Asteria Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Noen som har laget koldtbord selv? Hvor mye beregnet dere per pers? Tenkte ha litt forskjellig.. laks, karbonader, kalkun, scampi...+ div. salater, eggerøre, osv... er til 15 pers... Er litt redd jeg kommer til å lage ALT for MYE!!!!
Gjest navnelapp Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Beregn ca. 200 g kjøt/fisk til kvar, 200 g "metningstilbehør" (type potetsalat, andre salatar, ris, steikt løk, m.m.) og 100 g brød per person. Smør går det mykje mindre enn ein trur, ein pakke halvkilo er meir enn nok. Du skal altså ikkje ha 200 g av kvar sort, men 200 g til saman. Altså til 15 personar; 3 kg fisk og kjøt, 3 kg tilbehør og 1,5 kg brød, altså to store brød.
Asteria Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2011 ah.. takk for svar:) synes det er vanskelig.. tenk om alle vil ha karbonade, og ikke så mye fisk.... hehe
Dark Star Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Her er en side som gir noen veiledende mengdeangivelser som er fine å ha som utgangspunkt http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel820.asp Jeg pleier å beregne 1 1/12 egg pr. prs hvis jeg lager eggerøre til koldtbord, synes 1 egg blir litt snaut.
barnehagetanten Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har laget koldtbord mange ganger, og ja det går gjerne tomt for noe - men det kan ikke være av alt til alle hele tiden. Blir det tomt for karbonader, forsyner gjerne nestemann seg av fisken. Men jeg beregner alltid litt mer enn det som er standarden: fordi vi spiser jo selv opp maten etterpå og det meste blir spist opp likevell. Jeg pleier å beregne 250 gram kjøtt/fisk pr person og 1,5 egg til eggerøre (som brukeren over). Fryseboks er også en kjekk ting: frys ned rester du kan fryse ned og kose dere med de andre restene.
Gjest navnelapp Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Ein annan ting er at dess fleire gjestar, dess mindre går det av koldtbordet. Viss du bereknar likt av alt til 15 og 150 vil det bli mykje meir att relativt sett etter koldtbordet til 150 enn koldtbordet til 15.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #7 Skrevet 30. mars 2011 Ein annan ting er at dess fleire gjestar, dess mindre går det av koldtbordet. Viss du bereknar likt av alt til 15 og 150 vil det bli mykje meir att relativt sett etter koldtbordet til 150 enn koldtbordet til 15. Ja og derfor bruker jeg å ha en type hovedrett når det bare er rundt 15 gjester, f.eks. 15 karbonadesmørbrød (noen ekstra hvis det er tenåringer til bords). Eggerøre og laks bør det også være nok av til alle. Ville satt tre-fire ting på menyen som det var nok av til alle, pluss salat, ris, potetsalat osv. Men er jo avhengig av hvor mange retter du har planlagt. Er det et lite koldtbord, ville jeg laget alle retter i minst 5x15.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå