Gå til innhold

P-pille Plaster


Kreps

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syntes det hørtes spennende ut jeg.Litt mer klabb og babb enn med p-piller,men om det er mindre bivirkninger av det så kan det være verdt og prøve.

Har en bitteliten tendens til å bli bittelitte hormonell med p-piller icon_wink.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg hat lest om d,men er storfornøyd m de p-piller jeg går på,så jeg tror ikke jeg vil bytte,men prøv d den som vil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også kommer nok til å gå for plasteret! *håper, håper* det kommer til Norge. Kjedelig? Nei, ikke slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kjedelig og stygt?!?!?!? Det er snakk om en liten hudfarget plasterbit - finnes mange ting som er styggere enn det. Kjedelig - finnes også mange ting som er kjedeligere enn det...

Dessuten, dersom dette plasteret er så sikkert (99,9%) så har jeg ingen motforestillinger mot å prøve det. Det er tross alt bedre enn å proppe seg hver dag i x antall år med p-piller som øker faren for bl.a. blodpropp.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeh, 10na: Hormonene får du jo i deg uansett, om det er gjennom munnen eller gjennom huden. Så hvis du er veldig hormonsensitiv så vil det vel ikke hjelpe så mye? Mulig man slipper unna med litt mindre hormoner på denne måten, eller kanskje det er mer? Time will show...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ehhhhhh.... Sølvpila.... det sier seg nesten selv at det på langt nær er forbundet like stor risiko ved bruk av dette plasteret i forhold til p-piller.

P-piller er noe man tar i munnen og svelger ned...... plaster er noe man limer utenpå kroppen.

Dessuten, nevnte bivirkning (blodpropp) ved bruk av p-piller var ikke nevnt som bivirkning ved bruk av dette plasteret.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var sånn at plasteret også tilfører samme type hormoner som p-piller gjør. Forskjellen skulle visst være at ved bruk av plaster vil de virksomme stoffene gå gjennom huden og tas rett opp i blodet, mens p-piller må gjennom fordøyelsessystemet. For å få riktig effekt av p-piller er innholdet av hormoner derfor større enn det er i plasteret (lenger "vei å gå" til blodet).

Andelen hormoner som tas opp i blodet til slutt, tror jeg er omtrent det samme.

Uansett: Begge deler tilfører kroppen de samme stoffene, om enn på litt ulik måte.

Om det er større risiko for blodpropp med det ene eller det andre vet jeg ikke.

Forøvrig er ikke risikoen for blodpropp ved bruk av p-piller spesielt høy. I hvertfall ikke hvis man ikke røyker....

_________________

...Lula...1212[ Dette Innlegg er endret av: Lula den 2002-02-28 11:47 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 10na, det sier seg faktisk ikke selv. Det er hormonmengden som blir tatt opp i blodet som betyr noe - det er det som gir bivirkninger. Jeg ser at produsenten påstår at mengden hormon som blir tatt opp er noe mindre, og det er jo kjempebra. Men ikke tro at noe ikke er "medisinsk" bare fordi opptaktmekanismen er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være noen lege tror jeg faren for blodpropp er nesten like stor med plaster som med piller.

Ganske mange mennesker er arvelig disponert for blodpropp, og disse vil reagere på både plaster, sprøyter eller piller. Det er også miljømessige faktorer som øker sjansen for blodpropp, som røyking og alder.

Jeg tror neppe en lege vil foreskrive plaster til kvinner som ikke kan ta p-piller. Det vesentlige forskjellen mellom piller og plaster er at plastret festes i nærheten av kvinnens reproduksjonsorganer (les: livmor, eggstokker...) -derfor er mengden av hormoner mindre i plastret enn i pillene. Opptaket blir vesentlig på samme måte (og som er felles for alle hormoner) -det fraktes rundt i kroppen med blodet til de finner sinne reseptorer (mottakeranlegg for hormoner og andre molekyler). Ved at plastret kommer fysisk nærmere sine reseptorer (kortere vei med blodet) er hormonmengden mindre, men en god del vil likevel bli fraktet rundt i kroppen med blodet, og kunne forårsake blodpropp hos kvinner som er disponert for dette.

Personlig tror jeg at jeg beholder mine piller, da jeg er redd plastret vil falle av (vann, svette, fysisk ved jobbing osv), men det er pga min livsstil -for andre kan dette være et flott alternativ!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei lillestinemor. Interessant med plaster.DMitt innlegg er kanskje litt på siden... Men er jeg kanskje en av de få som ikke bruker p-piller i Norge?? Og som aldri i livet kunne tenke meg å gjøre det??

Kanskje vi kunne hatt en debatt her om p-piller kontra annen prevensjon.

Hva skjer med/i kroppen når den tilføres hormoner? Blodpropp, bittelitt hormonell, bittelitt dyslektisk, sur og grinete, eggstokker i dvale... Hva mener dere, damer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei kylie

jeg var litt kryptisk mht den dysleksien. Der talte jeg ut fra egen erfaring. For jeg har brukt p-piller en gang, og erfaringene var ikke gode. Og jeg merker blant annet at jeg plutselig fikk problemer med å lese/skrive - noe som jeg aldri hadde opplevd før. Jeg ville nok ha valgt å slutte med pillen uansett. De passet ikke for meg, og det er vel derfor jeg har vært mer opptatt av alternative metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det der har jeg liten tro på, og gå rundt med en liten lapp på meg.. .nei takk, hva med om den faller av? Holder meg til pillene jeg icon_smile.gif

Klmz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Måtte slutte med p-piller p.g.a or mange bivirkninger (depresjon, hodepine, kvalme, søvnløshet etc.) Etter at jeg slutta, har alt dette blitt mye bedre.

Spørsmålet mitt er da: vil p-plaster i mindre grad gi sånne bivirkninger?

Kan ikke helt skjønne at det skulle være så stor forskjell i og med at dette går rett i blodet, men det er jo lov å håpe....

Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...