Gå til innhold

Hjelm på lekeplassen

Fremhevede innlegg

Gjest Ruccola
Skrevet

Rett utenfor huset mitt ligger en stor flott lekeplass, der det også er gode asfaltområder for sykling.

Når jeg sitter ved kjøkkenbordet ser jeg ut over lekeplassen og blir gang på gang fortvilet over hvor mange barn som leker med sykkelhjelmen fortsatt på :(

De klatrer i klatrestativet, gynger i huskene og sklir i silebanen med hjelmen på. Jeg vet at hjelmer i teorien skal løse seg ut om de blir hengende fast i noe, men vi hører jo dessverre av og til om barn som har blitt hengt av hjelmen sin :sukk:

Det er ikke vanskelig å lage en god rutine på å henge hjelmen på sykkelen når man går ut av den, så jeg forstår ikke hvorfor ikke flere foreldre er strengere på dette!

Jeg har jobbet i barnehage, og tilogmed mange av de ansatte der var slurvete på dette! Jeg følte at jeg ikke gjorde annet enn å be barna om å henge av seg hjelmen. For meg er dette en enkel ting å gjøre, og i 99% av tilfellene gjør barna dette uten å krangle eller surmule! De hadde jo bare glemt det, og skjønner at hjelmen hører til sykkelen og ikke til annen lek.

Får de gode rutiner på dette mens de er små, så vil det sitte i når de begynner på skolen og man ikke alltid har dem i syne lenger.

Så her kommer en liten bønn til alle foreldre (og barnehageansatte for den slags skyld...)

Minn barna på å henge av seg hjelmen på sykkelen når de går av den!

Vi har ikke barn å miste noen av oss! Legg inn gode vaner så vi slipper flere historier om barn som er blitt hengt av hjelmen sin!

*hjertesukk fra en bekymret tilskuer*

.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden så fallt en gutt ned fra klatrestativet og slo på seg en lettere hjerneskade. Kanskje hadde det vært unngått om han hadde hjelmen på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...