Gjest Canis lupus Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Kiwi har jo nå "momskutt" på nøkkelhull-merker. Men har lagt merke til at de skriver "momskutt" og ikke momskutt. Noen som vet hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 fordi momskutt ikke er et ordentlig ord??
MellonCollie Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 MIn antagelse; momsen på matvarer må jo fortsatt betales, men at de har kuttet i prisen som tilsvarer moms. 2
Gjest Emera Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 Det er fordi momsen (merverdiavgiften) til Staten må betales uansett. Derfor sier Kiwi at de kutter prisene tilsvarende momsen.
Lady Stardust Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 (endret) Fordi det fremdeles er moms på varene, men selve butikkjeden senker prisene tilsvarende momsen? Edit: Ser jeg var for treig på avtrykkeren her. Endret 30. mars 2011 av Lady Stardust
Gjest Emera Skrevet 30. mars 2011 #6 Skrevet 30. mars 2011 MIn antagelse; momsen på matvarer må jo fortsatt betales, men at de har kuttet i prisen som tilsvarer moms. Ah, der var du litt før meg.
Gjest Emera Skrevet 30. mars 2011 #8 Skrevet 30. mars 2011 Fordi det fremdeles er moms på varene, men selve butikkjeden senker prisene tilsvarende momsen? Edit: Ser jeg var for treig på avtrykkeren her. Hehe, vi var visst mange som visste dette. Forresten, det har visst vist seg at det "momskuttet" ikke akkurat er til å stole på. Det meldes både om at momskuttet er villedende, og at prisene slett ikke er så lave som Kiwi påstår.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #9 Skrevet 30. mars 2011 Nordmenn er virkelige noen naive juder....er vi virkelig saa godtroende at vi tror at de IKKE setter opp momsen etter 1/7 , i saa fall har jeg en bru til salgs !
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #10 Skrevet 30. mars 2011 Kiwi har jo nå "momskutt" på nøkkelhull-merker. Men har lagt merke til at de skriver "momskutt" og ikke momskutt. Noen som vet hvorfor? De har ikke lov å fjerne momsen,de må jo betale den. De har fjernet momsen ,eller det som momsen koster. Altså satt ned prisen,men det hjelper jo ikke så lenge de satte opp prisene før de satte ned-fjernet momsen. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #11 Skrevet 30. mars 2011 Er det bare meg som synes grønnsakene er like dyre på kiwi som andre steder på tross av momskutten? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #12 Skrevet 30. mars 2011 Hehe, vi var visst mange som visste dette. Forresten, det har visst vist seg at det "momskuttet" ikke akkurat er til å stole på. Det meldes både om at momskuttet er villedende, og at prisene slett ikke er så lave som Kiwi påstår. De begynte med frukt og grønt. Av de butikker jeg handler,så er de dyrest på frukt og grønt...bare mega som slår de,men der er jeg lite
Gjest Mahareth Skrevet 30. mars 2011 #13 Skrevet 30. mars 2011 Leste en artikkel i vg for ikke så lenge siden (papirutgave, finner ikke på nett nå), der kiwi var billigst på frukt og grønt. Da var det gått ut fra billigste varianten, altså first price. Prix var nr 2 og Rema nr 3.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #14 Skrevet 31. mars 2011 Kiwi har jo nå "momskutt" på nøkkelhull-merker. Men har lagt merke til at de skriver "momskutt" og ikke momskutt. Noen som vet hvorfor? Fordi Kiwi ikke har muligheten til å kutte eller fjerne merverdiavgiften (momsen). Den er en avgift til staten og man må fortsatt betale den, akkurat som før..
slask Skrevet 31. mars 2011 #15 Skrevet 31. mars 2011 Eksempel på det såkalte momskuttet. Opprinnelig pris kr 125,- (dvs 100,- + mva) Ny pris etter kutt er 100,- (dvs 80,- + mva).
Kosemose Skrevet 31. mars 2011 #16 Skrevet 31. mars 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor de må fokusere på momsen? Moms går til fellesskapet, til veier, skoler, sykehjem, kultur, sosialstønader, barnetrygder, osv og er en bra ting. Alle vil ha fra fellesskapet, så hvorfor skal det være så ille at vi alle også må bidra inn? Syns de heller kunne kalt det for det det er; nemlig en reduksjon av kjedens overskudd på visse varer. 2
Monica1968 Skrevet 31. mars 2011 #17 Skrevet 31. mars 2011 Hehe, vi var visst mange som visste dette. Forresten, det har visst vist seg at det "momskuttet" ikke akkurat er til å stole på. Det meldes både om at momskuttet er villedende, og at prisene slett ikke er så lave som Kiwi påstår. Hvorfor drar du frem en sak fra 2008? Regn på det selv, og du vil se at det stemmer at de har kuttet prisene med 14% pr. dags dato. Forresten et veldig bra inginativ fra Kiwi sin side, dette med å gjøre sunn mat billigere. Håper politikerne følger opp med å faktisk kutte momsen på frukt og grønt, i tillegg til nøkkelhullmerkete produkter. Gode valg bør lønne seg.
Monica1968 Skrevet 31. mars 2011 #18 Skrevet 31. mars 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor de må fokusere på momsen? Fordi det er en god idè å bruke lavere priser på sunn mat som en gulrot for å få befolkningen til å spise sunnere? Jo billigere en matvare er, jo mer sannsynelig er det at man kjøper den, og jeg går ut ifra at du er enig i at det ikke er negativt om det blir billigere å velge sunne alternativer? Vektpilen her i landet peker oppover, så jeg synes, som tidliger nevnt, at dette er et kjempeflott tiltak fra Kiwi. 1
Gjest Silvermist Skrevet 31. mars 2011 #19 Skrevet 31. mars 2011 Helt enig, Monica1968 Synes dette er et flott tiltak av Kiwi!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå