Gå til innhold

Et stort problem...

Anbefalte innlegg

Gjest made4u
Skrevet

Et stort problem er at man ofte havner i meningsløse diskusjoner a'la en trådstarters påstand som eksempelvis kan være; "Jeg går ikke ned i vekt tross kaloriunderskudd"

Man påpeker da at vedkommende ikke kan ha et kaloriunderskudd, og må ha regnet feil.

Trådstarter kan dog si at dette stemmer, og vedkommende kan sine saker.

Man kan da påpeke at det umulig kan stemme, og si at alt bunner ut i kunnskapsløshet.

---

Var bare et eksempel dette, men du verden hvor mange underlige påstander man finner i slanketråder. Det argumenteres varmt fra alt fra suppekurer til at man kan lese om mennesker som påstår at sunt kosthold ikke er sunt for dem m.m.

Slike tråder er bare meningsløse, og sier man noe fornuftig i dem så møter man et lass av motstand fra mennesker som tydelig ikke kan mye om emnet men uansett skal fremlegge en mening som støtter opp under meningsløsheten.

Men det er da vel ikke nødvendig å gå til angrep på noe som er et ok og faglig greit svar, med noe som er helt kunnskapsløst. La meg si det slik, er det ikke bedre å ikke svare dersom man ikke har noe å komme med og ikke besitter kunnskapen?

Å strande en diskusjon i en meningsløshet blir bare kjipt for alle og bidrar bare til oppgulp fra begge parter.

Heretter gidder jeg ikke å besvare meningsløsheter, kommer bare til å skrive at innlegget er meningsløst og at jeg ikke tar meg bryet med å ta del i slikt. Som f.eks. å svare for hvordan noen kan legge på seg tross at dem bare spiser 800 kcal og andre meningsløsheter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der var du igjen ja! :rulle:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Et stort problem er at man ofte havner i meningsløse diskusjoner a'la en trådstarters påstand som eksempelvis kan være; "Jeg går ikke ned i vekt tross kaloriunderskudd"

Man påpeker da at vedkommende ikke kan ha et kaloriunderskudd, og må ha regnet feil.

Trådstarter kan dog si at dette stemmer, og vedkommende kan sine saker.

Man kan da påpeke at det umulig kan stemme, og si at alt bunner ut i kunnskapsløshet.

---

Var bare et eksempel dette, men du verden hvor mange underlige påstander man finner i slanketråder. Det argumenteres varmt fra alt fra suppekurer til at man kan lese om mennesker som påstår at sunt kosthold ikke er sunt for dem m.m.

Slike tråder er bare meningsløse, og sier man noe fornuftig i dem så møter man et lass av motstand fra mennesker som tydelig ikke kan mye om emnet men uansett skal fremlegge en mening som støtter opp under meningsløsheten.

Men det er da vel ikke nødvendig å gå til angrep på noe som er et ok og faglig greit svar, med noe som er helt kunnskapsløst. La meg si det slik, er det ikke bedre å ikke svare dersom man ikke har noe å komme med og ikke besitter kunnskapen?

Å strande en diskusjon i en meningsløshet blir bare kjipt for alle og bidrar bare til oppgulp fra begge parter.

Heretter gidder jeg ikke å besvare meningsløsheter, kommer bare til å skrive at innlegget er meningsløst og at jeg ikke tar meg bryet med å ta del i slikt. Som f.eks. å svare for hvordan noen kan legge på seg tross at dem bare spiser 800 kcal og andre meningsløsheter.

Først kan jeg si at jeg er enig i mye av det du skriver, men du er faktisk ekstremt påståelig og kommer med en del meningsløst selv. Er du utdannet klinisk ernæringsfysiolog, ettersom du er så sikker i din sak? Du bør nesten være det...

• Liker 6
Skrevet

Alle mennesker er ikke like, verken fysisk eller psykisk. Noen har mer problemer med å ta av enn andre, og noen lurer seg selv.

Hva som gjør at made4u tror at h*n har eneretten på sannheten er ikke så lett for meg å forstå. Jeg lærte en gang at råd som blir bedr om ofte blir tatt i mot med takk, mens råd som blir tredd ned over hodet på folk (jfr mange av made4u sine inlegg) blir ikke bare ignorert, men ogspå oppfattet som plagsomme.

