Gå til innhold

Late studenter? Hvor mye tid legger du egentlig ned i studiet?

Hvor mye studerer du?  

72 stemmer

1. 1. Hvor mange timer legger du ned i studiet ukentlig?

• 0-5 timer
      15
    • 5-15 timer
      8
    • 15-25 timer
      10
    • 25-35 timer
      12
    • 35-50 timer
      21
    • 50 pluss- Jeg lever og ånder for fagområdet mitt:D
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Var tilstede under en artig debatt under næringslivsdagene på BI om hvorvidt vi studenter er late eller ikke. Selv om jeg er student selv, tar jeg ikke umiddelbart arbeidsvanene våre i forsvar. :gjeiper:

Tenkte det kunne være artig å høre hvor mye tid dere andre fulltidsstudenter på forumet egentlig legger ned i skolearbeidet? (nå snakker jeg effektivt arbeid, 8 timer på facebook med innslag av å senke blikket ned i læreboka teller ikke) :fnise:

De fleste fulltidsstudier er normert til at man skal legge ned en vanlig arbeidsuke (30-35 timer?) i faget. Har vanskelig for å tro at de fleste studenter gjør det, annet enn de som studerer medisin og juss, som jeg vet leser mye.

Er vi kanskje litt for slappe? Hva synes dere?

Personlig leser jeg ikke i nærheten av så mye, men allikevel nok til at jeg får karakterer jeg er fornøyd med. :sovne:

Endret av Genesis
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var tilstede under en artig debatt under næringslivsdagene på BI om hvorvidt vi studenter er late eller ikke. Selv om jeg er student selv, tar jeg ikke umiddelbart arbeidsvanene våre i forsvar. :gjeiper:

Tenkte det kunne være artig å høre hvor mye tid dere andre fulltidsstudenter på forumet egentlig legger ned i skolearbeidet? (nå snakker jeg effektivt arbeid, 8 timer på facebook med innslag av å senke blikket ned i læreboka teller ikke) :fnise:

De fleste fulltidsstudier er normert til at man skal legge ned en vanlig arbeidsuke (30-35 timer?) i faget. Har vanskelig for å tro at de fleste studenter gjør det, annet enn de som studerer medisin og juss, som jeg vet leser mye.

Personlig leser jeg ikke i nærheten av så mye, men allikevel nok til at jeg får karakterer jeg er fornøyd med. :sovne:

Jeg tror det er veldig avhengig av hva du studerer og hvilken skole du går på. Mitt studiested forventer at elevene skal bruke 45 timer totalt på studiene, men jeg kjenner mange som bruker både langt flere og langt færre timer enn som så. En undersøkelse gjort for noen år siden viste at gjennomsnittlig bruker elevene på linjen jeg går 41 timer i uken på studiene. Medianen var noe høyere, som tyder på at noen få leser svært lite, og trekker snittet ned.

Jeg er en av dem som bruker mye tid på studiene, og sitter mellom 40-70 timer i uken(Jeg bruker mer tid, men noe av tiden går alltid vekk til "tull" som å lese vg raskt, eller ta småpauser).

Jeg studerte noe annet før dette, bare for å få studiestøtte for "friåret" mitt. Da trengte jeg ikke å lese mer enn noen timer i semesteret for å stå. Det er skremmende hvor lite nyttige mange utdannelser er(I form av hvor mye man lærer - ikke mulighetene det gir).

Skrevet

Jeg valgte å svare 15-25 timer, selv om jeg nok bruker litt mer når du tar med intensiv jobbing i eksamensmåneder også, men jobber jo 50-60% ved siden av studiene også. Ligger på et snitt over gjennomsnittet, men jeg lærer fort da!

Vanlig studier vil jeg tro legger opp til 37,5-40t i uken, da det er en vanlig arbeidsuke.

Gjest Pantherinae
Skrevet (endret)

Jeg går også en av de krevende utdannelsene, hvor de forventer at vi jobber 45 timer i uken. Mang en gang jeg skulle ønske jeg valgt et fagområde hvor vi hadde 10 timer forelesning i uken og resten av tiden til å legge opp som vi vil. Men er veldig glad i området jeg har valgt, ellers hadde jeg aldri holdt ut. Bruker nok fort 40 timer i løpet av en vanlig skoleuke.

Er ikke alle uker som er like ille, men har som regel et strekk over flere uker midt i semesteret som man er nødt til å jobbe opptil 50 timer for å henge med. Lange dager på lab med labrapporter og diverse som skal leveres. Skal over på master om ikke så alt for lenge, da blir det fulle uker fra 9 til 17 mye av det første året, i tillegg til at man må lese utenom, levere og forberede en del arbeider. :sukk:

Men fagene jeg studerer er kjempespennende, og regner med å gå ut i en veldig givende og spennende jobb etter endt utdannelse! :)

Endret av Pantherinae
AnonymBruker
Skrevet

??

Skrevet

35: 5= 7 timer

Er ikke d nok a? :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

35: 5= 7 timer

Er ikke d nok a? :gjeiper:

Det er ikke like mye som en "vanlig arbeidsuke".

Skrevet

Slutt å være så pertentlig a! 37,5 kan vi vel være enige om?

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å være så pertentlig a! 37,5 kan vi vel være enige om?

Jeg synes det er stor forskjell på 30 og 37.5 timer. Men, ja vi kan være enige nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 8 timer med forelesning i uka. 4 dager i uka leser jeg ca 6-7 timer, og 3 dager i uka leser jeg 3-4 timer. På en vanlig uke blir det til sammen rett over 40 timer med studier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også på et av de studiene som ble regnet som krevende, og som hadde mange forelesningstimer og i tillegg lab/øvinger og obligatoriske innleveringer hver uke. Jeg jobbet 40 - 45 timer per uke med studiene. Det var ingen på mitt studium som hadde anledning til å ha en stor jobb utenom studiet. De få som jobbet hadde stort sett en lørdagsjobb eller en liten kveldsjobb på 4-5 timer per uke.

Skrevet

Det går veldig opp og ned, forsåvidt. Nå er jeg i praksis og da tenker jeg på praksis/studierelaterte ting ca døgnet rundt.. Men i starten av semesteret er det kanskje 12 timer i uka. (medregnet forelesninger). Pleier også å ta meg noen "rolige" uker inniblant - egentlig mest for å utnytte den friheten man har som student. Leser og tar ting til meg raskt også,så jeg kan sitte 2 timer på lesesalen å få gjort mer enn andre får gjort på 8 timer. Etter de to timene er jeg kanskje såpass sliten i hodet og har masse ny kunnskap å fordøye, så da leser jeg kanskje ikke mer den dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Det går veldig opp og ned, forsåvidt. Nå er jeg i praksis og da tenker jeg på praksis/studierelaterte ting ca døgnet rundt.. Men i starten av semesteret er det kanskje 12 timer i uka. (medregnet forelesninger). Pleier også å ta meg noen "rolige" uker inniblant - egentlig mest for å utnytte den friheten man har som student. Leser og tar ting til meg raskt også,så jeg kan sitte 2 timer på lesesalen å få gjort mer enn andre får gjort på 8 timer. Etter de to timene er jeg kanskje såpass sliten i hodet og har masse ny kunnskap å fordøye, så da leser jeg kanskje ikke mer den dagen.

Regner du ikke 12-timersuker som rolige?

Skrevet

Tja, i starten av semesteret så er det ofte andre ting som tar opp tid. Tenker mer på at jeg drar hjem til mamma og pappa onsdag-søndag f.eks som rolige uker. (Og derfor har gjort alt jeg skal før jeg reiser, slik at jeg i får 4 dager fri fra studiene)

Skrevet

Har 8 timer møtepliktig forelesninger 3-4 ganger i uka, i tilegg blir det noen timer på ettermiddagen og i helgene.

Jeg bruker sikker mer tid en mange andre på studiet, men jeg bruker utrolig lang tid på å lære noe og må pugge, pugge :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger ikke ned så mye tid i studiene nei, fordi jeg må jobbe ved siden av for å klare meg, og da går det utover hvor mye jeg orker å gjøre...

Skrevet (endret)

Jeg leser lite, men så studerer jeg engelsk, så jeg leser jo egentlig hver eneste dag, men det er ofte litteratur jeg har lest før, eller f.eks leser på senga om kvelden. Det er selvsagt litt teori, men jeg liker å lese skjønnlitteraturen først før jeg begynner på den. Jeg vil ikke si jeg er lat, men jeg jobber ikke 6-10 timer med studiene hver dag, rett og slett fordi studiene er litt annerledes til at jeg ikke gjør det. F.eks har jeg et emne som både omhandler litteratur og kunst. Da hender det ofte jeg sitter og studerer bilder/kunst, men jeg sitter ikke å nileser - for meg er det viktig å søke og oppdage selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer realfag hvor det er mye obligatorisk lab og innlevering av mer og mindre omfattende rapporter. I perioder bruker jeg nok ikke mer enn gjennomsnittlig 4 t/dag på studiene, mens i andre perioder er det langt over fulltid. Dette semesteret tar jeg 10 ekstra studiepoeng, nivået begynner å bli mer krevende, vi har 20-25 obligatoriske labøvelser (hver på 2-4 t utførelse) med omfattende rapporter, tre semesteroppgaver i varierende omfang... og eksamen, selvsagt. Så de siste ukene har jeg vært på skolen 7-12 timer daglig, 6 dager i uka.

Er litt eldre og kanskje mer motivert enn gjennomsnittstudenten her jeg studerer (men kanskje ikke mer enn de som går prestisjestudier), og får gode karakterer som takk for innsatsen.

Skrevet

Hehe... Det semesteret her har jeg detti helt ut og bruker ikke noe tid på studiene i det hele tatt med mindre jeg må (altså når vi har obligatoriske oppgaver). Det skal sies at jeg skal bytte studie etter dette semesteret, derfor er jeg ikke motivert.

Men jeg skal prøve å stå på eksamen. Intens lesing noen uker før + at jeg har hjemmeeksamen, jeg skal nok klare det ;)

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...