Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vil fortelle hvordan det var på å ta Lasik og hvordan den første tiden etterpå var?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den vanligste bivirkningen er at nattsynet/kontrastsynet blir ødelagt. Dette skjer for svært mange. Det innebærer at ved skumring og når det er mørkt så vil en bli blendet av vanlige lys på for eksempel biler.

Det er rett og slett ikke å anbefale hvis du vil være i stand til å kjøre bil på natta.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt operert med LASEK og er veldig fornøyd. Det var noen slitsomme uker siden du må ta ett øye, vente tre uker og så neste øye. LASEK er også mer smertefullt enn LASIK, men det skal være mye tryggere. Jeg har ikke angret en dag på at jeg investerte i laseroperasjon.

Her er utdrag fra Oslo Øyelegesenter sine sider:

Dette er altså en nyere teknikk som tar sikte på å kombinere de beste egenskaper ved PRK og LASIK. Overflatelaget (epitelet) av hornhonnen bløtgjøres med en svak spritløsning slik at dette kan skyves til siden som et flak hvoretter man laserbehandler på samme måte som ved PRK. Deretter legges epitelflaket på plass igjen. Fordelen er at man slipper å lage en lapp som ved LASIK og at det er et mye mindre inngrep i hornhinnen. Det kan praktisk talt ikke skje noe galt under operasjonen og risikoen for mekanisk instabilitet (keratektasi) er svært mye mindre, nærmest neglisjerbar. Man har heller ingen lapp som vil representere et svakt punkt og lan løsne hvis man senere skulle få en skade (slag, ball o lign) av øyet.

Det kan også se ut om tendensen til "haze" (se senere) er mindre enn ved PRK. Denne reduseres ytterligere ved at alle skal ta C vitamin før operasjonen og dryppe seg med kortisondråper etter operasjonen. Ved behandling av store brytningsfeil, hvor risikoen for haze er størst, benyttes et medikament (Mitomycin) for å redusere denne. I praksis betyr dette at problemet med haze i stor grad er løst. Øyelegen vil se meget lave grader av "haze" de første månedene etter operasjonen uten at pasientene merker noe til dettte, men det er meget sjelden at "haze" representerer et varig problem. Siden de ovenfor nevnte kortisondråper vil gi stigning av øyetrykket hos ca 10 % av pasientene sjekkes øyetrykket hos alle etter 2-4 uker slik at dråpene kan erstattes av andre med normalisering av trykket til følge. En annen fordel med LASEK (og andre typer for overflatelaserbehandling) er at tendensen til tørre øyne i tiden etter operasjonen er vesentlig mindre enn etter LASIK. Vi anbefaler dog alle pasienter å bruke kunstige tårer i noen måneder etter operasjonen. Noen pasienter opplever en morgentørrhet som varer utover ett år.

Da LASEK innebærer at en mye mindre del av hornhinnen "brukes" til å korrigere brytningsfeilen kan metoden også ofte brukes der hornhinnen er for tynn til at LASIK kan utføres.

Skrevet

Den vanligste bivirkningen er at nattsynet/kontrastsynet blir ødelagt. Dette skjer for svært mange. Det innebærer at ved skumring og når det er mørkt så vil en bli blendet av vanlige lys på for eksempel biler.

Det er rett og slett ikke å anbefale hvis du vil være i stand til å kjøre bil på natta.

De sier at dette var et vanlig problem før, men at metodene er forbedret så få sliter med det nå =)

Gjest Hikken
Skrevet

Har noen prøvd den All Laser metoden hvor hele operasjonen utføres med laser?

Skrevet

Jeg er opr med lasik på memira(?) for 5-6 år siden. Hadde -8 og -8,5 som utgangspunkt og har vært brillefri frem til nå. Begynte med briller pga mye dataarbeid og litt svakere syn nå i høst. Var til vurdering et par uker før opr, selve opr kvelden var jeg vel der i ca 2 timer, selve opr tok vel rundt 20 minutter totalt. Vet ikke helt hva du lurer på, men du kan gjerne spørre så kan jeg svare så godt jeg kan:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...