Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Tittelen sier vel sitt.

Jeg har migrene, og er gravid.

Jeg lurer litt på hva dere andre gravide med migrene bruker av medisiner?

Nærmer meg slutten av svangerskapet og merker at jeg får mer og mer migrene nå..og det er så tungt :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte Paralgin Forte og hadde god effekt av det.

Skrevet

Jeg har ikke turt å ta annet enn paracet... :( Så trenger vel neppe si at det ikke funker stort... Ellers kaldt mørkt rom. Er det andre medikamenter en kan ta som funker og er gravid vennlige? Har stort sett tidligere mikset kataflam med paracet, men tviler på at kataflam er baby vennlig.. :/

Skrevet

dette lurer jeg på også... er ikke gravid, men prøver og bruker vanligvis Relpax, men det tørr jeg ikke lenger siden det står at det kan skade fosteret selv før påvist graviditet... så jeg bruker paracet, som ikke er på langt nær så virkningsfull... jeg har brukt flytende paracet som egentlig er for barn, men jeg inbiller meg at den er svakere og at den virker raskere siden den er flytende og ikke trenger tid på å løse seg opp... i tillegg forsøker jeg å forebygge med riktig mat og forsøker å spise hver 3-4 time. Sist gang tok jeg en klunk med flytende paracet og et eple og dempet lyset og forsøkte å puste rolig inn og ut gjennom nesa. Det hjalp litt. Ikke lett dette her!

Skrevet (endret)

Får kun bruke Paracet og Pinex Forte av legen.

Edit: Nå skal det sies at jeg ikke har fått Pinex Forte pga migrene, men pga noe annet.

Endret av HenLu
Skrevet

Jeg gikk på imigran og Relpax (var det det det het?)og fikk paralgin forte under forrige svangerskap. Jeg var så heldig at det ble helt slutt på migrenen under svangerskapet og på de siste 2 årene har jeg bare hatt 1 anfall (dav ar jeg ikke gravid). Har fremdeles esken med paralgin forte liggende fra forrige svangerskap i tilfelle det skulle komme tilbake, men ser ikke ut til at det blir noe problem i dette svangerskapet heller.

Skrevet

Jeg sliter også med migrene, men turte ikke ta noen medisiner mens jeg var gravid. (Paracet hjelper ikke.) Jeg hadde to-tre migreneanfall mens jeg var gravid, og da var det bare å holde seg i sengen med ørepropper og sovemaske. Fordelen var at migrenen faktisk gikk fortere over. Når jeg tar smertestillende, klarer jeg å være oppe, og da begynner jeg fort å kjede meg, og så gjør jeg ting jeg ikke burde, som å lese eller høre på musikk. Uten smertestillende klarte jeg ikke å gjøre annet enn å ligge i sengen og lukke øynene. Og da varte migreneanfallene bare 8-10 timer mot normalt halvannet døgn.

Skrevet

Skal snakke litt med legen min snart, har tatt noen søkerunder på internett, og har funnet ut at etter 10 års bruk er det ikke funnet fosterskadelige effekter ved bruk av triptaner under svangerskap.

Fant også noen som hadde vært på en migrenepoliklinikk, der ble det sagt at bruk av triptan under svangerskap var ok, dog skulle man holde bruken på et så lavt nivå som mulig.

Fastleger er kanskje ikke alltid så oppdatert på alt om gravide..og paracet og paralgin forte fungerer dessverre ikke på meg.

Takk for svar fra dere andre :takke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...