Gå til innhold

Under 18, og selger alkohol og tobakk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I den ene butikken her hæ dattera til sjefen begynt å jobbe. Hun er 15, men står alene i kassa, selger øl og paracet og tobakk, på linje med egg, melk og brød.

Men er dette virkelig lov? Trodde de ansatte måtte være over 18 for å ha lov til dette???

( jeg vet nøyaktig alder, siden hun går i klassen til min kusine...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke lov!

De kan kun selge det om det står en eldre bak og følger med.

Kan forresten ikke si helt 100 % av det gjelder fortsatt, men det var iallefall det jeg fikk beskjed om for tre år siden.

Skrevet

Må være 18 for å selge tobakk, reseptfrie medisiner og alkohol ja.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Nei, det er ikke lov. De bør passe seg så de ikke får kontrollører på besøk!

Skrevet

Loven sier derimot at personer under 18 år kan selge tobakk, så lenge de har daglig tilsyn av en som er over 18 år. Dette vil si at en 15-åring har lov til å stå alene i en butikk og selge tobakksvarer, for tilsynet behøver ikke å være permanent.

http://www.varden.no/nyheter/unge-under-18-ar-kan-selge-tobakk-1.229418

Hos oss er bare sjefen på jobb, men ikke nødvendigvis rett bak den under 18 år i kassen. Tror de også har en underskrift fra foreldrene om at det er greit at de selger tobakk. Vet ikke om saken er en annen med salg av øl.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov for salg av øl.

AnonymBruker
Skrevet

I den ene butikken her hæ dattera til sjefen begynt å jobbe. Hun er 15, men står alene i kassa, selger øl og paracet og tobakk, på linje med egg, melk og brød.

Men er dette virkelig lov? Trodde de ansatte måtte være over 18 for å ha lov til dette???

( jeg vet nøyaktig alder, siden hun går i klassen til min kusine...)

ikke lov

AnonymBruker
Skrevet

samme skjer her i "bøgda" rent bortsett fra at vedkommende er 16 og ike i slekt med noen i butikken. Her er og h*n slapphendt med å sjekke leg, så alle undommene i samme alder (skolevenner ol) får kjøpt øl og røyk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...