AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #21 Skrevet 31. mars 2011 Mener du at du vasker de hver dag når kvelden kommer, eller at du skifter på han med en gang han kommer hjem fordi klærne er "skitne" (i dine øyne)? Ts her... Jeg tar av han til strømpis og body/trøye når vi kommer hjem og så har han dette på seg til vi tar kveldsstellet. Klærne kastes til vask og jeg vasker når jeg synes det er på tide eller når jeg har tid. Mente ikke at jeg vasker klærne hver kveld!
cosmopolitan13 Skrevet 31. mars 2011 #22 Skrevet 31. mars 2011 Før tenkte jeg at barn svetter ikke, dermed trenger de ikke å dusje eller skifte klær så ofte.. Helt til jeg begynte å jobbe i barnehage! :gjeiper: I løpet av en dag i barnehagen gjør barn mye rart som ikke vises med flekker for ikke å snakke om alle mulige kroppsvæsker som florerer! Jeg hadde nok latt barnet mitt ha klærne på til neste dag i barnehagen, men hvis vi skulle noe spesielt etter barnehagen hadde jeg sikkert byttet. 1
Gjest Eurodice Skrevet 31. mars 2011 #23 Skrevet 31. mars 2011 Ts her... Jeg tar av han til strømpis og body/trøye når vi kommer hjem og så har han dette på seg til vi tar kveldsstellet. Klærne kastes til vask og jeg vasker når jeg synes det er på tide eller når jeg har tid. Mente ikke at jeg vasker klærne hver kveld! Nei, men om du ikke vasker hver kveld, så har gutten din nytt skift hver dag. Han bruker klærne bare i en dag. Alle, både store og små, har vel en del klær å variere med. Mitt poeng var at det ikke er nødvendig å vaske etter bare én dags bruk, hvis klærne ikke er blitt skitnet til. 3
Celtic Heart Skrevet 31. mars 2011 #24 Skrevet 31. mars 2011 Mine er 9 og 10 og her går tøyet til vask daglig og har alltid gjort det. Ikke fordi jeg er overhygienisk, men pga allergi. Mellom februar og august gjelder dette også tøyet til oss voksne pga pollen.
SummerJoy Skrevet 31. mars 2011 #25 Skrevet 31. mars 2011 Min 2 åring får nye klær hver eneste dag. Mye rart de får på klærne etter lek med andre barn en hel dag i barnehagen (og som ikke alltid er synlig...) Vasker ikke klær noe spesielt ofte av den grunn, hun har da nok klær til at hun kan få nytt hver dag i en uke uten at jeg må vaske hele tiden..
fruBeist Skrevet 31. mars 2011 #26 Skrevet 31. mars 2011 Før tenkte jeg at barn svetter ikke, dermed trenger de ikke å dusje eller skifte klær så ofte.. Helt til jeg begynte å jobbe i barnehage! :gjeiper: I løpet av en dag i barnehagen gjør barn mye rart som ikke vises med flekker for ikke å snakke om alle mulige kroppsvæsker som florerer! Jeg hadde nok latt barnet mitt ha klærne på til neste dag i barnehagen, men hvis vi skulle noe spesielt etter barnehagen hadde jeg sikkert byttet. Jeg jobber i 2 forskjellige barnehager, med barn i aldersgruppa 11 mnd til snart 4 år. Det nyses og snørres og søles melk og lekes med plastalina (den er ofte fettete, noe som kan sette seg i klærne) For ikke å snakke om at noen barn kan finne på å bite i klærne til hverandre. Mange barn biter i, og suger på egne plagg. Det hender seg at vi må bytte ei trøye fordi ermet er helt vått av at ungen har sutta på genserermet. Mye lek foregår på gulvet, og selv om dette vaskes hver dag kan det fort være støv og andre ulumskheter ungene ruller seg i. Har man hatt bakedag i barnehagen er det kanskje mel i klærne. Mange går i sokkelesten også ved toalettbesøk. (selv om de får på seg tøfler når de kommer, så har disse en tendens til å forsvinne i løpet av dagen) Ungene blir gjerne våt ved leik ute, selv om de har gode dresser. Sølevann setter ikke nødvendigvis synlige flekker på klær med farge. Så i bunn og grunn synes jeg ikke venninna til TS er hysterisk, selv om jeg på den annen side mener at man bør utsettes for litt basselusker innimellom, for ikke å bli totalt veik med et imunforsvar som ikke tåler noen ting.
Caramba Skrevet 31. mars 2011 #27 Skrevet 31. mars 2011 Jeg har tre barn og prøver å være litt miljøbevisst, samt spare meg selv for unødvendig mye jobb. Jeg sjekker klær hver kveld og mesteparten går nok i skittentøyskurven, men det som er helt flekkfritt blir brukt dagen etter også. Vi har fem skittentøyskurver på vaskerommet, og de blir fort fulle. Dermed synes jeg det er veldig greit å bruke klær som ser rene ut en dag til. 4-åringen min søler ikke så mye lenger heller, buksene hans er ofte helt rene når han kommer hjem. Særlig hvis de har vært mye ute med parkdress eller regntøy, da ligger buksene igjen i gardroben.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #28 Skrevet 31. mars 2011 Min 2 åring får nye klær hver eneste dag. Mye rart de får på klærne etter lek med andre barn en hel dag i barnehagen (og som ikke alltid er synlig...) Tror du det er farlig, det de får på seg? Bakterier overlever ikke så veldig lenge på klær.
