Nenyn Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Jeg er en melkeelsker. Men for noen år siden utviklet jeg en mild laktoseinntoleranse som i dag er ganske ille. Pga dette blir det vanskelig å gå ned når kroppen min reagerer som den gjør på melk og... Men jeg er så glad i å bruke det i mat! Så jeg sitter nå og ser på erstatninger. Laktosefri melk er DYRT og gidder ikke kjøre 40 min til sverige for å kjøpe en kartong der i stedet hver gang. Det kjøper jeg bare de få gangene vi er der. Så, hvordan blir soya ris eller havre melk i maten? Vil noen av de skille seg? Tykner noen av de som melk og fløte? Hvordan kan jeg bruke de som erstatnigner? Jeg har ingen interesse av å drikke det, kun i mat. Kan jeg f.eks lage is av dette? Fins det noen form for soya fløte som kan gjøres til krem?? Er fullstendig grønn når det kommer til soya produkter.... Men for at jeg ikke skal konstant gå rundt med mage smerter og tappet energi (veldig dumt når jeg satser på kickboxing ) Så hvis det er noen soya-guruer der ute som kan PLIIIIIIZZZZ hjelpe meg så sier jeg takk til ALLT! Allt fra oppskrifter, smak, varianter, merker osv!
champi Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 soya-fløte (firkantet boks) er finfin, kan brukes i mat, kokes osv.. Og kokosmelk er jo deilig til det meste!
Nenyn Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2011 Kokos melk er kjempe godt, men hoisann det er det mye kcal i!
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Soyamelk er den enkleste å bruke i matlaging, de har soyafløte og soyakremfløte også. Mandelmelk smaker også godt i matlaging, men havre og ris synes jeg ikke er noe særlig. 1
Nenyn Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2011 Har hørt det ja, at havre og rismelk har en tendens til å bli bittert? Mandelmelk har jeg ikke sett før, hørtes godt ut!
Mixelite Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Det har kommet en risfløte også. Den synes jeg er god i maten. -for oss som ikke kan ha soya iallfall. På allergimat.no finner du ganske mange melkeerstatninger.
Gjest stillness Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Jeg bruker havremelk til frokostblandinger,omelett også syns jeg den er god til å bruke i noen typer bakverk. Rismelk syns jeg ikke funker i varme retter,men god i kalde. Soya er vel best siden det finnes fløte og kremfløte. Kokosmelk er jo også veldig godt og fungerer veldig bra i varme retter,og jeg innbilte meg at det var sunnere enn vanlig fløte siden den jeg bruker har bare 6% fett i seg?
Nenyn Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2011 Noen som har noen oppskrifter og? syns det er vanskelig å finne på nettet...
Nenyn Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2011 Melken er forresten ikke noe problem i bakverk, men i desserter, sauser, gryter, stapper osv er det helt ulevelig... Er sjuk i flere timer etterpå...
Tabris Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Jeg synes soyamelk fungerer godt til matlaging. Det er også godt til drikke hvis du har sjokoladepulver oppi (det har en litt besk, rar smak som jeg ikke liker om jeg drikker det rent). Rismelk har en søtlig smak, så jeg synes ikke den passer til sauser og annen middagsmat, den passer bedre til desserter. Men det er bare min mening.
Gjest Jamme Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Bare så du vet det, så har de kjempegod soyaiskrem på bl.a. Helios. Jeg er ikke spesielt glad i soyamelk, men i den isen jeg har smakt har ikke soyasmak vært noe problem i det hele tatt. Har ikke noen erfaring med å lage is selv, men kjæresten min er fra Iran og han sier at der lager de en spesiell type is med rismelk. Veldig søt og veldig god. Mulig moren hans har en oppskrift om du er interessert!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå