Gjest Jentehumor Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Jeg orker ikke å lage mat, kjenner jeg er sulten, men orker ikke å gå på kjøkkenet å smøre på pålegg og ta ut brød av posen...jeg kjenner jeg er sulten, men jeg holder på med noe annet akkurat der og da, så jeg vil ikke lage meg mat. Jeg hater dette... Det jeg derimot orker hvis jeg må få i meg mat fordi jeg er redd for hva som vil skje, da koker jeg vann og en rett i koppen måltid. Redder jeg meg litt med den, eller er det som å spise Mr.Lees nudler? Hva med tomatsuppe, er det nok, uten noe ved siden av? I dag har jeg spist 2 brødskiver på dagen, og akkurat nå en rett i koppen. Ingen i huset lager måltid sammen, og hvis det skjer syns jeg det er dumt at jeg ikke er med å lager maten. Men jeg orker jo bare ikke...! Jeg ønsker å spise mat med næring. Jeg kan uten problem spise kake eller annet søtt som er ferdiglaget hele dagen uten å ete ordentlig mat. Kan spise kjeks og drikke melk feks. Da spiser jeg mye. Eller når jeg lager mat, som middag, da blir det noe med kjøtt uten grønnsaker, feks spagetti og kjøttdeig. DA kan jeg spise mye, men da holder jeg med til den middagen til det ikke er mer igjen. Men er det sånn at jeg ikke finner noe jeg vil ha på kjøkkenet spiser jeg ikke!... Jeg får lettere i meg mat som drikke, fordi det er enkelt føler jeg. Men jeg tror jo ikke at pulver skal være noe nærings givende. Eller?? Merker at jeg ikke spiser noe særlig når jeg er deprimert også, men at jeg ikke skal gjøre det når jeg har det fint er så trist. Jeg vil ikke være tynn, jeg vil ikke bli syk, og jeg blir redd for jeg kjenner ingen forskjell med mat eller uten mat. Og dette har pågått i flere år! Armene mine er ekle når de er så tynne! Jeg trenger hjelp.
Gina_ Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Ja, du trenger hjelp. Du kan ikke leve på det der. Du fatter vel selv at du får lite energi av å spise lite, kroppen din går jo nesten i dvale... Ikke rart du ikke orker noe. Ta deg en tur til legen, eller noen som har peiling på ernæring.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har et par ganger vært der du er nå. Min årsak var sykdom og sorg. Hvor jeg er sulten, men ikke orker å spise. Løsningen for meg ble at andre f.eks. lagde middag til meg. Da spiste jeg nemlig. Bare det ble servert. Smoothies ble også en redning. Mye lettere å drikke foran pc'n enn å fysisk spise ei brødskive. I en smoothies så kan du putte både grønnsaker og frukt og bruke biola eller yoghurt. Er det ingen av de du bor i sammen med som kan hjelpe litt til i form av å lage mat til deg? Har du vært helt åpen om det med fastlegen din? Ev. om du går til psykolog? Mat og næring er viktig for å ha ork til å klare dagen og mangel vil forverre en depresjon.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Jeg orker ikke å lage mat, kjenner jeg er sulten, men orker ikke å gå på kjøkkenet å smøre på pålegg og ta ut brød av posen...jeg kjenner jeg er sulten, men jeg holder på med noe annet akkurat der og da, så jeg vil ikke lage meg mat. Jeg hater dette... Det jeg derimot orker hvis jeg må få i meg mat fordi jeg er redd for hva som vil skje, da koker jeg vann og en rett i koppen måltid. Redder jeg meg litt med den, eller er det som å spise Mr.Lees nudler? Hva med tomatsuppe, er det nok, uten noe ved siden av? I dag har jeg spist 2 brødskiver på dagen, og akkurat nå en rett i koppen. Ingen i huset lager måltid sammen, og hvis det skjer syns jeg det er dumt at jeg ikke er med å lager maten. Men jeg orker jo bare ikke...! Jeg ønsker å spise mat med næring. Jeg kan uten problem spise kake eller annet søtt som er ferdiglaget hele dagen uten å ete [/b]ordentlig mat. Kan spise kjeks og drikke melk feks. Da spiser jeg mye. Eller når jeg lager mat, som middag, da blir det noe med kjøtt uten grønnsaker, feks spagetti og kjøttdeig. DA kan jeg spise mye, men da holder jeg med til den middagen til det ikke er mer igjen. Men er det sånn at jeg ikke finner noe jeg vil ha på kjøkkenet spiser jeg ikke!... Jeg får lettere i meg mat som drikke, fordi det er enkelt føler jeg. Men jeg tror jo ikke at pulver skal være noe nærings givende. Eller?? Merker at jeg ikke spiser noe særlig når jeg er deprimert også, men at jeg ikke skal gjøre det når jeg har det fint er så trist. Jeg vil ikke være tynn, jeg vil ikke bli syk, og jeg blir redd for jeg kjenner ingen forskjell med mat eller uten mat. Og dette har pågått i flere år! Armene mine er ekle når de er så tynne! Jeg trenger hjelp.
Gjest Jentehumor Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har et par ganger vært der du er nå. Min årsak var sykdom og sorg. Hvor jeg er sulten, men ikke orker å spise. Løsningen for meg ble at andre f.eks. lagde middag til meg. Da spiste jeg nemlig. Bare det ble servert. Smoothies ble også en redning. Mye lettere å drikke foran pc'n enn å fysisk spise ei brødskive. I en smoothies så kan du putte både grønnsaker og frukt og bruke biola eller yoghurt. Er det ingen av de du bor i sammen med som kan hjelpe litt til i form av å lage mat til deg? Har du vært helt åpen om det med fastlegen din? Ev. om du går til psykolog? Mat og næring er viktig for å ha ork til å klare dagen og mangel vil forverre en depresjon. akkurat slik har jeg det som du sier! De har prøvd, men så slutter de igjen... legen min har jeg ikke sagt noe til da jeg aldri tar kontakt. Men koster det ikke masse penger å få hjelp av legen? Derfor jeg ikke gjør det... Gikk til barnepsykolog før, men nå som jeg er voksen har jeg ingen å gå til mer. Da var det ikke for maten sin skyld. Jeg går på medisiner også som har en bivirkning ved at jeg ikke blir sulten. Men jeg trenger de virkelig. Likevel, uten de, når jeg glemmer medisinene, blir jeg kjempesulten på ALT. Kan vel nevne ja, jeg er ganske deprimert av meg, men det kommer av både medisinene igjen og meg selv. Så aner ikke hva jeg skal gjøre...Og mange ganger er det ting som mennesker jeg liker som gjør meg glad! Når jeg ikke får tak på de eller føler at noe er galt blir jeg deprimert igjen.. For jeg klarer å spise sammen med venner hvis jeg har det godt. Spise sammen med dem ute feks. Den smoothien, knuser du grønsaker? hvordan lager du den? Kan man lage den søt? Så man kan drikke maten, for å få i seg alt man trenger? Kan man lage varm smoothie også?
Glynis Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Rett i koppen er iallfall veldig kalorifattig, da får du heller spise Mr. Lee. Klart du orker å lage mat. Pasta er lettest i verden. Ikke skriv her inne om at du ikke orker, da blir det en krykke. Gi deg selv et spark bak og gå ut på kjøkkenet heller.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Hva med Fjordland? Det kan man jo bare varme i mikro.. Men du trenger hjelp, ja, av profesjonelle
ninuska_ Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Kjære Trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Vennlig hilsen ninuska_, moderator
Fremhevede innlegg