Gå til innhold

potteplanter


Skravlebøtta

Anbefalte innlegg

finnes det noen potteplanter som får stå i fred fra kattene utenom orkidè? eller om det er noen planter ller blomster som ikke er giftige?

alt jeg drar inn i hus, blir spist på... å jeg sitter med hjerte i halsen å "speed-dailen"(?)til vetrinæren klar... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mikako

Jeg har slitt med samme problemet, og har støtt og stadig vasket opp oppkast i etterkant. Min løsning ble å spraye Get-Off-spray i jorda og på bladene på planta, og pus har holdt seg borte.. Den første tida så man raskt når effekten av sprayen var borte, for da var han i gang igjen.. Men etter en liten stund med flittig Get-Off-bruk, har han vendt seg av med det, og bryr seg ikke lengre om plantene, selv uten sprayen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med samme problemet, og har støtt og stadig vasket opp oppkast i etterkant. Min løsning ble å spraye Get-Off-spray i jorda og på bladene på planta, og pus har holdt seg borte.. Den første tida så man raskt når effekten av sprayen var borte, for da var han i gang igjen.. Men etter en liten stund med flittig Get-Off-bruk, har han vendt seg av med det, og bryr seg ikke lengre om plantene, selv uten sprayen :)

hmmm, hadde jeg aldri tenkt på. jeg har noe katt-deg-vekk, så får håpe det funker like godt!

tusen takk!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :ler: jeg har alltid slitt med det samme :sukk::ler:

de liker jo helst disse grønnplantene med lange "stive" blader, men det du KAN gjøre (som hjalp litt her hvertfall), er å plante en stor lav eske med kattegress, og da tygger de på det :tommelsmil:

de tygger jo for å rense magen, så nå til sommeren spiser de gress og spyr ute oftest i det minste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Mine katter liker ikke ildtopper. Orkideene, som du nevner, står trygt, og det samme gjør som oftest sukkulenter. Planter som har lange blader som gjerne går oppover, som fredslilje, er favorittene til pusene her :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun elefant-foten som kan stå litt utrygt(tror jeg den heter)

Vær flink å jag bort med en gang den nærmer seg, og kjøp en liten "plen"(Tror de hadde på plantasjen?) til kattepus, så far nok plantene det bra:)

De gnager jo gress for å renske opp i magen. Du er sikker på at katten ikke har hårballer/orm og slikt som klør, eller er generellt uvel? Det er verdt å tenke gjennom ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener at jeg har lest i fredslilje er giftig for katter? Den hvite dingsen? Min katt holder seg heldigvis unna den blomsten iaf :)

Min lenke

Endret av LilleCa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Av en eller annen forundelig grunn er det ingen av plantene som "lever farlig" her i huset..... snodig egentlig.

Mine blomstrende orkidéer (som jeg er fryktelig stolt over å få til å blomstre år etter år, spesielt zygopetalum'ene) får stå i fred. Spetteplantene får stå i fred, sukkulenter, fredslijer, husfred alle store, gulvstående grønne får også være i fred :klo:

Tilgjengelighet på grønt fint kattegress hjelper nok ;)

Det eneste som ikke får stå i fred et blomster i vase, men det er ikke blomstene som er interessant, - det er vannet i vasen(e).

Det er kult for en katt å ta tak øverst på vasekanten, og så enkelt vippe hele stasen overende :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...