Vi lever våre liv på godt og vondt og erfaringene vi gjør oss må være våre egne.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Det var jeg som startet den tråden du refererer til her.

Og grunnet til at jeg startet den tråden er jo fordi jeg er fortvilet over "sannheten"

Du ga meg ett par kjempe fine svar, og det er ikke tvil om at du har mye kunnskap!

Men hva når teorien ikke stemmer i praksis?? For det er det som er tilfellet i denne saken i hvertfall... Da er jo ikke slike tråden meningsløse for dem som starter dem.

Skrevet

(..)Heretter gidder jeg ikke å besvare meningsløsheter, kommer bare til å skrive at innlegget er meningsløst og at jeg ikke tar meg bryet med å ta del i slikt. Som f.eks. å svare for hvordan noen kan legge på seg tross at dem bare spiser 800 kcal og andre meningsløsheter.

First of all så lurer jeg på hvem du egentlig tror du er? Tror du at det er kun det du skriver som er fasit på alt folk lurer på? Dette er et forum for folk som ønsker å dele sine tanker, meninger og synspunkt ang. bl.a. trening og kosthold, som du har engasjert deg noe voldsomt i.

Om du ikke har tenkt å kommentere innlegg på en særiøs måte, hvorfor må du da svare i det hele tatt?

Jeg synes du skal roe deg ned noen hakk, greit nok at du vil brife med dine kunnskaper (jeg vet ikke om du sitter og kopierer rett fra nettet, eller hvor du tar alt fra) men du trenger ikke å beskylde alle andre for å være uviten og dum, mens du ser på deg selv om kongen over kosthold og trening. Give me a break!

Jeg har fått meg med noen av de innlegen du skriver, og det er vel egentlig du som går til angrep på alle andre som du mener kommer med meningsløse innlegg uten mål og meining.

Another ting: Hvor gammel er du? Du tåler tydeligvis ikke at andre setter spørsmålstegn ved dine svar, du tåler ikke kritikk og du angriper andre uten grunn!

• Liker 14
Gjest Pantherinae
Skrevet

Jeg har fulgt litt med på kostholdsidene de siste dagene, og forundrer meg mer og mer over TS.

For det første er innleggene alt for lange, med fullt av uvesentligheter og pjatt (Vito nr 2 anyone? :gjeiper: ), noe som gjør at de er veldig lite enkle å lese. Ser du har fått tips om blogg og dagbok flere ganger, noe jeg kan si meg enig i, for dette er tross alt ett diskusjonsforum, mens du trives best med monolog ser det ut til (du har jo også nevnt at du ikke er ute etter å diskutere).

For det andre, så har du jo overhodet ikke kunnskapene du skryter sånn av å inneha!! Ser du har fått flere gode tilsvar (Bergans f.eks., hun VET hva hun snakker om!!), men disse overser du, eller føyser bort som noe mindre intelligent svada. Du snakker så varmt om all forskningen du leser, men når folk ber deg om å referere, linker du til lommelegen, bloggen din (som forresten prøver å gi virus når man går inn på) og helsedirektoratet. Vet ikke om det er fordi du tror folk her inne er for dumme til å lese forskningsartikler eller hva det er jeg.

Ser jo at det er en del av innleggene som har mye fornuftig i seg også, men misliker veldig når folk som egentlig ikke har så mye peiling oppfører seg som de har det. Som f.eks. "du legger ikke på deg av karbohydrater" uttalelsene. Når folk begynner å si deg imot med skikkelig kunnskap, blir de bare oversett og du starter en ny tråd. Du får mye pepper her inne, men hvis du roer ned skrivingen noen hakk, skriver kortere og mer relevant for det du faktisk prøver å si, og skrur ned bastantheten din på at du sitter på fasiten en god del, skal du nok se at folk setter mer pris på det du kommer med.

• Liker 11
Gjest made4u
Skrevet

Har ikke sagt at man ikke legger på seg av karbohydrater, jeg advarer bl.a. mot høyt sukkerinntak. Les før du tar alt ut av sin sammenheng.

