Gå til innhold

Har ikke helsesøster taushetsplikt?

Fremhevede innlegg

Gjest Imsdal
Skrevet

I dag kom helsesøster i kommunen og hadde forelesning for klassen min. Vi går på høyskole på en litt mindre plass. Her er det ikke så mange barnehager, ikke flere enn at man kan ha oversikt. Det bor heller ikke flere folk her enn at mange kjenner mange.

Helsesøster skulle snakke om forebyggende helsearbeid, og kom inn på diverse barnevernssaker. Hun legger så ut om konkrete saker som har vært her i kommunen forran 35-40 studenter. Er ikke det brudd på taushetsplikten?

Hun kan ikke vite om noen av oss kjenner til personene som blir omtalt, og uansett har hun vel ikke lov å fortelle sånn?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun la fram om sakene på en slik måte at de kunne gjenkjennes mener jeg at hun brøt den ja.

• Liker 2
Skrevet

Siden hun er utdannet sykepleier og skal rette seg etter forskjellige helselover, f.eks hesepersonelloven så har hun taushetsplikt ja!

Så utrolig uprofesjonelt og ukompetent gjort... :nei:

Jeg hadde tipset pasientombudet eller fylkeslegen i ditt fylke, fordi dette er en ganske alvorlig og uheldig glipp fra hennes side og for de involverte i sakene.

Taushetsplikten skal være så internert hos utdannet helsepersonell, så det kan vel knapt nok kalles en glipp forresten.

Håper du føler du kan gjøre noe med dette og forhindre at flere mennesker blir uthengt på en slik uverdig måte :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har taushetsplikt i forhold til å fortelle på en måte som kan føre til gjenkjenning. Men hun har lov til å snakke på en mer generell måte om at "vi hadde en sak der en fireåring kom i barnehagen i for lite klær og uten matpakke hver dag over lengre tid, det er ikke bra fordi (...) og barnet ble flyttet hjemmefra". Om hun kun snakket om tilfeller i en liten kommune (hun har ikke jobbet andre steder da?) så er jo faren for gjenkjennelse stor og da må hun være mye mer forsiktig med hva hun sier. Hvor mange bor i kommunen det er snakk om?

Gjest Imsdal
Skrevet

Hun fortalte i begynnelsen av timen hvor hun hadde jobbet siden hun var ferdig utdannet, og hun har kun jobbet i kommunen her. Det bor rundt 6000 her i kommunen + studenter.

Jeg er ikke fra her, så jeg kjente ikke igjen tilfellet hun snakket om, men det hadde ikke vært noe problem å kjenne igjen saken hun omtalte om jeg var det. Uansett kan jeg i teorien fortelle historien på vorspiel i kveld hvor det er mange lokale folk, som vil kunne kjenne den igjen (skal såklart ikke gjøre det). Vi var flere som reagerte på at hun kunne fortelle om så konkrete saker.

Skrevet

Du har, som helsepersonell, selvsagt taushetsplikt.

Men, du kan bruke eksempler SÅFREMT alle stedsnavn/navn/personalia anonymiseres og ingen detaljer som kan avsløre saken/personene involvert. Uten dette så hadde det blitt svært lite å forske på og lære av, da f.eks casestudier og PBL-dilemma er basert på

reelle situasjoner.

Om foreleseren brøt med taushetspliten er ikke godt for oss å si, men du kan ta det opp med ledelsen (anonymt hvis ønsket). Var dere flere som reagerte på hvordan hun brukte eksemplene (selv om det er i undevisningsøyemed av helsepersonell), så kan dere som gruppe si fra til rett instans. Foreleseren kunne forsåvidt ha gjort det bedre ved framstille eksempelet som om det kom fra kolleger i en annen kommune, eller skjedde i en annen landsdel/annet land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...