Gå til innhold

- Tror jeg har fått RINGORM !


Jentepusen

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et lite utslett i en mnd tid.

Var hos legen for noen uker siden, men han trodde det kom av stress.

Røde små prikker rundtom på kroppen

I går fant jeg plutselig et utslett på foten, som kunne ligne veldig på ringorm. Anderledes en resten av utslettet. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg hadde tidligere misstanke om dette på hunden min for noen mnd siden. Men så ble dette borte.

Når jeg så mitt utslett på benet ble jeg enda mere bekymret.

Gikk til legen i dag, han så på det og sa dette var ikke noe å bekymre seg over. Først da jeg nevnte at hunden min hadde lignende utslett (fant det i går) - sa han at ja det kunne være ringorm. Og sa jeg måtte kjøpe soppdrepende krem på apoteket. Smøre i 2 uker så se.

Det andre utslettet kunne ha sammenheng, men det var vanskelig å si.

Han sa også at dette ikke var veldig smitsomt.

Noe veterinæren jeg var hos i dag sa at det var.

Veterinæren sa at det kunne minne om ringorm, men at det pleide å være mere betent, vått og skjellete i forhold til det som hunden har.

Jeg skulle ringe en annen veterinær i morgen som hadde mere peiling på hva vi skulle gjøre ang dyret.

Kan jeg be en annen lege se på meg?

Og har noen her inne erfaring med ringorm?

Hvor stor smittefare er jeg egentlig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt et lite utslett i en mnd tid.

Var hos legen for noen uker siden, men han trodde det kom av stress.

Røde små prikker rundtom på kroppen

I går fant jeg plutselig et utslett på foten, som kunne ligne veldig på ringorm. Anderledes en resten av utslettet. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg hadde tidligere misstanke om dette på hunden min for noen mnd siden. Men så ble dette borte.

Når jeg så mitt utslett på benet ble jeg enda mere bekymret.

Gikk til legen i dag, han så på det og sa dette var ikke noe å bekymre seg over. Først da jeg nevnte at hunden min hadde lignende utslett (fant det i går) - sa han at ja det kunne være ringorm. Og sa jeg måtte kjøpe soppdrepende krem på apoteket. Smøre i 2 uker så se.

Det andre utslettet kunne ha sammenheng, men det var vanskelig å si.

Han sa også at dette ikke var veldig smitsomt.

Noe veterinæren jeg var hos i dag sa at det var.

Veterinæren sa at det kunne minne om ringorm, men at det pleide å være mere betent, vått og skjellete i forhold til det som hunden har.

Jeg skulle ringe en annen veterinær i morgen som hadde mere peiling på hva vi skulle gjøre ang dyret.

Kan jeg be en annen lege se på meg?

Og har noen her inne erfaring med ringorm?

Hvor stor smittefare er jeg egentlig????

Du kan alltids få en annen lege til å sjekke det, men da må du sannsynligvis betale ekstra ettersom det ikke er fastlegen din.

Ringorm KAN være smittsomt, for eksempel for barn, eller for folk som jobber mye med dyr (bønder, pelsdyroppdrettere). Det er sjeldent at voksne blir smittet.

Sannsynligvis har legen din rett. Smør på kremen som foreskrevet og se om utslettet forsvinner. Hvis ikke, får du gå tilbake til legen og be om en ny vurdering av utslettet.

Unngå berøring med andre dyr og mennesker så godt du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids få en annen lege til å sjekke det, men da må du sannsynligvis betale ekstra ettersom det ikke er fastlegen din.

Ringorm KAN være smittsomt, for eksempel for barn, eller for folk som jobber mye med dyr (bønder, pelsdyroppdrettere). Det er sjeldent at voksne blir smittet.

Sannsynligvis har legen din rett. Smør på kremen som foreskrevet og se om utslettet forsvinner. Hvis ikke, får du gå tilbake til legen og be om en ny vurdering av utslettet.

Unngå berøring med andre dyr og mennesker så godt du kan.

Er bare så dumt, jobber med mennesker :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare så dumt, jobber med mennesker :(

Prøv å bruke hansker. Hør også med sjefen om arbeidet kan tilrettelegges litt slik at dere unngår smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, ringorm er ikke farlig. Det kan smitte ved direkte kontakt, men det er veldig lite sannsynlig at det smitter ved normal håndberøring. Smitte skjer som oftest mellom barn og voksne, eller til kjærester som sover sammen.

Det er ingenting en annen lege kommer til å gjøre annerledes. Det er soppkrem som er kuren mot ringorm, så det er ikke noe vits i å kaste bort penger på en til lege. Hvis du er veldig hardt angrepet kan du få soppkur i tablettform, men det er i alle fall ikke ønskelig, tablettene har masse ubehagelige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da en av kattene mine hadde ringorm fikk vi noe middel for det til henne som fungerte kjempefint. Husker ikke hva det var nå, det er så lenge siden, men mulig det var en slags salve eller noe.

Ingen av de andre kattene fikk ringorm, men vi to beinte fikk :fnise: , men ikke mye. Det vi gjorde, (fikk et tips av noen) var å bruke neglelakkfjerner med aceton der hvor vi hadde ringorm, et par ganger til dagen. Acetonen dreper soppsporene. Og, ja det fungerte faktisk. Ringormen forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slapp av ..

Hatt ringorm på armen og brukte canesten krem i en periode.Vips borte!

•Ringormen, med den latinske betegnelse er tiena Corporis, er en soppinfeksjon i det yttertse laget i huden. Tinea er en form for sopp, og corporis betyr sopp.

•Det er en tilstand karakterisert ved et klødende utslett som har form av en rød ring en tilsynelatende normal hud i midten.

•Organismene som forårsaker ringorm trives i fuktige og tette omgivelser. Varme fuktige miljøer som utløser sterk svetting bidrar også til spredning av sopp.

•Ringorm er også smittsomt for mennesker, som kan bli smittet i kontakt med dyr, døde gjenstander, jordsmonn og andre mennesker.

•Den vanligste behandlingsmetoden ved Ringorm er påførsel Lamisil-krem eller andrer soppdrepende midler som for eksempel Canesten.

•Ved utbredt ringorm og påvist soppinfeksjon brukes tablettbehandling.

KILDE: PASIENTHÅNDBOKA (jeg digger google :fnise: )

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...