Gå til innhold

Blodtrykk

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

For meg ser det ut som det er helt på grensen for når man begynner behandling, da at man får behandling om man ligger over dette.

Noen som vet noe om det?

Stusset litt på det da en bekjent av meg sa at legen hadde sagt at han hadde blodtrykk som en konfirmant, for en annen lege hadde sagt det samme til meg og jeg hadde 120/60..

Denne mannen er i midten av førtiårene. Jeg vet at legen til han her er litt surrete og har gjort noen feil.

Er et blodtrykk på 140/90 et tegn på at man må vurdere livsstil og kosthold? Og om det er faretruende, hvordan sier man det uten å skremme folk? Takker for svar :)!!

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg ser det ut som det er helt på grensen for når man begynner behandling, da at man får behandling om man ligger over dette.

Noen som vet noe om det?

Stusset litt på det da en bekjent av meg sa at legen hadde sagt at han hadde blodtrykk som en konfirmant, for en annen lege hadde sagt det samme til meg og jeg hadde 120/60..

Denne mannen er i midten av førtiårene. Jeg vet at legen til han her er litt surrete og har gjort noen feil.

Er et blodtrykk på 140/90 et tegn på at man må vurdere livsstil og kosthold? Og om det er faretruende, hvordan sier man det uten å skremme folk? Takker for svar :)!!

Litt høyt overtrykk. Husk at det øker med alderen,men med de målene har jeg villet gått tilbake etter 14 dager.

Du sier ikke noe om vekten til denne personen, vektnedgang får du trykket ned. Som regel så stiger trykket da du skal til legen...derfor han kontrollmåler flere ganger.

Nei, det er ikke faretruende,men om personen ikke røyker,ikke er overvektig,så er det best med en kontroll.

Hvis man røyker,så stiger blodtrykket brått,så man må vente 20 min før man måler trykket igjen

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Han snuser ganske mye, har det noe å si? Tror BMIèn hans er akkurat øverst (rundt 29) på overvektsgrensen, det er en kraftig bygd mann det er snakk om.

Burde legen bedt han komme tilbake og måle flere ganger? Tror forresten legen ba han levere noen blodprøver..

Endret av Chrizzy
Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Feil, BMI en er nok øverst på overvekt, men ikke fedme...

Jeg synes ikke han ser overvektig ut, men han er kraftig.

Endret av Chrizzy
Skrevet

Jeg er hverken noen ekspert eller lege, men nå har jeg nettopp avlagt eksamen i dette emnet i sykdomslære, og hadde jeg blitt spurt av læreren om dette hadde jeg svart at han har et mildt forhøyet blodtrykk, men ikke nok til behandling, men absolutt grunn for livsstilforandringer.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det var det jeg og tenkte og så ble jeg litt betenkt med tanke på at legen hadde sagt at han hadde blodtrykk som en konfirmant.

Greit at de ikke skal skremme, men jeg tror de fleste heller vil høre sannheten og få en advarsel, enn å bli dullet med.

Skrevet

Ja, absolutt. Problemet er bare at de aller fleste pasienter ikke følger legens råd om livsstilsforandringer, selv ikke de mest ekstreme som virkelig er i livsfare. Derfor har vi unødvendig mange på blodtrykksmedikamenter i landet... de aller fleste kunne latt være å ta disse om de bare hadde hatt litt selvdisiplin ;)

Grunnen til at mange likevel får disse reseptene er enkelt og greit fordi legene ser at de ikke klarer å tvinge folk til å endre livsstil, det er mye lettere å få folk til å svelge en pille... Trist men sant.

Så hvis han er typen til å ta seg selv litt i nakken, vil han spare seg selv for mange unødvendige piller og eventuelle følgesykdommer! :duskedame:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Ja, det tror jeg og. Bare sabla synd at legen ikke sa det til han da :( Nå blir jeg litt sur kjenner jeg, det var virkelig dumt å klappe han på skuldra å si at alt stod bra til da.

Jeg er ikke noe forundret over at han har høyt blodtrykk, han lever ikke sunt.

Han skulle jo fått beskjed om å gjøre noen livsstilsforandringer nå for å unngå problemer og evetuelt behandling..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...