Gå til innhold

introdusere voksen hund og voksen katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 5 år gammel blandingstispe og min kjære har en ett år gammel hannkatt. Katten har ikke vert borti hunder før og hunden har ikke vert borti katter. Katten er veldig nyskjerrig på andre katter han har på besøk, dette er en inne katt.

Hvordan gjør vi dette? dette er en relativt liten leilighet, men katten vil ha rømningsmuligheter. jeg har ikke bur til hunden så det er ikke en mulighet å stenge henne inne i bur!

er det best å bare la de ordne opp selv? går det ikke så går det ikke, men det er jo veldig trist å måtte flytte fra hunden sin om det ikke løser seg.. (har andre i familien som kan ta seg av henne i verste fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke la de oe opp selv, da kan det gå galt. Dere kan prøve å holde hunden helt fast og la katten gå som den vil. Fordi jeg vil tippe at katten blir livredd og hunden veldig nyskjerrig.. Men så vet ikkje jeg hvordan hunden og katten er til vanlig da. Men for all del, ikke la de løpe rundt fritt det første møtet. Da kan det ende med at katten blir skikkelig skada (i verstefall).

Kanskje få hunden til å sitte helt iro (om den kan den komandoen), og hold katten fast, og la de snuse på hverandre. Men ikke tving de til å snuse på hverandre, da blir nok katten enda mere redd.. Det første forslaget tror jeg vil være det beste.

Er ingen ekspert på dette, men har en hund selv. Og hun er ganske vill, så jeg ville ha gjort det første forslaget mitt om vi plutslig fikk en katt eller noe. Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner av meg skulle gjøre dette, og de lot de to få nærme seg mer og mer hverandre. Men den som klikket var katten, og det var hunden som var redd..

Jeg ville passet på at ikke katten angriper, for de refleksene og klørne katter har kan skade hunden i stor grad...

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde dette for en måneds tid siden faktisk :) Vi holdt hunden i bånd, og katten fikk gå fritt i huset. Etter et par timer med furting la katten seg i "sin" stol, en halvmeter fra hunden som satt i bånd. Hunden var forbausende rolig, men ville gjerne lukte litt på katten :P Katten sa godt i fra - freste og skøt rygg - og hunden fant veldig fort ut at katten er sjef :) Nå går de godt overens (ikke akkurat bestekompiser) og har gjensidig respekt for hverandre. Men jeg vil tro dette varierer VELDIG fra hund til hund, og katt til katt. Men ikke slipp dem løs sammen først. Fort gjort å klore et øye... La de venne seg til hverandres lukter, og for all del, vis katten oppmerksomhet også! Katter er sjalue dyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...