Jinta Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Paracet, Ibux, panodil osv..Hvordan virker de? Hvorfor får man mindre vondt når man tar dem?
Gjest Pantherinae Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Nå vet ikke jeg hvor mye du kan om medisin og biokjemi, men prøver meg på en liten forklaring! Jeg er ingen ekspert på emnet, så sikkert mange her som kan mer enn meg, dere får evt korrigere meg om jeg sier noe feil. Alle cellene i kroppen vår har noe som kalles for reseptorer utenpå cellemembranen, og på cellekjernen som ligger inne i cellen. Forskjellige stoffer som blir fraktet rundt i kropen vår fungerer som signalmolekyler for disse reseptorene, og binder seg til de kjemisk, og danner da en reaksjon, eller hindrer en reaksjon inne i cellen. Det finnes tusenvis av slike reseptorer, forskjellige fra celletype til celletype. I hjernen har vi mange celler, og vi har forskjellige områder som har med forskjellige funksjoner å gjøre. F.eks. kan vi ha et område i hjernen som er ansvarlig for hukommelse, smerte, osv. Hvis vi da har celler som sender videre signaler om smerte, har de reseptorer både for å sette i gang en smertereaksjon, og for å hindre den. Smertestillende kan da ha f.eks. en slik hindrende effekt, ved at molekylene fra tablettene virker som signalmolekyler og fester seg på cellen, og gjør at smertesignalene ikke lages. Slike signalmolekyler virker bare i en viss varighet, og når de fjerner seg fra cellen, vil de ikke lengre stoppe dannelsen av smertesignalene, og man får vondt igjen. Det er forskjellig fra medikament til medikament hvordan de virker, både ibux paracetamol virker hemmende på dannelsen av prostaglandiner, men på litt forskjellige måter, og har derfor litt forskjellige effekter. Pr i dag vet vi ikke 100% hvordan paracetamol fungerer, men vi vet at det har med prostaglandinene å gjøre. Men når vi tar slike tabletter, virker de jo i hele kroppen, og det kan også være andre ting som gjør de virksomme bortsett fra dette. Har forenklet litt, håper det ikke ble for rotete, og det ble forståelig.
Jinta Skrevet 8. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2011 AHA! Tusen takk for svar, nå skjønner jeg det litt bedre. Beklager sent svar hadde helt glemt jeg lagde denne tråden. Det er jo veldig interessant i bunn og grunn hvordan dette med smertelindring fungerer. Også hvorfor man kan bli imun av forskjellige medisiner etter en stund.
Gjest Pantherinae Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 Ja det er veldig spennende hvordan kroppen fungerer. Medikamenter etterligner jo signalmolekyler vi har naturlig i kroppen, så hvis det pøses på med medikamenter over en lang periode (ikke alle typer dette gjelder for), så vil kroppen venne seg til å ikke måtte produsere disse signalmolekylene selv, og slutter man på medikamentene tar det tid før egenproduksjonen kommer i gang igjen. Derav abstinenser og avhengighet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå