Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi pleier å kjøpe noen helt sinnsykt gode speltknekkebrød på Ultra og Meny. Vanvittig gode. Tror de har tre typer, favoritten er med ost og frø.

De er dyre (verdt det, men likevel..) Tenkte derfor jeg skulle prøve å bake noen selv. Om noen har en oppskrift de har testet ut blir jeg takknemlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(ca 40 knekkebrød)

Ligner på speltknekkebrødet man får kjøpt på helsekostbutikker,

bare at disse er mye bedre. Og de er SUPER-ENKLE å lage!

Ingredienser:

3,5 dl fint speltmel eller hvetemel

3,5 dl lettkokte havregryn

1 dl kruskakli eller grovt mel

1,5 dl sesamfrø

2 dl solsikkekjerner

1/2 dl linfrø

7 dl vann

1 ts salt eller urtesalt

Sett ovnen på 190 grader, varmluft.

Bland alt godt sammen med en sleiv i en bolle. Bre ut på bakepapir på to stekeplater. Det virker litt rart når deigen er i bollen, men det går fint å smøre deigen utover platene med en slikkepott eller lignende. Deigen er veldig løs, og den bør stekes med en gang slik at frøene ikke begynner å svelle. Hvis du vil kan du strø frø på toppen av deigen.

Stek 10 minutter

Ta ut og del deigen (nå er den litt seig) i firkanter med en skarp kniv eller pizzahjul (det er ikke krise om du ikke skjærer alt helt gjennom). Sett inn igjen og stek 30 minutter til, til de er lysebrune.

Ta ut igjen, og brekk knekkebrødene fra hverandre.

Skru ned varmen til 50 grader, varmluft eller vanlig varme, og tørk knekkebrødene på rist og med døren på gløtt, i 5-10 timer. De kan godt ligge litt hulter til bulter stablet, bare de har litt luft imellom seg. Sjekk om de er sprø, og når de er det, er det bare å ta dem ut.

Knekkebrødene kan spises etter de 30 minuttene i ovnen, men de må tørkes litt lenger i ovnen for å holde på sprøheten. Det går fint å steke knekkebrødene om kvelden, og så la dem stå og tørke i ovnen over natta.

:popcorn:

Skrevet

De skal testes! Takk for oppskrift.

Skrevet

You're welcome :)

Skrevet

Tipper du kan bruker f.eks bruke denne) og bruke speltmel (+de frøene du liker).

Selv buker jeg:

6dl grovt mel, havregryn og kli

3.5dl malte valnøtter, solsikkekjærner og sesamfrø

0.5-1ts salt

1ts honning

5dl vann

Dette synes jeg er passe til to stekeplater. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...