Gå til innhold

Promper mye..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt et søk på nettet for å se det står noe fornuftig om dette der.

Sakset fra nett:

"Noen som har luftplager synes det hjelper å unngå kullsyreholdig drikke, kål, brokkoli, blomkål, rosenkål, bønner, erter, linser, tyggegummi og søtningsstoffene sorbitol og fruktose."

Har også hørt at melk kan være en stor synder.

Jeg spiser i tillegg ganske mye Bjørns lettkokte havregryn. Kan dette være en grunn til at jeg promper mye?

Matvarer jeg har tenkt å kutte ut for å se om jeg blir bedre:

- Melk. (Drikker nå laktoseredusert melk)

- Brokkoli.

- løk.

Bør jeg kutte alt på en gang, og så reintrodusere en matvare om gangen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan spiser du ellers?

Jeg får kjip mage hvis jeg spiser mat som har blitt veldig behandlet utover steking/koking.

Det jeg spiser er som regel kyllingfilet, fiskefilet, grønnsaker, frukt, havregrøt, litt ris og pasta innimellom. Når jeg holder meg til dette er magen okei, men hvis jeg plutselig spiser skiver til frokost og så en sausemiddag og lignende er den helt på tur.

Jeg har gjort sånn som du skriver her altså, kuttet ut ting, for så å gjeninnføre noe og se hva som fungerer.

Endret av loppekasse
Skrevet

Jeg plagdes mye med luft i magen når jeg spiste matvarer jeg ikke tålte. Problemet gikk helt bort når jeg byttet ut vanlig mel med speltmel, og begynte å spise saktere :)

Bare et tips ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan spiser du ellers?

Jeg får kjip mage hvis jeg spiser mat som har blitt veldig behandlet utover steking/koking.

Det jeg spiser er som regel kyllingfilet, fiskefilet, grønnsaker, frukt, havregrøt, litt ris og pasta innimellom. Når jeg holder meg til dette er magen okei, men hvis jeg plutselig spiser skiver til frokost og så en sausemiddag og lignende er den helt på tur.

Jeg har gjort sånn som du skriver her altså, kuttet ut ting, for så å gjeninnføre noe og se hva som fungerer.

Mitt kosthold:

- kyllingfilet.

- laks.

- havregryn.

- ulike typer kjøtt.

- melk.

- mandler.

- rapsolje.

- brokkoli.

- paprika.

- løk.

- ris.

- fullkornspasta.

- proteinpulver.

Skrevet
:klo: Hmm, det var jo omtrent det samme som jeg spiser. Kanskje kutte noe av det en periode for å se hvordan magen er da.
AnonymBruker
Skrevet

:klo: Hmm, det var jo omtrent det samme som jeg spiser. Kanskje kutte noe av det en periode for å se hvordan magen er da.

Kanskje jeg burde det ja.:)

Andre grønnsaker som er sunne som kan anbefales istedet for brokkoli?

Hører at brokkoli er en slager når det kommer til sunnhet. :)

Skrevet

Blomkål kanskje?

Er ikke heeelt sikker på hvordan det er for magen i forhold til brokkoli, men det smaker godt hvertfall :)

Skrevet

Prøv å prompe litt mindre, tror man blir slapp i rumpe-muskulaturen (i anus) av promping og dermed blir løssluppen, rett og slett, og har dermed problemer med å holde inne når det virkelig gjelder.

Selvfølgelig bør man i tillegg unngå enkelte matvarer, som bønner og erter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plagdes mye med luft i magen når jeg spiste matvarer jeg ikke tålte. Problemet gikk helt bort når jeg byttet ut vanlig mel med speltmel, og begynte å spise saktere :)

Bare et tips ;)

spelt er urmel og har ingen bedre virking på tarmsykdommer enn vanlig hvetemel.Cøliakier kan ikke spise speltmel

Prøv å prompe litt mindre, tror man blir slapp i rumpe-muskulaturen (i anus) av promping og dermed blir løssluppen, rett og slett, og har dermed problemer med å holde inne når det virkelig gjelder.

Selvfølgelig bør man i tillegg unngå enkelte matvarer, som bønner og erter.

Utrolig flott ! Største tulleposten jeg har sett her inne,ved siden av alle dustete penisposter!

• Liker 3
Skrevet

Ikke drikk ting med kullsyre eller spis sukkerfritt godteri der søtningsmiddelet er basert på maltodextrin(dette gir mange ekstremt mye luft.)

Løk er nevnt ja, og hvis man blander hvetemel, ost og gjær (PIZZA) eller hvetemel,gjær og sukker (BOLLER) kan gi mange endel luft.

Skrevet

Utrolig flott ! Største tulleposten jeg har sett her inne,ved siden av alle dustete penisposter!

Ehm... synes du svaret mitt var teit?

Jeg var faktisk helt seriøs! :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Ehm... synes du svaret mitt var teit?

Jeg var faktisk helt seriøs! :sukk:

haha genialt! :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

TS her.:)

Nå har jeg kuttet ut melk, løk og løk. Og magen min, er jammen med helt fin. Har ikke mye luft i magen, og slipper å prompe i hytt og pine. :fnise:

Tror nok at melken kanskje er den store synderen. Har også kjøpt Biola, hører det skal hjelpe å stabilisere magen. Og så er det greit å ha noe smak på havregrynen min til frokost. Ulempen er at det koster 30 kr pr liter.

Vurderer å begynne å spise løk og brokkoli igjen. Synes det smaker godt. Hvis magen er like god, så vet jeg at melken er den store synderen.

Skrevet (endret)

men er ikke biola melk ? Bare syrnet

selv reagerer jeg på løk (og mange andre matvarer),da får jeg luftsmerter.

Endret av Kårky
Gjest Gjest
Skrevet

For å dempe luftsmerter fungerer te av fenikkel eller karve. Mannen min er i perioder sterkt plaget av luft i magen, og da er te til stor hjelp. Du kan også bytte ut vanlig gul løk med mildere løksorter f.eks. rødløk.

Noen reagerer også på hvitt, rafinert sukker, så kanskje du kan prøve brunt sukker i stedenfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...