Gå til innhold

katt med flass?


catman

Anbefalte innlegg

jeg tror katten min flasser. får jo royal canin og tunfisk, så det bør ikke stå på maten. er det vanlig? mottiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du utelukket parasitter? Dvs innvollsorm og pelsmidd (ser ut som vandrende flass). Det er et godt sted å begynne. Innvollsorm er første punkt. Spør etter Profender hos dyrlegen, en ormekur som enkelt dryppes i nakken på katten og tar alle orm katten kan ha.

Hjelper ikke det, så bør katten undersøkes i munnhule om noe er galt. Har den vondt et sted slik at den ikke klarer å holde pelsen pen/flassfri? Kan den ha vondt andre steder enn i munnen? Da er katten en sak for dyrlegen din.

Pastill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :) dyrlegen min tar 600kr bare jeg håndhilser, får jeg tak i profender andre steder? katten er ormebehandlet og ser ikke ut til å ha vondt i det hele tatt. vi følger godt med, og de er inne en del. men de spiser også veldig mye mus. vanskelig å finne god nok informasjon om profender, det går mest i forumsinnlegg, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ormebehandles hver 3dje måned hvis de fanger mus. Ormekur er reseptbelagt, så ring dyrlegen og fortell om dine mistanker. Du får ikke tak i ormekur andre steder enn hos dyrlegen.

Her kan du lese mer om Profender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har god kontakt med dyrelegen din og kan legge fram dine mistanker per telefon er det vel ikke umulig at de kan skrive ut en resept som du kan hente uten å måtte ha med pus til konsultasjon. Ormekur er ikke reseptbelagt for å tyne konsultasjonskroner ut av folk, så det burde gå greit. Det er i alle fall min erfaring.

Spørsmål til Pastill: Du sier at ormekur skal behandles hver tredje måned dersom katten fanger mus. Jeg trodde grunnen til at ormekur ble reseptbelagt var for å unngå at folk gav katter kur over en lav sko :klo: Nå mener jeg ikke at ormekur hver tredje måned for musefangere nødvendigvis er over en lav sko altså, men mer at det blir oppfordret til å levere avføringsprøver/konsultere via tlf heller enn faste kurer uansett. Varierer den prosedyren fra sted til sted eller er det regler på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til Pastill: Du sier at ormekur skal behandles hver tredje måned dersom katten fanger mus. Jeg trodde grunnen til at ormekur ble reseptbelagt var for å unngå at folk gav katter kur over en lav sko :klo: Nå mener jeg ikke at ormekur hver tredje måned for musefangere nødvendigvis er over en lav sko altså, men mer at det blir oppfordret til å levere avføringsprøver/konsultere via tlf heller enn faste kurer uansett. Varierer den prosedyren fra sted til sted eller er det regler på dette?

Ifølge terapianbefalingene til Statens Legemiddelverk er katter som fanger bytte og spiser dem gode kandidater til å få jevnlig ormekur fordi de nettopp har bruk for det, da mus, fugl og rotter er bærere av ormesmitte.

Basert på ormenes livssyklus er hver 3dje måned en rimelig anbefaling, fordi man da får knekket ormen før den blir en for stor påkjenning for katten.

Når det er sagt, er det mange ulike oppfatninger av hvor ofte et dyr skal ha ormekur, også innen veterinærstanden. Jeg tror det viktigste her er å kjenne sin katt godt og å bruke sunn fornuft. Symptomer som flass er, hvis det nå er en ormeinfeksjon catmans katt har, et symptom på at det er på høy tid å behandle mot orm.

Å ta avføringsprøver av en katt som går utendørs er nær sagt umulig. For å ha et godt diagnostisk grunnlag, skal man ta prøver fra 3 påfølgende dager. Det betyr at katten dermed skal holdes innendørs og gå i kassen sin i 3 dager, mens eier samler avføringen opp. Personlig synes jeg det er like greit å bare behandle en musefangende katt, uten avføringsprøver.

Pastill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for veldig gode og utførlige svar! jeg synes i utgangspunktet også at hver tredje måned høres veldig hyppig ut. bayer-siden var jeg innom tidligere i dag også, men så først nå hvordan den skal navigeres... jeg ser i hvert fall ikke andre symptomer hos katten, men skal være litt mer oppmerksom på det i dagene fremover.

det finnes ingen behandling som gir mer varige resultater?

Endret av catman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

jeg tror katten min flasser. får jo royal canin og tunfisk, så det bør ikke stå på maten. er det vanlig? mottiltak?

Du tror at ataten flasser. Det kan ikke være mye flass vi snakker om da ?

Masse gode råd har du fått av både Pastill og mellers :)

Innvollsorm kan være en av årsakene, parasitter en annen mulig årsak. Ta en skikkelig god-sjekk av kattens hud for å se om det er "liv og røre" der. Slik at du (forhåpentligvis) kan eliminere parasitter (midd eller lus) som årsak. Om du og pus bor nært Svenskegrensen (Østforld) så har du sikkert sjekket pus for kattelopper ?

Neste potensielle årsak er rekasjon på foret. Ikke alle katter tåler alle typer RC like godt de heller :)

Nå er du sikekrt sånn passe småstresset :fnise:

Hvor på kroppen er det du tror katten flasser ?

