Gå til innhold

Forstuet ankelen kraftig

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym
Skrevet

Får en måned siden greide jeg å vrikke ankelen, og fikk en kraftig forstuelse i ankelen. Men enda skjenner jeg litt av smerten og jeg får vondt i ankel og kne av dette. Kan det tyde på noe annet?

Er det lenge til jeg kan ha gym uten å bli plaget av smerter?

Hilsen jente 13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får en måned siden greide jeg å vrikke ankelen, og fikk en kraftig forstuelse i ankelen. Men enda skjenner jeg litt av smerten og jeg får vondt i ankel og kne av dette. Kan det tyde på noe annet?

Er det lenge til jeg kan ha gym uten å bli plaget av smerter?

Hilsen jente 13

Overtråkk har ofte lang tilhelingstid. I tillegg kan ankelleddet føles løsere enn tidligere. Det øker også faren for å skade seg på ny på samme måte.

Etter et alvorlig overtråkk vil det somoftest være blødning som utarter seg som et blåmerke eller blodansamling. I slike tilfeller er det lurt å komme seg til lege slik at man får undersøkt om det er andre skader også. Om du slapp unna med en hevelse og smerter et par dager, men nå er relativt funksjonsfrisk er det sannsynligvis ingen andre skader. Om du er i tvil om det synes jeg du skal ta kontakt med lege. Du bør uansett si fra til dine foreldre.

Om det viser seg at ingenting er gale, så vil smertene forsvinne. Du bør begynne å trene opp styrken i musklene som holder ankelleddet stabilt så fort du kan. Det burde gå greit etter et par uker, men ikke tren dersom det er vondt.

Typiske gode ankeløvelser er balansering på balansebrett. Hopp og landing på ustabilt underlag (feks bosuball), Balansering på flatt underlag med en fot, mens den andre trekker strikk fra en ribbevegg i forskjellige retninger, osv.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor kraftig din forstuelse var. Var du til lege og fikk det sjekket, evnt om den var brukket?

Jeg forstuet selv kraftig ankelen noen år tilbake, og var ikke helt funksjonsfrisk etter en måned. Jeg fikk låne et vippebrett, slik at jeg daglig kunne trene litt balanse. Syns fortsatt BOSU-ball og balansetrening er veldig gøy! og samtidig skadeforebyggende.

Vil anbefale deg å trene balanse! Slik at du kommer styrket ut av skadeperioden.

Skrevet

Heisann!

Forstuet ankelen min kraftig for 7 uker siden og det jeg har lært er at ting tar tid. Lang tid. Selv etter 7 uker er ankelen min fortsatt litt hoven, og jeg har smerter når jeg belaster ankelen mer enn normalt. Når du har forstuet ankelen er det viktig å trene opp leddbåndene igjen, og å styrke dem. Det kan du gjøre ved å stå på en fot (på den som er skada) og trene balanse. Stå gjerne i senga eller på puter. Gjør øvelser som å bøye deg ned, eller gå opp på tå. Hvis du har tilgang til et balansebrett, bruk det. Stå på en fot så ofte som du klarer. Når du pusser tennene, når du står i kø. Generelt når du står.

Når du har forstuet ankelen er det ekstremt lett å forstue den på nytt igjen. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke deltatt i idretter som har en høy risiko for forstuelse på nytt (f.eks. fotball, håndball, volleyball). Løping burde gå greit. Start på jevnt terreng, så gå over til ujevnt terreng. Ujevnt terreng styrker bedre, men er også lett å tråkke over på nytt her.

Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...