Gå til innhold

Hvor lenge skal boller heve?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Holder på å bake boller, men har litt dårlig tid. I oppskriften står det at deigen skal heve i en time, deretter skal bollene etterheve i enda en time. Er ikke det litt lenge? Holder det ikke med evt. 30 min? :klo:

Sorry, sikkert litt dumme spørsmål, men er ikke akkurat noen bakemester :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært at etterhevingen er det viktigste - og i tillegg har mammaen min et triks der hun setter baksten inn i ovnen rett FØR de har hevet ferdig, og mamma lager verdens beste boller :rodmer:

Gjest SnakeOil
Skrevet

Jeg har hørt at de skal heve ca 9 mnd +-1 uke.

- Aldri spør en Danske om han blir med på bolleparty iallefall.

:bolledeig:

• Liker 1
Skrevet

Holder på å bake boller, men har litt dårlig tid. I oppskriften står det at deigen skal heve i en time, deretter skal bollene etterheve i enda en time. Er ikke det litt lenge? Holder det ikke med evt. 30 min? :klo:

Sorry, sikkert litt dumme spørsmål, men er ikke akkurat noen bakemester :gjeiper:

Det er ikke nødvendig å forheve bolledeigen. Etterhevingen er det viktigste, og jo lengre deigen etterhever, jo luftigere blir bollene.

Skrevet

Ok ;) Takk for svar! Da kutter jeg heller ned på forhevingen.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bakeeeeer her :D

Forheving er for å spre gjæren så den blir mer "potent" ;)

Etterheving er for å forberede til stekingen, altså de luftige boblene inni bake verk .

Men anbefaler forheving, for det setter også smak og aroma til bakeverket, og når man hobby baker så er det viktig å gjøre det godt :D eller så er det bare å kjøpe fra bakeriene istedenfor.

• Liker 1
Gjest Chanè
Skrevet

sett brettene på varmekablene eller i tørkeskapet så går det litt fortere :)

• Liker 1
Gjest Mauna Lee
Skrevet

forrige gang jeg bakte rundstykker så etterhevet jeg dem i stekovnen på 50 grader i en halvtime. De ble utrolig luftige! Det funker sikkert på boller også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...