Gå til innhold

Halsbånd til valp


Roxie-Malone

Anbefalte innlegg

Den 10.april setter jeg meg i bilen og kjører for å hente en nydelig Samojed valp :D :rodmer:

Var på shopping idag og handlet inn nødvendig utstyr til det lille nurket, og mangler nå kun bare noen små ting.

Jeg kjøpte både halsbånd og kobbel, men da jeg kom hjem kom tvilen over meg. Halsbåndet virket så lite, og kobbelen veldig kort... Jeg fikk hjelp av flere av de som jobbet i butikken, men jeg synes de virket særdeles uinteresserte, "den skal sikkert funke fint den ja, regner jeg med" ja..den tonen der, så bare ekspiderte de videre. De spurte jo hvilken rase det var snakk om og alt sånt, så jeg håper alikevel jeg har fått rette størrelser.

På kobbelen står det 100 cm 12mm, og på halsbåndet 18x40...

Dette er min første hund, så dette sier meg egentlig ikke så mye.. uff, føler meg litt dum nå :/

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Canis lupus

Kobbelet er litt kort, jeg syntes man bør ha litt lengde på båndet på valper, så det ikke er like "grusomt" å gå i bånd. Og så de får utforsket ting uten at du må stå i grøfta med dem.

Halsbåndet hørtes greit ut, regner med at du har kjøpt halsbånd som du kan regulere omkretsen på og da går det som regel greit. :)

Gratulerer med valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig hvor små disse halsbåndene egentlig er. Jeg kjøpte et til valpen min, først nå, når han er 11 uker passer det nesten, fortsatt litt for stort, men lar han bruke det fordet. Valpebånd fikk jeg med av oppdretter og det er blitt brukt fram til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Husk at valpen ikke er så stor :) Halsbåndet skal være lite, men du må sikkert bytte det ut til noe større om ikke så alt for lange tiden, da de vokser fort :)

Men er enig med det som blir nevnt angående båndet. Det virker alt for kort.

Å gå turer i starten kan være skummelt for en liten valp, derfor er det viktig med litt lengde på båndet slik at dersom valpen vil ned i en grøft eller opp på en stein, rundt en benk eller under et bord så skal den få mulighet til det.

Når båndet bare er 1 meter bare så rekker jo ikke det så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de andre som sier at det båndet var kort. Det er ikke noe som er så frustrerende; hverken for eier eller hund, som å gå tur med for kort bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :) Tenkte meg at kobbelen var for kort! Synes det er dårlig av de i butikken å ikke si i fra, og anbefale meg et lengre bånd i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det også er lurt med et lett tøybånd til en liten valp. Halsbåndet passer sikkert, men det må du uansett regne med å bytte ut mange ganger inntil hunden er voksen.

Gratulerer med valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.april setter jeg meg i bilen og kjører for å hente en nydelig Samojed valp :D :rodmer:

Var på shopping idag og handlet inn nødvendig utstyr til det lille nurket, og mangler nå kun bare noen små ting.

Jeg kjøpte både halsbånd og kobbel, men da jeg kom hjem kom tvilen over meg. Halsbåndet virket så lite, og kobbelen veldig kort... Jeg fikk hjelp av flere av de som jobbet i butikken, men jeg synes de virket særdeles uinteresserte, "den skal sikkert funke fint den ja, regner jeg med" ja..den tonen der, så bare ekspiderte de videre. De spurte jo hvilken rase det var snakk om og alt sånt, så jeg håper alikevel jeg har fått rette størrelser.

På kobbelen står det 100 cm 12mm, og på halsbåndet 18x40...

Dette er min første hund, så dette sier meg egentlig ikke så mye.. uff, føler meg litt dum nå :/

Hva tror dere?

ta med vovven i dyrebutikken og få et som passer.Ang kobbel,så husk at et langt (og kansje) tungt kobbel skal bæres av valpen.Da kan det lønne seg med valpekobbel eller et tynt tau til å begynne med.

Men finn noe som du synes passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et flexiband som kan låses i passe lengde? Gratulerer med valpen! Samojed er flotte hunder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et flexiband som kan låses i passe lengde? Gratulerer med valpen! Samojed er flotte hunder! :)

Jeg var faktisk å byttet kobbelen med et flexibånd i går :) Det virker mye greiere, og var på 5 meter og opp til 50 kg , som jeg regner med er nok inntil videre?

Tusen takk, jeg gleder meg veldig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd er greit nok hvis man bruker det vettig, men kjøp et skikkelig kobbel i tillegg, ellers kommer du aldri til å klare å lære valpen å gå pent i bånd. Flexi er mye lettere for hunden å dra ut av hånden din når den blir litt større og sterkere. Dessuten kjenner du dårligere hva hunder holder på med i andre enden av båndet, og om du lar flexien snurre seg inn og ut selv blir det alltid et visst drag i halsbåndet, slik at det er vanskelig for valpen å kjenne forskjell på når den drar og når den går pent. Og du kan skremme valpen om du mister båndet og den digre plastklumpen kommer deisende i asfalten med et smell, og kanskje slår hunden i føttene.

Men som sagt, flexi er greit til sitt bruk, bare vær obs på ulempene også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, flexi er greit til sitt bruk, bare vær obs på ulempene også.

Støttes. Selv bruker jeg flexibånd når hundene er ute på små "tisseturer". De liker best å gå litt ut fra veien når de skal gjøre fra seg, og føler seg litt friere når de først er nødt til å være i band. Flexiband er ikke så bra til dressur. Selvsagt kan det låses med kort band og dermed få samme funksjon som med et vanlig band, men er noe mer tungvindt å holde på i lengden, særlig med store hunder som er glad i kattejakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...