Sofie_22 Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Holder på å bake boller, men har litt dårlig tid. I oppskriften står det at deigen skal heve i en time, deretter skal bollene etterheve i enda en time. Er ikke det litt lenge? Holder det ikke med evt. 30 min? Sorry, sikkert litt dumme spørsmål, men er ikke akkurat noen bakemester :gjeiper:
Wombat Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Jeg har lært at etterhevingen er det viktigste - og i tillegg har mammaen min et triks der hun setter baksten inn i ovnen rett FØR de har hevet ferdig, og mamma lager verdens beste boller
Gjest SnakeOil Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Jeg har hørt at de skal heve ca 9 mnd +-1 uke. - Aldri spør en Danske om han blir med på bolleparty iallefall. 1
Jompa Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 Holder på å bake boller, men har litt dårlig tid. I oppskriften står det at deigen skal heve i en time, deretter skal bollene etterheve i enda en time. Er ikke det litt lenge? Holder det ikke med evt. 30 min? Sorry, sikkert litt dumme spørsmål, men er ikke akkurat noen bakemester :gjeiper: Det er ikke nødvendig å forheve bolledeigen. Etterhevingen er det viktigste, og jo lengre deigen etterhever, jo luftigere blir bollene.
Sofie_22 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. mars 2011 Ok Takk for svar! Da kutter jeg heller ned på forhevingen.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #6 Skrevet 1. mai 2011 Bakeeeeer her :D Forheving er for å spre gjæren så den blir mer "potent" Etterheving er for å forberede til stekingen, altså de luftige boblene inni bake verk . Men anbefaler forheving, for det setter også smak og aroma til bakeverket, og når man hobby baker så er det viktig å gjøre det godt :D eller så er det bare å kjøpe fra bakeriene istedenfor. 1
Gjest Chanè Skrevet 1. mai 2011 #7 Skrevet 1. mai 2011 sett brettene på varmekablene eller i tørkeskapet så går det litt fortere 1
Gjest Mauna Lee Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 forrige gang jeg bakte rundstykker så etterhevet jeg dem i stekovnen på 50 grader i en halvtime. De ble utrolig luftige! Det funker sikkert på boller også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå