Gå til innhold

PMS... humørsvingninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere,

Jeg sliter utrolig med humørsvingninger fra pms. Jeg sluttet med p-piller for over et år siden og gikk over til kobberspiral. Etter flere måneder ballet det på seg med sterkere og sterkere pms. Plagene jeg får er ømme bryster (som jeg takler helt fint) og noen helt forferdelige humørsvingninger :sukk:

Jeg blir utrolig irritabel, sur, kjempesliten, deprimert, føler at hele verden bare er "dritt" og jeg vil ikke snakke med noen. Faktisk er det slik at jeg må legge meg ned på sofaen flere ganger om dagen fordi jeg er helt utslitt. Eneste jeg klarer er å stirre ut i luften eller surfe på nettet. :overrasket: Heldigvis som student har jeg mulighet til å slappe av midt på dagen, men når jeg er tilbake i jobb blir det et problem. Plagene går over dagen etter at mensen kommer.

Jeg har lest på nettet at nattlysolje kan hjelpe. Er det noen som har erfaring med dette?

Ellers lever jeg veldig sunt med veldig godt kosthold, trener hver dag, røyker ikke, drikker ikke. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre? Det er helt vanvittig å måtte ha det slik én uke i måneden :lete:

Takker for alle mulige svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

En til her. Jeg blir grisesyk, har kort syklus så jeg er syk mer enn halve måneden...

Jeg har østrogenoverskudd (er snart 40) og i Norge er ikke det gangbar diagnose. Vanlig i England. Behandling er progesterontilskudd ved p-piller eller krem.

Har forsøkt alle typer alternativ/naturlig behandling, fra fotsone til nattlysolje til healing. Kosthol og trening. Ikke noe virker.

Prøv å sette inn en hormonspiral.. eller så ville jeg gått tilbake til p-piller dersom de hjalp.

Skrevet

Veldig individuelt hva som hjelper. Du kan prøve noe, i tillegg til andre råd. Og det er mental trening. Finn noe positivt å fokusere på som kan avlede negative tanker. Høres lett ut, men jeg nevner det ikke for å bagatellisere problemene.

Gjest Gjest
Skrevet

Mental trening mot oppblåst kropp, søvnvansker, muskels/leddsmerter, hodepine, søthunger, vannansamling, fatique og hukommelsessvikt?

Et slikt råd ser jeg på som bagatellisering og lite innsikt. Som å fortelle en med stoffskifteproblemer at det bare er å lese en god bok!

Skrevet

Takk for svarene :) Det kan være at mental trening kan hjelpe litt på humørsvingningene ja. Hehe, kan forsøke det ;)

Ellers har jeg lavt stoffskifte også, men tar jo Levaxin hver dag, så det skal jo i grunn holde seg "normalt".

Føler at det er nyttesløst å gå til fastlegen også. Jeg vedder på at han kommer til å si at dette kan vi ikke gjøre noe med.

Skrevet

dere som sliter med humørsvingninger under mnes og før.bruk nattlyslje.den hjelper.hjalp meg veldig mye.blei lite irritabel da.var veldig lite jeg tålte inntil jeg begynte med den olja.;)

reseptfri!

Skrevet

Kjøpte nattlysolje i dag, så jeg håper virkelig det kan hjelpe!

Det står at det inneholder masse omega 6. Jeg kan vel likevel ta tran? Tenkte ikke på å spørre i butikken da jeg kjøpte den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...