Gå til innhold

Klamydia

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei! Jeg er gravid, og har klamydia. Derfor måtte jeg ha en annen medisin enn de to pillene man tar som engangsdose. Medisinen heter amoxicillin mylan 500 mg. På resepten står det tre piller for dag i syv dager, men jeg har nok kapsler til ti dager. Kan jeg ikke bare ta for de tre siste dagene også, for å helgardere meg? Eller får jeg "overdose" da? Vil ha bort denne dritten.

Kjæresten min har fått de to pillene som engangsdose. Når er han kvitt infeksjonen da? Kan vi ha sex allerede nå (han tok sine på onsdag, jeg begynte på min medisin torsdag så er på dag fire), eller må vi vente til jeg er ferdig med kuren? Eventuelt må vi vente enda lenger med å ha sex? Fikk ikke noe informasjon om dette på sykehuset, og tenkte heller ikke på å spørre om det.

Regner med vi ikke kan ha sex til infeksjonen er borte. Hvor lang tid tar det før den er borte fra vi tar medisinen? Regner med det skal være borte innen jeg tar siste kapslen?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øh, blir litt forvirret nå. På felleskatalogen står det at normaldose er 250 mg, men jeg har fått dobbel dose, 500 mg. Samtidig står det at gravide bør følge normaldose. Hvorfor i all verden skriver legen ut så høy dose når det står at man ikke bør gjøre det som gravid??

Hilsen ts..

Skrevet

Hei

Det er best at du tar alle pillene, hvis ikke kan det være at du ikke blir kvitt det, og at det kommer tilbake.

Kjæresten din er nok kvitt klamydiaen etter en ukes tid, han er i hvertfall ikke smittsom lenger etter det, men dere skal vel inn igjen for å testes etter 3-6 uker mener jeg å huske. (var i hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg fikk klamydia)

De anbefaler at en ikke har sex uten kondom en uke etter at engangsdosen er tatt.

Men siden du har fått en annen kur er jeg ikke helt sikker. Bedre å vente litt enn å risikere at du smitter ham en gang til.

Ta kontakt med legen for å få vite litt mer om det.

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Det er best at du tar alle pillene, hvis ikke kan det være at du ikke blir kvitt det, og at det kommer tilbake.

Kjæresten din er nok kvitt klamydiaen etter en ukes tid, han er i hvertfall ikke smittsom lenger etter det, men dere skal vel inn igjen for å testes etter 3-6 uker mener jeg å huske. (var i hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg fikk klamydia)

De anbefaler at en ikke har sex uten kondom en uke etter at engangsdosen er tatt.

Men siden du har fått en annen kur er jeg ikke helt sikker. Bedre å vente litt enn å risikere at du smitter ham en gang til.

Ta kontakt med legen for å få vite litt mer om det.

Joda, skal jo i alle fall fullføre de syv dagene det står at jeg skal bruke det. Men så har jeg flere piller igjen etter det. Er ikke det litt rart? Ville du ha tatt dem også? Kan jo så klart ringe og spørre i morgen, men begynte å lure litt.

Skrevet

Joda, skal jo i alle fall fullføre de syv dagene det står at jeg skal bruke det. Men så har jeg flere piller igjen etter det. Er ikke det litt rart? Ville du ha tatt dem også? Kan jo så klart ringe og spørre i morgen, men begynte å lure litt.

Nei, det er ikke rart. Skulle de ha åpnet en annen boks og gitt deg nøyaktig 21 kapsler da, eller? Når du skal ha 21 kapsler, og boksene finnes i 20- og 30-pakk, så må det nesten bli slik.

Og nei, du skal ikke ta mer medisin enn legen har bestemt. Legen har foreskrevet medisinen, og vanligvis vet de hva de snakker om.

Gjest Gjest
Skrevet

Øh, blir litt forvirret nå. På felleskatalogen står det at normaldose er 250 mg, men jeg har fått dobbel dose, 500 mg. Samtidig står det at gravide bør følge normaldose. Hvorfor i all verden skriver legen ut så høy dose når det står at man ikke bør gjøre det som gravid??

Hilsen ts..

http://www.drugs.com/dosage/amoxicillin.html#Usual_Adult_Dose_for_Chlamydia_Infection

Ser ut som on h'n følger amerikansk dosering.

Skrevet (endret)

Ring legen din og spør, men personlig hadde jeg tatt alle pillene.

Amoxicillin mylan bruker man til å behandle mer enn bare klamydia, så for andre sykdommer er nok 250mg "normaldose", men ved behandling av klamydia brukes 500 mg for å ta knekken på det skikkelig. Legen din har nok ikke skrevet ut noe som kan skade babyen din.

Men ta en prat med legen så får du nok svar på det du lurer på.

Endret av C-girl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...