Gå til innhold

Hva skal jeg betale?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min bror på 20 år og hans samboer skal sitte barnevakt for sønnen min på 3 år fra lørdag ca kl 14 til søndag kl 11. De skal passe han hjemme hos oss å sover over her.

Det jeg lurer på er hvor mye jeg skal betale han? Han er student og trenger nok sårt pengene. Vi holder selfølgelig mat,drikke,snaks og div, jeg betaler også 200kr utenom i bensinpenger til bilen hans.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første jeg tenkte var hvorfor du skulle betale din egen bror for å passe på nevøen sin....

For oss har det vært helt naturlig at det har blitt en tjeneste man gjør, fordi man gjerne vil tilbringe litt tid med nevø/niese, hjelpe søsken litt.

Og etterhvert som jeg også fikk barn ble tjenesten gjengjeldt.

Men i og med at det høres ut som han har det trangt økonomisk så ville jeg kanskje gitt litt for jobben likevel... men bare kanskje...

• Liker 4
Skrevet

Min bror på 20 år og hans samboer skal sitte barnevakt for sønnen min på 3 år fra lørdag ca kl 14 til søndag kl 11. De skal passe han hjemme hos oss å sover over her.

Det jeg lurer på er hvor mye jeg skal betale han? Han er student og trenger nok sårt pengene. Vi holder selfølgelig mat,drikke,snaks og div, jeg betaler også 200kr utenom i bensinpenger til bilen hans.

Hvis det hadde vært min nevø som skulle blitt passet hadde jeg nektet å ta imot penger for barnepass!! Det høres bare rart ut i mine øyne, til tross for at jeg ikke er rik akkurat ;) Spesielt når dere står for snaks, mat OG betaler bensinpenger synes jeg at det burde være bra nok...

Så jeg kan vel ikke være mye til hjelp, bortsett fra å si at du behøver iallfall ikke å betale MYE hvis du først skal betale :P

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere har råd,500kr eller noe sånt? Jeg har ikke peiling,altså.

Skrevet

500kr, ville jeg gitt (siden de trengte pengene). Og så gjerne spandert en peppes pizza og digg til alle tre.

Gjest Gjest
Skrevet

Mat og digg til de begge to samt å fylle opp tanken hans. Det kan bli sånn at han synes det er vanskelig å ta i mot penger, men lettere å få fylt opp bensintanken.

Skrevet

500kr, ville jeg gitt (siden de trengte pengene). Og så gjerne spandert en peppes pizza og digg til alle tre.

Helt enig :) Jeg bruker ikke å betale søskene mine for å sitte barnevakt, men hvis en av de hadde hatt skikkelig dårlig råd og måtte kjøre et stykke for å komme hit (de bor alle sammen 10.min unna..) så hadde jeg gitt de 500kr inkl bensinpenger.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Jeg har også en eldre bror med barn, vi betaler aldri hverandre for tjenester men vår lillebror som her skal sitte barnevakt er 9 år yngre en meg og 11 år yngre en storebroren vår, så han er ikke etablert på samme måte som meg og broren sin, så han trenger pengene mer en oss, er derfor jeg vil betale han litt så det er hyggeligere å spørre en annen gang også.

Men tror vi kommer til å betale han 400 for å sitte barnevakt og 100 i bensin, altså 500kr totalt, alt annet får de jo her.

Vi har nok lagt lista høgt før når han har sittet barnevakt å betalt han godt.

Skrevet

Sist broren min på 19 satt barnevakt (en kveld fra 20.00-ca 0200) fikk han en 6pakning pils og to esker snus...(han satt barnevakt en fredag og skulle ut på byen lørdagen) Hadde og leid to filmer jeg visste han hadde lyst å se, i tillegg til en del snop, brus og la igjen 200kr så han kunne bestille seg en pizza.... Var godt fornøyd med barnevaktbetalinga han:-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir aldri penger til barnas tanter og onkler for barnepass.

En av mine nevøer var baby da jeg var student. Jeg trillet mye tur med ham og passet ham innimellom. Fikk middag hos dem og kunne vaske klær der om jeg hadde behov. Men fikk aldri penger, og ville heller ikke tatt imot. Hadde jo selv glede av å knytte bånd med mitt tantebarn.

Skrevet

jeg ville ikke tenkt at det var naturlig å betale min bror for å sitte barnevakt for sin nevø/niese.. du har jo allerede gitt penger for bensin utlegg, og serverer mat og snacks, så han må jo ikke bruke noen penger. Jeg ville aldri tenkt at jeg skulle hatt betalt for å passe mine egne tantebarn heller..det skulle bare mangle at jeg brukte tid med dem..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller ikke det er så naturlig at man skal betale tanter og onkler for å sitte barnevakt. På den annen side er det jo greit nok når man er i veldig forskjellige økonomiske situasjoner. En student må kanskje også prioritere mellom annet betalt arbeid, skolearbeid eller å være barnevakt, og det er lettere å si ja dersom man i hvert fall får dekt reiseutgifter. I hvert fall at det blir tilbudt - så kan en heller takke nei om en ikke har behov for pengene. Jeg er tante og student selv, riktignok har jeg greit nok med penger (bor billig og har samboer), og jeg sitter gjerne barnevakt uten å få noe betalt for det. Men jeg hadde nok kunnet ta i mot penger til togbilletten som koster over 200 kr, når jeg vet at broren min har råd til det. Noe mer enn det ville jeg ikke hatt. Men vi er ganske jevnaldrende osv, og jeg klarer meg som sagt greit økonomisk.

Skrevet

Her får heller ikke tanter og onkler betalt for å sitte barnevakt (og de ville ikke tatt imot pengene heller), men i deres tilfelle med så stor aldersforskjell, og at han har mer behov for pengene enn dere kanskje har, så syns jeg også at det hadde vært koselig å gi rundt 500 kr inkl bensinpenger. At barnevakten har snacks og mat i tillegg er jo også en selvfølge :)

Skrevet

Da jeg var 19-20, delvis arbeidsledig og måtte få

sosialstønad en periode for å overleve, fikk jeg ca 300-400kr pluss middag/snacks for å passe tantebarnet mitt. Var ofte "dagmamma", og da tok jeg litt klesvask, lagde kanskje middag e.l mens gullet sov. Da fikk jeg gjerne litt ekstra, men forventet det ikke. Familien var studenter selv, og jeg var glad for å ha et sted å gå på dagtid, få leke med elsklingen, og spise et familiemåltid gratis...:fnise: Jeg og barnet har i dag et veldig nært forhold...:)

I dag er jeg eldre, etablert og skal selvsagt ikke ha betalt for å passe ungene!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...