- fordi en katt som er i "litt godt hold" og har tilbragt mye tid i god og varm, knusktørr vinter-inneluft har ofte litt flass i området fra hoften og ned til halefestet. Kaller det for "haleflass" jeg.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for oppfølging. huden ser fin ut, ser ingenting som beveger seg heller. flassen ser noen ganger ut som om hun har rullet seg i fin sand/grus, og finnes mest på ryggen. men det er altså ikke grus, ser nett ut som flass og det ser også sånn ut når sanden ute er våt uansett. maten har vært den samme lenge, men vi skal bytte til en annen type rc hvert øyeblikk. det blir nok til at jeg ringer dyrelegen over helgen, men det rare er også at hun ikke alltid har flass på seg. :) greit å høre med folk som kan mer om katt enn meg først da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det høres ut som det jeg kaller "haleflass"......

Her hos meg har følgende vist seg å være helt supert mot "haleflass": kominasjonen av RC vetrinær-for for "young adults" og RC Exigent, kombinert med ferskt kjøtt og fersk fisk (og litt RC våtmat fra pose.

At det ble disse to tørre var egentlig litt tilfeldig (har en som er skrekkelig "fussy" i matveien, og to som ikke er kresne overhodet).

Resultater i år er nesten 0 haleflass, - på alle tre :biggrin:

Det betyr selvsagt ikke at nevnte kombinasjon er "den endelige løsningen", bare så det er nevnt ;)

Helt enig med deg, catman; hør med vetrinæren, det er en lur ting å gjøre for en god katte-slave :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipset. :) jeg tviler på at vi er villig til å ta en slik omfattende matrevisjon, hehe. hun får rc type "ung og sprek" og nå har vi kjøpt "voksen". i tillegg blir det tunfisk fra boks i ny og ne.

betyr det at kattene dine egentlig er helt friske, bare at de reagerer på mat? katten vår spiser omtrent alt, bare det ikke lukter appelsin... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nåja, friske og friske. Alt er relativt.....

To av dem har vært igjennom mye før de kom til meg. En av dem er funksjonshemmet, to av dem har FORL.

Men, om vi ser bort fra det så er de friske som fisker alle sammen :)

Funksjonshemmingen går det ikke ann å "bli frisk fra", men han gir et definitivt og absolutt inntrykk av at han nyter tilværelsen og føler tildels stor lykke :) - han ligger akkurat nå tett inntil meg her i sofaen :rodmer:

FORL'en har (heldigvis) ingenting med foret å gjøre (i følge en av Norges beste spesialister på tann- og munnhelse hos katt. Man leter fremdeles etter årsaken til denne sykdommen), og ja vi pusser tenner :sjenert:

Jeg tør faktisk ikke tro noe som helst når det gjelder den eventuelle sammenhengen mellom for og haleflass. Det jeg derimot har "forsket" meg frem til er at lubne katter som tilbringer mye tid i tørr inneluft om vinteren ofte får litt haleflass, og da spesielt om våren når røytingen starter (da har de også tilbragt lengst tid i den tørre inneluften).

Vi hilser vel på flere av de samme symptomene vi også, vinterstid. Tørre og sprukne hender bl.a.

Fiskeolje har vært et godt middel til forbygging av haleflass i følge informerte kilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for at du deler all den innsikten din med meg, det er jo helt fantastisk! :) det er veldig tørt inne hos oss pga varmepumpe, og tiden stemmer jo. kanskje det er det? nå er det tre dager siden jeg sist så "flass", det kommer litt i bølger. nå er hun helt fin igjen. og det er ingenting gærnt med humøret, om noe så blir hun bare mer kosete over tid.

leste litt om FORL nå, skummelt. opp mot 2/3 av huskatter plages av det og så har man ingen god forklaring på hvor det kommer fra? hm... men å pusse tenner? hvordan tar kattene dine det da? dronningen vår ville aldri ha blitt med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

hm... men å pusse tenner? hvordan tar kattene dine det da? dronningen vår ville aldri ha blitt med på det.

:skratte: Jo... nå skal du høre her... altså.... :skratte:

Jeg bruker en sånn liten microfiber-"vott" som jeg trekker inn på en finger.

Hver katt har sin egen "vott" ;)

En av tre forteller med hele seg at "dette er ikke det morsomste jeg gjør for deg mor...."

Nr.2, (min "lille" funksjonshemmede hjetevenn) har bare tre tenner igjen (tre hjørnetenner/huggtenner). Han har en fortid med så mye ubehagelig, så han sitter bare helt stille og lar meg veldig forsiktig pusse alle de tre tennene hans (og så koooser han med meg, og lager katte-koselyder når vi er ferdige med pussingen :rodmer: ).

Sistemann maler, mens pussingen foregår :overrasket::rodmer:

Kanskje et viktig poeng at jeg tatt tilvenningen til pussingen over tid. Lite press og lite "armer & bein", så jeg har vel "snik-innført" pussingen :fnise:

Pussingen gjør godt for tannkjøtt og tannhalser, og så reduserer det litt på oppbygging av tannsten :)

Vi får prøve å dele litt erfaringer med hverandre her inne, da blir det så mye hyggeligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal si pusene dine har hatt flaks med matmor! :) vi merker jo at katten vår er veldig lydig og lærer seg ting lett. men å pusse tenner... hm... skjer nok ikke med det første, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...