Gjest pysepusen Skrevet 31. mars 2011 #29 Skrevet 31. mars 2011 Tror du det er farlig, det de får på seg? Bakterier overlever ikke så veldig lenge på klær. Trenger jo ikke være fordi det er farlig, men fordi tøyet er skittent og da skal man vaske det (har jeg lært). Mine bukser blir sjeldent skitne, men det betyr ikke at jeg går med dem dag ut og dag inn uten å vaske dem...
cilja Skrevet 31. mars 2011 #30 Skrevet 31. mars 2011 Jeg gjorde dette med førstemann. Han hadde haugevis med klær, og jeg var mer opptatt av at alt skulle være nyvasket og passe sammen. Men, jeg vil tro det er vanlig at dette endrer seg på naturlig vis når man får flere barn. Da har man flere klær totalt som skal vaskes, man skjønner at klærne slites mye, man bruker mere strøm og vasker mere såpe ut i miljøet. Her byttes underklær hver dag og annet tøy kan man ha på i noen dager så lenge det er en plass mellom rent og rent nok. Er ting synlig flekkete eller har vært på i tre-fire dager, blir det vasket.
SummerJoy Skrevet 31. mars 2011 #31 Skrevet 31. mars 2011 Tror du det er farlig, det de får på seg? Bakterier overlever ikke så veldig lenge på klær. Farlig nei. Men jeg syns det er småekkelt. Les innlegget til Frubeist, så ser du hvorfor.. Men jeg bytter ikke klær med en gang hun kommer hjem fra bhg i det minste da...
Harlekin Skrevet 31. mars 2011 #32 Skrevet 31. mars 2011 Jeg bytter stort sett overdel/body hver dag, jeg synes alltid de har flekker, lukter litt osv. Det gjør jeg når hun har vært hjemme også, og med mine egne overdeler. Bukse og strømpebukse byttes hver dag om de har synlige flekker eller lukter, og annenhver dag ellers.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #33 Skrevet 31. mars 2011 Jeg jobber i 2 forskjellige barnehager, med barn i aldersgruppa 11 mnd til snart 4 år. Det nyses og snørres og søles melk og lekes med plastalina (den er ofte fettete, noe som kan sette seg i klærne) For ikke å snakke om at noen barn kan finne på å bite i klærne til hverandre. Mange barn biter i, og suger på egne plagg. Det hender seg at vi må bytte ei trøye fordi ermet er helt vått av at ungen har sutta på genserermet. Mye lek foregår på gulvet, og selv om dette vaskes hver dag kan det fort være støv og andre ulumskheter ungene ruller seg i. Har man hatt bakedag i barnehagen er det kanskje mel i klærne. Mange går i sokkelesten også ved toalettbesøk. (selv om de får på seg tøfler når de kommer, så har disse en tendens til å forsvinne i løpet av dagen) Ungene blir gjerne våt ved leik ute, selv om de har gode dresser. Sølevann setter ikke nødvendigvis synlige flekker på klær med farge. Så i bunn og grunn synes jeg ikke venninna til TS er hysterisk, selv om jeg på den annen side mener at man bør utsettes for litt basselusker innimellom, for ikke å bli totalt veik med et imunforsvar som ikke tåler noen ting. Tenkte på dette jeg og! Har ikke barn selv, men ser for meg at det som er brukt i bhg kommer til å legges i skittentøyskurven på kvelden. Men får jo ikke noe dårligere immunforsvar av å vaske klærne etter en dags bruk. Man er jo fortsatt utsatt for bakteriene, men man er ikke "innsausa" i gammel møkk dagen etter..
Arkana Skrevet 31. mars 2011 #34 Skrevet 31. mars 2011 Jeg synes det er litt hysterisk ja. Det er ikke nødvendig å skifte ellers rene klær hver eneste dag.
Envy Skrevet 31. mars 2011 #35 Skrevet 31. mars 2011 Jeg ser ikke på dette som hysterisk, og kommer til å gjøre akkurat det samme den dagen jeg kommer i samme situasjon
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #36 Skrevet 31. mars 2011 Ts her... Jeg har tydeligvis laget meg en uvanlig uvane, men klesvaskingen plager ikke meg og når jeg føler meg mest komfortabel med å gjøre det slik så kommer jeg til å fortsette "hysteriet"
Timseh Skrevet 31. mars 2011 #37 Skrevet 31. mars 2011 Skjønner ikke hva som er hysterisk. Bytter klær hver eneste dag selv, og når babyen min kommer ut kommer jeg til å gjøre det samme med h*n
Gjest imli Skrevet 31. mars 2011 #38 Skrevet 31. mars 2011 Eg tykkjer det høyrast merkeleg ut - og lite økonomisk/miljøvennleg. Sjølv vaskar eg kun klær som luktar eller har flekkar. 1
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #39 Skrevet 31. mars 2011 Merkelig venninne du har... Etter at jeg rundet barnehagestadiet får jeg ikke alltid flekker på klærne mine jeg heller. Men tro det eller ei - jeg vasker dem for det! Kall meg gjerne hysterisk... Bruker du klærne bare en halv dag (dvs på jobben), før du hiver de i skittentøyskurva? Jeg skifter bare truse hver dag, BH hver tredje dag... 1
Molly80 Skrevet 31. mars 2011 #40 Skrevet 31. mars 2011 Hysterisk nei... Men unødvendig. Synes jeg vasker nok lell jeg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå