Maepia Skrevet 1. april 2011 #1 Skrevet 1. april 2011 Jeg har vært litt av en jojo-slanker opp gjennom årene, og slitt veldig med vekten siden ungddomsskolen. Jeg har prøvd det meste, pulver, dietter,Grete Roede osv - men ingenting funker. Har alltid vært ganske så aktiv og trent alt fra 2 til 9 ganger i uka, men uten at det påvirker vekten nevneverdig. Jeg har i dag en BMI på hele 40, og er langt fra fornøyd med meg selv. Har gåt Grete Roede, og ernøye med mat og trim, men vekten viser omtrent det samme. Det er snakk om nedgang på 3kg på 8 uker likssom. I tillegg har jeg tidligere gått på medisiner for lavt stoffskifte. Disse ble tatt bort for ca 2 år siden da legen mente stoffskiftet hadde stabilisert seg (ble satt på medisin under svangerskap) - men etter dette har energi og overskudd gått nedover, og vekten oppover. Jeg vurderer nå å kontakte fastlegen min og be om utredning for slankeoperasjon. Jeg har tenkt på det i snart ett år - men motet svikter ved tanken på å gå til legen. Jeg er veldig "sjenert" på dette punktet - og er redd for å bli avvist rett og slett. Derfor lurer jeg på, er det noen som har vært i situasjonen selv? Hvordan opplevde du det? Og også - hva skal til for å få en slik utredning, og hvor lang tid tar det sånn ca fra man blir utredet og til man kan bli operert? Har lest at det tar tre år?? Setter pris på svar - jeg ønsker virkelig å få gjort noe med kroppen min nå, mens jeg enda er i min "beste" alder (les: i 30åra)
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 Hei! Jeg har ikke personlig erfaring, men en bekjent av meg gjennomgikk en slik operasjon for snart et år siden. Før operasjonen veide han nærmere 160 kg, nå veier han 98 kg. Han er veldig glad han fikk operasjon, fordi han ikke klarte å gå ned i vekt på egenhånd. Når det kommer til utredning, så var grunnen til at han fikk tilbud om operasjon det at han pga høyt blodtrykk ble innlagt på sykehus. Blodtrykket var så høyt at de sa de syntes det var merkelig han fungerte i hverdagen. Da var det en professor i ernæringsfysiologi som fortalte om operasjonen, og min bekjente fikk tre måneder til å tenke på om han ville ha den. Han ville jo det, og ble satt på venteliste. Jeg husker ikke hvor lang tid han ble forespeilet, men det du må tenke på når det gjelder den ventelisten, er at fristen er ikke for dagen du skal opereres, men for dagen du er inne på første konsultasjon/kurs angående operasjon, fordi det er da de regner det som at behandlingen begynner. Min bekjente var inne på første konsultasjon etter rundt to år, tror jeg. Etter det var det flere konsultasjoner, og et eller to kurs. Når det var gått fem år uten operasjon, kontaktet han Helfo. Og selv om sykehuset ikke hadde brutt reglene med ventetiden siden han jo hadde vært til konsultasjon og kurs, mente Helfo at han nå kvalifiserte til operasjon på et privat sykehus, og innen noen måneder skulle han opereres. Dessverre for ham hadde de satt operasjonsdato til akkurat da vulkanen på Island hadde utbrudd og ingen fly gikk. Så det ble utsatt litt til, men i mai ble han operert. Etter å ha ventet i fem år. Det var ventetiden. Når det kommer til å kvalifisere for operasjon, så ser de blant annet på BMI, og om du har følgesykdommer på grunn av overvekten. De ser selvfølgelig også på om du har prøvd å gå ned i vekt tidligere, hvordan det gikk, og hva som er grunnen til overvekten din. Min bekjente hadde flere følgesykdommer, og hadde prøvd vektnedgang uten hell - hos ham kom de frem til at genene hadde endel og si. Og joda, han spiste da litt godteri og chips han også, men ikke mer enn meg, og jeg gikk ned 30 kg gjennom alle disse årene. Så.. håper dette hjalp deg litt. Og om du skulle bli satt på venteliste for operasjon, og ombestemmer deg, er det ingen som sier at du må opereres. Om du plages så mye med overvekten at du vil gjennomgå en operasjon, men legen din sier nei, så gå til en annen lege. Eventuelt kan du be om henvisning til en ernæringsfysiolog, som kan gi deg mer utfyllende informasjon, også kan dere komme frem til noe sammen. Lykke til!
Gjest Hilde Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Kanskje utenlandske kirurgi er best - i Riga, Baltic Bariatric Services tilbyr kirurgi uten venteliste, og med lave kostnader. De har mange glade og fornøyde norske pasienter
Gjest Ingvild Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Jeg har en far og en onkel som har gått igjennom Gastic Bypass, noe som var svært vellykket. En venninne av han har også tatt operasjonen, og begge alle ser helt fantastiske ut idag. Min far veide nærmere 150 kg, nå veier han rundt 80 vil jeg tro. Har kroppen til en helt gjennomsnittlig mann. Det er såklart en lang vei å gå, men sånn som jeg har erfart det er denne operasjonen svært vellykket.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 Kanskje utenlandske kirurgi er best - i Riga, Baltic Bariatric Services tilbyr kirurgi uten venteliste, og med lave kostnader. De har mange glade og fornøyde norske pasienter En grunn til at mange velger å opereres i Norge er at dødeligheten er litt lavere her. Ikke at det er høy dødelighet på disse operasjonene i utlandet, men det er gjerne greit å ta med i beregningen
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #7 Skrevet 4. april 2011 Vær bare obs på at operasjonen alene ikke er en magisk kur som gjør at du blir tynn. Jeg kjenner to som med ganske kort tids mellomrom fikk slankeoperasjoner utført. For den ene personen har det vært en ubetinget suksess, og h*n har blitt så fin! Dette er noe h*n har jobbet for. Den andre personen har ikke hatt noe særlig vektnedgang, da h*n litt etter litt har "strukket" magemmålet, sånn at h*n nå igjen kan spise like mye som en som ikke er operert. Denne personen har fortsatt sin usunne livsstil, og har derfor lite eller ingenting igjen for operasjonen. Jeg sier ikke dette for å skremme eller demotivere, men for at du skal vite at jobben ikke er overstått samtidig som operasjonen er overstått. Når det gjelder å være redd for å spørre må du ikke være det! Det verste svaret du kan få er jo nei, og da vet du jo i det minste Er det lettere for deg om du skriver et brev til legen din? Da slipper du konfrontasjonen hvor du forteller hvordan du føler deg og hvordan du har det. Jeg ønsker deg uansett lykke til i fortsettelsen.
Maepia Skrevet 4. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2011 Hei alle sammen, og takk for svar Først og fremst: Kan det virkelig ta så lang tid som 5 år? Trodde dette var tidligere jeg, og at slike operasjoner var prioritert nå. Uansett - det spiller liten rollehvor lenge man må vente. Jeg vet at dette ikke er noen vidunderkur - ingen fare. Det handler jo om å legge om livsstilen. Ikke at jeg har noen ekstrem usunn livsstil i dag heller da. Hadde jeg hatt mulighet økonomisk hadde jeg fått det gjort privat, men det koster litt vel mye for lommeboka mi dessverre.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #9 Skrevet 4. april 2011 Har du fått undersøkt hvordan det står til med stoffskiftet ditt nå? Og eventuelt vitaminer og andre stoffer som kroppen trenger? For min del stoppet hele systemet opp på grunn av slike ting, men etter litt oppfølging fra lege har jeg plutselig begynt å gå ned i vekt som alle normale folk hadde gjort med mitt kosthold og mine treningsvaner...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå