AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Virker som kroppen min har gått over i sparemodus. Alt jeg spiser om dagen gjør at jeg går opp i vekt. Har gått ned ca 10kg i år på å spise mye wok/salat og veldig lite godis. Vet at det stortsett hver dag blir under anbefalt kcal mengde, men har ikke brydd meg da jeg har mye å ta av.. Bare tenkt at da går det litt raskere nedover. Hva gjør jeg nå? Spiser vanlig mengde mat? Hvor lang tid vil det ta for kroppen å komme ut av dette igjen? Var jo virkelig ikke dette jeg ville! Vil jo ned endel til før sommeren...
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Det er ikke noe som heter sparemodus faktisk.. Trener du? Det burde du, bare fortsett, spis sunt og tren jevnlig. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Neivel, hva mener du skjer da man plutselig bare legger på seg da? Har nå trent endel i det siste også...
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Jeg var til utredning hos leger og ærneringsfysiologer etter at jeg begynte å slanke meg fra 100 kg og skulle ned i min matchvekt på 60. Rundt 85 kg, og samme livsstil som da jeg hadde gått ned de 15, gikk jeg OPP 20!! Det var ikke noe sparemodus fikk jeg forklart, det finnes ikke, jeg fikk plutselig litt problemer med stoffskiftet. Det ble regulert, og i dag veier jeg 65, strålende fornøyd!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Har problemer med stoffskiftet fra før av og går på medisiner for det... Skjønner ingenting av hva som skjer her nå. føler meg som en ballong!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Ballong sier du? Fått vann i kroppen? Trykk deg selv på huden, etterlater du hvite merker? Prøv på mage, lår, ankler..
PepsiMax Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Er veldig hoven i beina på kvelden i alle fall! Endret 29. mars 2011 av PepsiMax
Roscoe Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Les denne artikkelen: http://myrevolution.no/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 http://tpn.vg.no/intervju/questans.php?Inr=702 Vi ser helst at du ikke spiser under 1200 kalorier per dogn. Da kan stoffskiftet bli lavt, og kroppen kan innstille seg paa et spareblussnivaa. Dette er meget uheldig for kroppen og man kan lett begynne aa legge paa seg igjen istedet for aa fortsette vektreduksjonen. Det er de fysiologiske mekanismene i kroppen som er aarsaken til denne motsatte effekten. Hilsen Grethe Støa Birketvedt En av aarsakene til at vi har lagt paa oss kan nettopp vaere at vi har spist for lite over lengre tid, slik at termostaten i hjernen har skrudd ned paa stoffskiftet. Da gaar ikke de fysiologiske mekanismene i kroppen saa raskt som tidligere, og vi sier at kroppen gaar paa sparebluss. For aa boete paa dette, og faa kroppen til aa handle raskt igjen, trenger vi flere kalorier, og disse kaloriene maa tas fra riktig mat. Du trenger ikke aa spise absolutt alle de kaloriene som er regnet ut for deg, men spis ikke mindre ennn 1200 kalorier i dognet. Kroppen trenger kalorier for aa jobbe seg opp paa et raskt nivaa igjen hvor alle forbrenningsprosessene kan gaa naturlig. Forst da vil vekta begynne aa gaa ned igjen. Hilsen Grethe Støa Birketvedt Øk matinntaket ditt litt og gangen til du begynner å gå ned igjen, da har du kommet ut av "spareblusset"
PepsiMax Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Takk for svar! :D Bør vel kansje kontakte legen å få sjekket stoffskiftet igjen da. Mulig jeg har rota til det enda mer nå...
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Selvfølgelig er det noe som heter sparemodus, sparebluss or whatever, det er helt idiotisk å påstå noe annet.
Gjest made4u Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Selvfølgelig er det noe som heter sparemodus, sparebluss or whatever, det er helt idiotisk å påstå noe annet. Så var det bare å glemme ALT som heter termodynamiske lover, velkommen til tanken om at vi mennesker skal leve på luft og andre uforklarlige fenomener under det tåpelige navnet sparebluss/sparemodus er. Jeg fatter ikke hvorfor du vil holde på og forsvare et ord som utelukkende er negativt ladet for en slanker, et ord som er så demotiverende at man med en gang tenker på dem som må rasjonalisere for seg selv - man skal ikke "gi opp" og komme inn i et slikt negativt tankesett der enn baserer seg på et idiotisk (for å bruke dine ord) uttrykk som sparebluss er. Snarere heller enn å se mot grunner for at alt ikke går etter forventningene, så burde man se mot grunner til hvorfor man skal stå på videre. Det dem tenker, dem som nevner sparebluss, er at det ikke går lenger for kroppen kjemper imot nedgang og ikke vil mer, snarere legger man på seg... Ser du negativiteten og mangel på tro på seg selv i slikt? Er helt normalt med svingninger, også vektoppgang i perioder er en del av slankesuksess - er da for få en pil som peker bare nedover. At svingninger er der har ikke en dritt å gjøre med at kroppen går på sparebluss - den oppfører seg naturlig både i perioder man går ned og i perioder vektnedgangen stopper opp eller man sågar legger på seg litt. Kroppen slår seg ikke på eller av heller. Man kan da spørre seg hva som er idiotisk å tro? Men mulig du liker å ha denne unnskyldningen, for det er hva det er - så du kan rasjonalisere for deg selv ved å si at det gikk ikke likevel, jeg gav opp fordi kroppen kom i sparemodus og da er det ikke mulig å påvirke vekten. Jeg kan ikke fordra ordet for å si det mildt.
Gjest made4u Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Var ikke ment mot trådstarter siste innlegg, ville forklart alt mye annerledes for deg og ikke skrevet like krast.
Tabris Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 (Trodde du hadde trukket deg fra kostholdsdelen av forumet, made4you?) Siden du selv lenker til lommelegen: http://www.lommelegen.no/391925/medisiner-eller-inngrep-mot-anoreksi http://www.lommelegen.no/322225/viktig-informasjon-om-forbrenning http://www.lommelegen.no/397801/overtrening-og-energiinntak Men jeg er åpen jeg for at dette med sparebluss ikke stemmer, hvis du har noen seriøse lenker å vise til om emnet?
Gjest Pantherinae Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 (Trodde du hadde trukket deg fra kostholdsdelen av forumet, made4you?) Siden du selv lenker til lommelegen: http://www.lommelegen.no/391925/medisiner-eller-inngrep-mot-anoreksi http://www.lommelegen.no/322225/viktig-informasjon-om-forbrenning http://www.lommelegen.no/397801/overtrening-og-energiinntak Men jeg er åpen jeg for at dette med sparebluss ikke stemmer, hvis du har noen seriøse lenker å vise til om emnet? Jeg tror folk rett og slett snakker om sparebluss på veldig mange forskjellige måter. Sulter man kroppen, vil den prøve å spare på kaloriene, ja, men dette er ikke noe som skjer etter en dag eller to med litt lavt kaloriinntak. Virker som det er mange som tror at om man spiser 800 kalorier pr dag i noen dager, så stopper man rett og slett å forbrenne. Og dette er jo ikke reellt, hadde det vært tilfelle så hadde jo ingen dødd av sult. linkene du viser til (ihvertfall de to øverste) viser jo til mennesker som er ordentlig underernærte, og da blir det jo en helt annen situasjon enn en person med 20 kg for mye som har mye å ta av fra før. Er man allerede underernært er det jo snart ikke mer å ta av, og de største problemene da kommer av at kroppen begynner å tære på alt som er av muskler, f.eks. hjertet. Hjertesvikt er en vanlig dødsårsak for alvorlig syke anorektikere. Så "sparebluss" er en rell situasjon, men det er ikke noe vanlige folk behøver å bry seg nevneverdig med i hverdagen. Å leve på 1000 kalorier eller mindre pr dag er rett og slett bare usunt, kroppen får ikke i seg alt den trenger. Fant faktisk ikke så mye seriøs info om dette i farten, men du kan jo ta en kikk her
Tabris Skrevet 29. mars 2011 #16 Skrevet 29. mars 2011 Takk for lenke og informasjon. Det var mange fagord der jeg ikke helt forsto - jeg tolket artikkelen til å snakke mer om at en kropp har en idealvekt den sikter mot enn at den snakket om sparebluss? (Nå er jeg litt omtåket og stresset i kveld, så mulig jeg har misforstått totalt).
Gjest Pantherinae Skrevet 29. mars 2011 #17 Skrevet 29. mars 2011 Takk for lenke og informasjon. Det var mange fagord der jeg ikke helt forsto - jeg tolket artikkelen til å snakke mer om at en kropp har en idealvekt den sikter mot enn at den snakket om sparebluss? (Nå er jeg litt omtåket og stresset i kveld, så mulig jeg har misforstått totalt). Kort fortalt står det at mange som har gått igjennom en vektredusering tror de er "energikonservative", siden de går opp i vekt igjen, mens funnene deres ikke kan gi noen beviser i retning av endret forbrenning. Men dette er altså bare en enkel forskningsartikkel, leter man litt kan man nok helt sikkert finne andre forskingsartikler som motstrider denne. Er som regel alltids noen forskere som er uenige med hverandre. Skulle nok helst hatt tak i enmetastudie (en studie som sammenligner mange studier om samme emne), men klarte ikke å finne noe slikt nå. Kanskje det ikke en gang finnes, det vet jeg ikke. Er nok folk her inne med bedre peiling enn meg (Bergans, hvor er du??). Men at man slutter å forbrenne ved å ligge litt lavt i kaloriinntaket, det stemmer ikke. Ønsker man å finne ut mer om dette, kan man alltids søke litt på VLCD (Very low calorie diet), det kommer mye rart opp. Sparebluss på engelsk kalles bl.a. "Starvation mode".
Tabris Skrevet 29. mars 2011 #18 Skrevet 29. mars 2011 Nei, jeg har heller ikke trodd at man sluttet å forbrenne, men har alltid hørt at man ved veldig lavt kaloriinntak får en lavere forbrenning fordi kroppen sparer på det lille den får.
Gjest made4u Skrevet 30. mars 2011 #19 Skrevet 30. mars 2011 Nei, jeg har heller ikke trodd at man sluttet å forbrenne, men har alltid hørt at man ved veldig lavt kaloriinntak får en lavere forbrenning fordi kroppen sparer på det lille den får. La meg si det slik, når mennesker slanker seg så er ikke det dere sikter til som sparebluss noen tema. Den som slanker seg har fett å ta av uansett, så det er ikke noen krise for kroppen for å si det slik, den henter energi fra fettet og forbrenner helt normalt dersom man ikke har en stoffskiftesykdom (i så fall følger denne enn uansett). Slankere trenger derfor ikke bekymre seg for spareblusset det snakkes om, ei heller normalvektige da også dem har en god del fettreserver. Men riktig som du sier, at ved spesielt lavt kalori-inntak, kan noen oppleve at forbrenningen reduseres noe. Dog gjelder dette personer som absolutt ikke burde slanket seg uansett, bl.a. anorektikere etc. Sier seg selv, om ei jente på bare f.eks. 42 kilo skal slanke seg, da blir det unormalt for kroppen. Grunnen er at vedkommende har veldig lite fettreserver, ergo er det ikke så mye energi å hente fra fettvev (det er jo nesten ikke fett på personen). For å unngå at kroppen skal begynne å forbrenne proteiner (tære på muskelvev) så vil kroppen kompensere litt ved å senke kroppstemperaturen noe, ha dårligere blodomløp etc. Stort sett, den reduserer de energikrevende prosessene i kroppen noe (dette er en farlig tilstand som bare blir farligere og farligere og til sist medfører døden), er man kommet så langt så bør energi-inntaket økes (ikke minskes). Og ja, en slik helsemessig farlig og lite forsvarlig "modus" kan noen komme i. Men da har dem en forstyrrelse og trenger hjelp, det har ingenting med helse og et sunt forhold til egen kropp og vekt å gjøre. Men selv for dem så gjelder fremdeles de fysiske lovene. Er mange følgessykdommer ved slik senket forbrenning, alt fra at sår ikke vil gro, hårtap, negler som sprekker, kaldere kroppsdeler (kroppen vil prioritere vitale organer etc.) alt etter hvilket stadie man har nådd. Overvektige som gjerne kan tape fett og normalvektige har dog intet å bekymre seg for, er jo fett å ta av og da setter ikke kroppen ned funksjoner slik den gjør når det begynner å bli og er blitt krise så den må begynne å bryte ned muskelvev for å få energi den ikke får via maten.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #20 Skrevet 30. mars 2011 Jeg skulle ta av noen kilo etter en depresjonsperiode med mye stillesitting og litt for mye fett og sukker. Har alltid hatt et sunt kosthold, har spist masse grønnsaker, fisk, kylling og fullkorn - men spiste alt for store porsjoner og tenkte for lite på kaloriinntaket mht kjeks og sjokolade. Jeg forholdte meg til å kun forsyne meg en gang og ikke spise til jeg ble mett. Bakte i ovnen uten fett fremfor å steke var en av tingene.Spiste masse grønnsaker - mest rå, kuttet ut snop med unntak av ca tre sjokoladebiter på lørdagen og begynte omsider å telle kalorier. Det viste seg at kaloriinntaket lå på 1000 - 1200 kalorier per dag. Det rare er at jeg hadde en enorm energi og sjelden var sulten - begynte magen å rumle utenom måltidene hev jeg bare i meg et eple eller en gulrot. Ikke var jeg noe spesielt overvektig da dette startet heller, men sikkert en ganske høy fettprosent. Om dette er så usunt, hvorfor fikk jeg da så mye energi? Klart vektnedgangen stoppet litt opp etter noen uker, men fortsatte nå som vanlig og vektnedgangen fortsatte. Nå har jeg økt inntaket til ca 1500 kcal og er vel egentlig ganske fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå