Gå til innhold

Forberedning til ungdomsskolen allerede i 7.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker så godt da jeg gikk i syvende klasse så begynte vi rett etter jul sånn helt plutselig å måtte skrive lenger blant annet. For på ungdomsskolen så ville det bli mye av det og det var viktig å forberede seg, sa læreren. 2 sider var minstekravet for nesten alt vi skrev da og læreren så helst at vi skrev 4.

Men hva er egentlig vitsen? Man kan vel si det kom som et sjokk på mange at vi måtte skrive "så mye" i 7.ende, men ville sjokket vært noe større på ungdomsskolen?

Kan og nevne at det ble ikke slik da jeg begynte på ungdomsskolen heller, kun ved norsk og engelsk tentamner, ikke ellers. Det var faktisk mye som vi ble lært opp sånn helt plutselig på slutten av barneskolen for på ungdomsskolen ble det andre boller (og da sikter jeg i hovedsak til "ubetydelige småting"). Men det ble ikke slik av likevel på de fleste områdene. Søstra mi går i syvende og har nå samme "problem", så tror ikke det kun var læreren heller da hun går på en annen skole.

Det gikk jo bra og vil ikke si at det er noe jeg irriterer meg over, jeg bare lurer, jeg.

Er jo også rundt 13 år siden.

Lurer på egengtlig hvorfor vi lærer så mye rart (og da sikter jeg ikke til nødvendige fag) på barneskolen med begrunnelse for at "det skjer på ungdomsskolen", også er det ikke sånn av likevel. Sånn f.eks måtte vi splutselig lære å skrive løkkeskrift, må skrive minst 2-4 sider, kortere friminutt husker vi fikk også i slutten av syvende siden vi måtte jo forberede oss til det da det var sånn på ungdomsskolen, sa læreren. Jeg husker også at lærerene på slutten av barneskolen ble langt mye strengere også, f.eks så så læreren etter en gang i uken om sekk og penal var ryddig, ingen fikk ha på caps lenger, "for sånn blir det på ungdomsskolen". Igjen, bare tull, det skjedde ikke. På ungdomsskolen gikk flere med både lue og caps hele tiden, ja, til og med jakker og kåper.

Men hvorfor tar man det ikke bare som det kommer da man begynner på ungdomsskolen?

Dette er ting som kom plutselig, så hadde vi fått sjokk på ungdomsskolen, så fikk mange det i 7-ende også.

Men er det bedre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...