Personlig12 Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Hadde lyst å starte en debatt ift hvilken tanker du har om fremtiden? Hvor opplyst er folk om hva som egentlig er i ferd med å skje med jordas ressurser kontra befolkningsveksten? Er dette noe som blir diskutert der ute? Er vi forberedt på at oljen kanskje kan ta slutt en dag og vi må gi slipp på de godene vi har? Hva med oss når vi blir eldre? Kommer velferdstaten til å bestå så mange år? Hva med all innvandringen? Kan vi tåle mye mer? Hva kan vi gjøre for å "redde" dette landet? Prates det om ulike teorier som kan få fatale konsekvenser vår jorda? Dere ser hvor jeg vil, er veldig interessert i dette og håpet kanskje å få høre litt om hva dere tenker der ute, ja om fremtiden vår.
Heart Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Vi lever i interessante tider, som det heter i den kinesiske forbannelsen. Verdens oljeproduksjon er synkende, etterspørselen økende. Kina kjøper opp afrikanske oljefelt over an lav sko. Hvor vil det ende? Hva vil skje med dagens billige importvarer som klær, sko og elektronikk hvis transportkostnadene mangedobles? Og når går det egentlig tomt i Saudi-Arabia? Ingen vet sikkert, men det er all grunn til å tro at OPEC-landene skryter på seg mye større reserver enn de har, for da får de eksportere mer etter gjeldende regler. Tilbake til Kina: De har sluttet å eksportere sjeldne jordmetaller fordi de trenger dem selv, og i vesten har vi få forekomster og ingen foredlingskapasitet. Vi trenger disse metallene til alt elektronisk utstyr. Hvor skal vi nå få dem fra? Amerikansk statsgjeld er svimlende, og ingen løsning er i sikte. Norge har investert svært tungt i amerikanske selskaper og eiendom mens amerikanske investorer flytter pengene ut av hjemlandet så fort de bare kan. Vil et amerikansk krakk kunne utslette mesteparten av Statens pensjonsfond - utland? I Norge øker etterspørselen etter elektrisk kraft, men fra politisk hold er det ingen vilje til å øke produksjonskapasiteten innenlands, snarere tvert imot. Og vi SKAL ha full markedsregulering av kraftmarkedet, slik at produsentene kun skal tenke profitt. Resultatet er historisk lave vannreserver og tilsvarende høye kraftpriser. Hvor skal kraften komme fra, og hva vil den koste om 10 år? Takler vi doble strømregninger? Hva med tredoble? En stakkars skogbrann i Russland førte til sterkt stigende kornpriser i hele verden. I Norge avviklet vi kornlagrene for mange år siden. Hva hvis noe lignende skjer igjen? Kan vi i rike Norge komme til å oppleve matmangel? Og så har vi den kommende helium-krisen, og mangelen på fosfor, og bananene som forsvinner på grunn av ekstrem mangel på genetisk mangfold, og hvor kommer det neste jordskjelvet, og hva med den stadig økende floraen av antibiotikaresistente bakterier... Disse problemene er alle menneskeskapte, og kan helt klart løses av mennesker, men det spørs om vi ikke er for opptatt med å generere kortsiktig profitt og å føre krig mot hverandre til å gjøre noe virkelig konstruktivt. Den som lever, kan risikere å få se.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Jeg har aldri tenkt tanken på hva som vil skje når oljen tar slutt eller hvordan vi ødelegger jorda. Er ikke noe jeg kan gjøre fra eller til uansett, å jeg tror ikke jeg lever så lenge at jeg opplever at oljen er tom eller jorda går under ( så sant det ikke skjer i 2012 da...) så jeg klarer ikke helt å sette meg inn i det å bruke krefter på å "bry meg" mulig maaaange her nå se på meg som en idiot, slemming, egoist osv men jeg er i det minste ærlig. Hva som skjer når jeg blir gammel vil jeg ikke tenke på, synes det virker skumelt og ekkelt å være gammel dame, så prøver å ikke tenke på at den tiden kan komme. Satser i såfall på at jeg klarer meg selv
Personlig12 Skrevet 1. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 1. april 2011 Vi lever i interessante tider, som det heter i den kinesiske forbannelsen. Verdens oljeproduksjon er synkende, etterspørselen økende. Kina kjøper opp afrikanske oljefelt over an lav sko. Hvor vil det ende? Hva vil skje med dagens billige importvarer som klær, sko og elektronikk hvis transportkostnadene mangedobles? Og når går det egentlig tomt i Saudi-Arabia? Ingen vet sikkert, men det er all grunn til å tro at OPEC-landene skryter på seg mye større reserver enn de har, for da får de eksportere mer etter gjeldende regler. Tilbake til Kina: De har sluttet å eksportere sjeldne jordmetaller fordi de trenger dem selv, og i vesten har vi få forekomster og ingen foredlingskapasitet. Vi trenger disse metallene til alt elektronisk utstyr. Hvor skal vi nå få dem fra? Amerikansk statsgjeld er svimlende, og ingen løsning er i sikte. Norge har investert svært tungt i amerikanske selskaper og eiendom mens amerikanske investorer flytter pengene ut av hjemlandet så fort de bare kan. Vil et amerikansk krakk kunne utslette mesteparten av Statens pensjonsfond - utland? I Norge øker etterspørselen etter elektrisk kraft, men fra politisk hold er det ingen vilje til å øke produksjonskapasiteten innenlands, snarere tvert imot. Og vi SKAL ha full markedsregulering av kraftmarkedet, slik at produsentene kun skal tenke profitt. Resultatet er historisk lave vannreserver og tilsvarende høye kraftpriser. Hvor skal kraften komme fra, og hva vil den koste om 10 år? Takler vi doble strømregninger? Hva med tredoble? En stakkars skogbrann i Russland førte til sterkt stigende kornpriser i hele verden. I Norge avviklet vi kornlagrene for mange år siden. Hva hvis noe lignende skjer igjen? Kan vi i rike Norge komme til å oppleve matmangel? Og så har vi den kommende helium-krisen, og mangelen på fosfor, og bananene som forsvinner på grunn av ekstrem mangel på genetisk mangfold, og hvor kommer det neste jordskjelvet, og hva med den stadig økende floraen av antibiotikaresistente bakterier... Disse problemene er alle menneskeskapte, og kan helt klart løses av mennesker, men det spørs om vi ikke er for opptatt med å generere kortsiktig profitt og å føre krig mot hverandre til å gjøre noe virkelig konstruktivt. Den som lever, kan risikere å få se. Mange gode innspill her, er du aktiv leser av oljekrisa.no?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #5 Skrevet 1. april 2011 Hvis Katla får et utbrudd så hadde det gjerne vært en fordel om vi produserte litt mer mat selv i dette landet. Kortreist mat har så mange fordeler, både i forhold til miljø og sikkerhet. Nå har vi riktignok prioritert fisk (fremtidig matforsyning) fremfor olje for en tid. Håper det holder. Vi ønsker at folk skal bo på bygda, men kutter i fødetilbudet til de som bor der. Tviler på at det er et tiltak som fører til befolkningsvekst i små kommuner. Kvantitet går foran kvalitet, og vi forbrukere er en eneste stor gjeng med sløsere. Men hva har en enkelt forbruker å stille opp med ovenfor de enorme markedskreftene som ønsker at det skal være sånn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå