Gå til innhold

Ekstreme menssmerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann:)

Jeg vet at det er uttalige tråder om dette, men skriver likevel. Vil gjerne få tilbakemeldinger fra andre som har det på samme måte.

Jeg har hatt ekstremt sterke menssmerter siden jeg fikk min første mens for 12 år siden, noen ganger verre enn andre. Da jeg gikk på vgs hadde jeg legeerklæring som gikk ut på at jeg kunne være borte fra skolen gjennomsnittlig 1 dag pr mnd. grunnet dette. Dette var delvis fordi jeg hadde en gymlærer som overhode ikke aksepterte at man satt på sidelinja eller hadde redusert aktivitetsnivå grunnet menssmerter. Hun mente forøvrig at man skulle presse seg gjennom harde aktiviter for at smertene skulle gå over, noe jeg den dag i dag ikke kan fatte og begripe skal kunne gå an. (Ble litt skuffet over at artikkel på KG også nevner dette) Men jeg har stor tro på at fysisk aktivitet kan være forebyggende, men ikke når smertene allerede er der...

Paracet, ibux, brexidol (resept-legemiddel) funker ikke på meg. Særlig paracet har minimal eller ingen virkning. Jeg kaster opp og vil svime av. Naproxen funker, dersom man tar det før smertene har blitt for ille, men jeg må da ta veldig mange (minst 3 stk som "startdose" de dagene det er verst, og ofte enda mer senere på dagene...) Jeg greier å gå på jobb i dag, dersom jeg står opp om natten og tar naproxen noen timer før jeg skal opp)

Jeg har tatt opp problemet med lege i flere omganger, men føler at jeg har greid å leve med det, selv om det er både plagsomt og ikke minst utrolig urettferdig!

Ellers er jo fosterstilling kombinert med varmeflaske alfa omega for meg.

Det er en ting jeg lurer spesielt på som jeg ikke har funnet ut så mye om, verken hos lege eller via andres erfaringer. Jeg har ikke så vondt i korsryggen som mange andre, men smerter nedover bena. Er det noen som kjenner seg igjen? -og har noen erfaring med at smertene har gått bort med årene, uten å ha fått barn?

P-piller er prøvd, men er uaktuelt siden jeg planlegger å bli gravid i næårmeste fremtid.

på forhånd takk for innspill :)

Er det noen som har prøvd akupunktur/soneterapi?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg har også slike grusome smerter og bruker også Naproxen, føler meg litt som en narkis når jeg har menstrasjonen min. men jeg prøver alltid å holde føttene mine varme og magen, om det hjelper vet jeg ikke jeg blir veldi dårli uansett men når jeg har stappa meg med Naproxen går det fint, men vet ikke hvor lurt det er...

jeg trur ikke det er så mye man får gjort med det, tror bare noen er mer uheldige en andre hehe..

Gjest Pantherinae
Skrevet

Både jeg og moren min har slitt mye med menssmerter. Hun ble nesten kvitt de etter første graviditeten, og har hørt andre si det samme.

P-piller er det eneste som funket skikkelig på meg ihvertfall. Jeg fikk omtrent ett nytt liv, mye mindre blødninger, og sterkt reduserte smerter. Kjenner igjen det med å ligge i fosterstilling, var perioder hvor det var så ille at jeg ikke kunne ligge, men måtte sitte sammenkrøket på gulvet. Om det skulle fortsette etter at barnet har kommer, så kan du kanskje prøve andre merker om de du har prøvd ikke hadde effekt? Men får krysse fingrene for at du også er en av disse som slipper unna etter graviditet! :)

Jeg har heller ikke smerter i korsryggen, hos meg sitter smertene veldig konsentrert på undersiden av magen på en måte.

Skrevet

Jeg sliter med ekstreme menssmerter. Det hjalp å begynne med p-piller, men det ble ikke helt borte. (Er ennå i startfasen, så kanskje det blir enda bedre snart.) Ellers, så må jeg si at jeg er fosterstilling med vannflaske menneske.

En ting som hjelper er å være kåt, merkelig nok.

Gjest Linda sofie
Skrevet

For meg hjelper det veldig å ta ibux f.eks før de sterke smertene slår ut. Tar jeg ibux mens jeg har smerter kaster jeg ofte opp eller besvimer. Så da blir det ofte å ligge i flere timer med smerter. Varmeflaske hjelper litt men ikke så mye. Har hørt at det hjelper å ligge i varmt vann i badekaret men har ikke badekar dessverre. Aktivitet hjelper vist har jeg lest men ikke noe særlig å ta seg en joggetur mens man har smerter akkurat. Verste er når jeg våkner opp midt på natta med menssmerter. Da er det ikke mye å gjøre. Har prøvd å ta piller før jeg legger meg når jeg tror jeg kanskje kan få mens i løpet av natten, men det hjalp ikke. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kommet 1 eller 2 timer senere på skolen pga dette eller måtte gå hjem pga sterke smerter.

Jeg sliter også med vondt rygg, Det gjør vondt i korsryggen og jeg får kramper nesten i beina når jeg har sterke smerter.

Skrevet

For min del har det blitt bedre med årene, muligens på grunn av p-piller (microgynon), men når jeg først har vondt er det delvis i magen, men kjenner det også godt nedover lårene. Stråler på en måte ut da.

Skrevet

Jeg slet også med det. Det var helt forferdelig. Det var som om hele magen knyttet knute på seg selv. I tillegg fikk jeg også veldig vondt i beina (rundt knærne). Minnet om voksesmerter. Fikk også vondt i korsryggen. Det hjalp av og til hos meg hvis jeg fikk tatt tabletter før det ble for ille, men ofte var jeg allerede så kvalm at jeg ikke fikk noe ned. Nå går jeg på p-sprøyte og har verken mensen eller antydning til menssmerter. Det er herlig. Eneste jeg savner er endorfinrusen. ;)

Skrevet

Jeg slet også med det. Det var helt forferdelig. Det var som om hele magen knyttet knute på seg selv. I tillegg fikk jeg også veldig vondt i beina (rundt knærne). Minnet om voksesmerter. Fikk også vondt i korsryggen. Det hjalp av og til hos meg hvis jeg fikk tatt tabletter før det ble for ille, men ofte var jeg allerede så kvalm at jeg ikke fikk noe ned. Nå går jeg på p-sprøyte og har verken mensen eller antydning til menssmerter. Det er herlig. Eneste jeg savner er endorfinrusen. ;)

Hehe....greit så lenge man kan holde sofaen. Straks litt verre i jobbsammenheng :P

Takk for svar dere andre også! Interessant det med "stråle-smertene"/voksesmertene nedover beina. Lurer på hva det kommer av...?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt å ha så sterke menstruasjonssmerter, selv om noen (leger også) synes å mene det. Det er ikke umulig at flere av dere i denne tråden kan ha endometriose.

http://www.endometriose.no/startside

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være endometriose. For å finne ut det må du få fastlegen til å henvise deg til en spesialist for å få utført en kikkhullsoperasjon. Jeg har selv endometriose, og må gå på spesielle medisiner siden jeg har en omfattende grad.

Du kan også lese mer her: www.endometriose.no

AnonymBruker
Skrevet

Slik hadde jeg det de første årene med mensen. Ikke like ille hver måned, men veldig ofte var jeg sengeliggende, i fosterstilling med varmeflaske på magen. Husker én gang jeg var på besøk hos kjæresten, fikk en paralgin og la meg, våknet opp senere, med like mye smerter. :( For meg gikk det over ved bruk av p-piller, og etter at jeg fikk barn.

Skrevet

Jeg har alltid vært plaget av sterke menssmerter. Har prøvd ut mye forskjellig smertelindring, Men eneste som hjelper såpass at jeg kommer meg på jobb er naproxen, som må tas før smertene setter inn for fullt og følges opp med med en pille hver tredje time.

Jeg har blitt verre etter hvert barn(3) Som tennåring hadde jeg kun vondt i magen.Nå er smerten i magen, korsryggen, nedover lårene, kvalm, diaré og svimmel. Det som har blitt bedre er at det nå bare varer ett par dager og at det kun er den første dagen som er grusom.

Skrevet

Det kan være endometriose. For å finne ut det må du få fastlegen til å henvise deg til en spesialist for å få utført en kikkhullsoperasjon. Jeg har selv endometriose, og må gå på spesielle medisiner siden jeg har en omfattende grad.

Du kan også lese mer her: www.endometriose.no

Hei!

Jeg har lest litt om det, men det er en del symptomer som ikke stemmer, og også i forhold til legejournalen min. Men selvsagt bør jeg undersøke dette konkret.

Ps; min mamma hadde det på samme måten før hun fikk barn - så antageligvis kan dette være en genetisk tendens innad i familien.

Skrevet

Jeg har alltid vært plaget av sterke menssmerter. Har prøvd ut mye forskjellig smertelindring, Men eneste som hjelper såpass at jeg kommer meg på jobb er naproxen, som må tas før smertene setter inn for fullt og følges opp med med en pille hver tredje time.

Jeg har blitt verre etter hvert barn(3) Som tennåring hadde jeg kun vondt i magen.Nå er smerten i magen, korsryggen, nedover lårene, kvalm, diaré og svimmel. Det som har blitt bedre er at det nå bare varer ett par dager og at det kun er den første dagen som er grusom.

Uff, det høres jo litt kjipt ut, at plagene ikke har gått over etter at du fikk barn. Men greit at det er i kortere tid da!

Jeg blir noen ganger litt skremt av alle naproxen-pillene jeg propper i meg, men føler ikke at jeg har noe valg ettersom smertene er så uutholdelige, samt at hverdagen ikke tillater at man ligger i konstant fosterstilling i 2-3 dager hver måned. Det har i alle fall ikke jeg tid til! :(

Gjest Arden
Skrevet

hørt om å hoppe over mensen? jeg går på p-ring og ved å bytte den ut hver 3. uke så får man ikke mens :-) dette gjør jeg med legen sin velsignelse fordi mensen var så ille at jeg var ute av spill jobbmessig to dager pr måned og slik kan man ikke ha det. Legen sier at det ikke er nødvendig for kroppen å menstruere, det har ikke noe å si. Og jeg har en veldig flink lege! Jeg har mensen toppen 2 ganger pr år, og det passer meg utmerket.

Skrevet (endret)

Mange jenter som ikke tør hoppe over mensen men det er ikke naturlig for oss å ha den hver måned. Det var ikke slik det var tenkt fra natutens side, naturen hadde nok ment at vi skulle være oftere gravide og dermed ikke ha mens. Jeg har også bare mens 3-4 ganger i året. Bruker p-ring og bruker den for å slippe mens så ofte. Om våren og sommeren gidder jeg ikke ha mens i det hele tatt.

Endret av Vinnie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...