg har vært på Legevakten (akutt) registrere jeg altså en del engstelige lmødre der med barn som "bare hostet litt". Ikke så akutt akkurat...kunne godt ha ventet til mandag, flere av de.

• Liker 1
Gjest Mynona83
Skrevet

3) Du blir gravid og beslaster det offentlgie med en unødvendig abort som bare betyr ekstra kostnader

1) Man har 5 dager i uken hvor man kan skaffe seg p-piller. Det er da ikke spesielt vanskelig å ringe fastlegen og spørre om de kan sende deg en resept.

2) Nødprevensjon får du reseptfritt på apotek og i matbutikker

3) Da er du tjukk i hue som ikke klarte punkt 1 eller 2 og heller ikke tenkte på at kondom kunne være tingen.

• Liker 6
Gjest Mynona83
Skrevet

De få gangene jeg har vært på Legevakten (akutt) registrere jeg altså en del engstelige lmødre der med barn som "bare hostet litt". Ikke så akutt akkurat...kunne godt ha ventet til mandag, flere av de.

Hva vet du om de hadde en abcess på magen under klærne? Det er ikke du som bedømmer om noen er syke nok til å gå til legen, det er det legevakten selv som gjør. De som er minst akutt blir også prioritert ned.

Har selv sittet på legevakten med akutte plager som ikke synes utenpå.

• Liker 1
Gjest D.O.A.
Skrevet

Dette må jo være et av tidenes dårligste innlegg her på forumet.

Hvis man blir gravid fordi man ikke fikk en resept på legevakten og ikke gadd å kjøpe kondom så er det kun en egens skyld.

Legevakten er til for å hjelpe akutte tilfeller, og en fredagskveld har de garantert fullt opp og kommer ikke til å prioritere noe slikt. Det er ikke noen andre enn en selv som har ansvaret vedrørende prevensjon, hvis man ikke vil bli gravid får man sørge for å beskytte seg med kondom hvis man ikke skulle ha tilgang på p-piller/p-ring, eller så får man la være å ha sex.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Det er resept på p-ring jeg skal ha, og jeg går på det i fra før av.

Skrevet

Nei, det er ikke slike ting man oppsøker legevakten for.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke slike ting man oppsøker legevakten for.

Jeg er klar over det, men tar det dem veldig lang tid å skrive en jævla resept?:P

Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg er klar over det, men tar det dem veldig lang tid å skrive en jævla resept?:P

Ja, det gjør det, hvis det er 100 stk som er akkurat som deg som ikke klarer å få ordnet dette i ukedagene, og driter i reglene rundt legevaktordningen.

• Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har opplevd å sitte helt til stengetid på legevakta med alvorlig blærekatarr (tisset rent blod og hadde dritvondt) fordi andre ble ansett som mer akutt enn mitt tilfelle. Hadde det kommet inn noen som "trengte prevensjon fordi det haster" da, hadde jeg antakelig blitt voldelig. Eventuelt ledd meg ihjel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som legevakten som "vil bare" og "skal bare ha", og tilsammen tar det mye tid. Legevakten er for akutt skade og sykdom, ikke folk som roter vekk resepter de selv er ansvarlige for som attpåtil er for noe som på ingen måte er farlig å ikke behandle. SÅ enten finner du resepten, eller så venter du til mandag (evt prøver Volvat). Og man kan aldri se utenpå hva som feiler folk, selv om du og andre tydligvis tror det, mye kan se ufarlig ut men likevel være alvorlig.

• Liker 1
Skrevet

Akutt kåt, TS? :fnise:

Skrevet

Svaret er ja, det er ditt problem at du ikke har ordnet det i uken.

Legevakta er ikke for slike småting.

• Liker 3
Gjest torimor
Skrevet

Syns det å "misbruke" legevakta med resepter er rett og slett helt feil! Legevakta er der ved akutt sykdom. Legevakta skal ikke være et tilbud om å få skrevet ut nye resepter, heller ikke sykdom som kan vente til helgen er over.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...