Skjønner at jeg kan virke provoserende for lavkarbohydrat-tilhengere, jeg og helsemyndighetene samt WHO for den saks skyld, banner jo i deres kirke. Har dere bl.a. sett hvor betente debatter om det kostholdet er på debattprogrammer på TV?

Dere skal få være oppbragt over det jeg kommer med, men blir for tåpelig å regelrett forfølge en som gir gode og vellmenende råd.

Tør påstå at jeg er en ressurs heller enn en byrde i denne debatten, så dere trenger ikke hugge hodet av meg her.

Skrevet

Har ikke sagt at man ikke legger på seg av karbohydrater, jeg advarer bl.a. mot høyt sukkerinntak. Les før du tar alt ut av sin sammenheng.

Skjønner at jeg kan virke provoserende for lavkarbohydrat-tilhengere, jeg og helsemyndighetene samt WHO for den saks skyld, banner jo i deres kirke. Har dere bl.a. sett hvor betente debatter om det kostholdet er på debattprogrammer på TV?

Dere skal få være oppbragt over det jeg kommer med, men blir for tåpelig å regelrett forfølge en som gir gode og vellmenende råd.

Tør påstå at jeg er en ressurs heller enn en byrde i denne debatten, så dere trenger ikke hugge hodet av meg her.

Var det dette du hadde å komme med? Vi prøver ikke å hugge hodet av deg fordi vi beviser at du har feil på endel oppleste og vedtatte punkter innen menneskets biokjemi og ernæring, hvor du så innstendig hevder at du har rett, selv uten å referere til noen kredible kilder, eller enda verre: du presterer faktisk at vi selv skal grave frem kilder som underbygger dine argumenter.

Hva med å svare på det både jeg og bergans har svart i dine andre tråder? :) Jeg er mer enn interessert i en nyansert kostholdsdebatt, men det krever at alle er ærlige om hva de vet og ikke vet, og faktisk interesserte i å lytte til de andre argumentene som fremlegges i stedet for å avfeie de som sprøyt ved første anledning.

• Liker 7
Gjest Pantherinae
Skrevet

Du sa at det kun er i ekstreme tilfeller at karbohydrater omdannes til fett, dette er ikke tilfelle. Og jeg er ingen lavkarbo-tilhenger, bare så det er sagt. For friske og raske mennesker er det kalorier inn vs kalorier ut som teller, og dette gjelder like mye kaloriene i karbohydrater som i fett og proteiner. Spiser du grovbrød for 3000 kalorier om dagen, og forbrenner 2000 av de, vil man gå opp i vekt.

Er faktisk du som startet denne tråden her, og som jeg sa tidligere, så befinner vi oss på et diskusjonsforum, og da må vel folk kunne svare det de mener? Det er da virkelig ikke å forfølge noen! Og hva med å heller svare tilbake på det som jeg (og andre) kommer med?

Det som har gjort folk oppbragt er jo ikke at du hjelper til med å komme med velmenende råd, men måten ting sies på. Jeg kunne også godt tenkt meg å sett et svar på Bergans og muffins sine spørsmål i de andre trådene.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

At noen er enig med deg betyr ikke at du har rett.

Du kan jo lese denne bloggen, den synes jeg er interessant: http://espenrostrup.com/om-me/

Et lite sitat derfra:

Som forsker har jeg hatt en unik anledning til å studere kosthold, sykdomsrisiko og treningseffekter de senere årene. Da jeg, nærmest ved en tilfeldighet, begynte å lese meg opp på karbohydratenes og insulinets effekt på kroppen og så de gunstige effektene en reduksjon av inntaket av karbohydrater kunne ha, satt jeg litt måpende igjen. At “fettskrekken” hadde et så tynt vitenskapelige fundament var for meg en stor overraskelse. Det finnes ikke holdepunkter for å si at inntak av fett er assosiert med økt forekomst av hjerte- karsykdommer, en standpunkt jeg ikke er alene om å ha. Det var spesielt interessant å lese at leder for Nasjonalt Råd for ernæring deler denne oppfatningen.

Men han tar sikkert feil han også. Han er jo bare lege ved Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus og doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen. Han har sikkert ikke peiling på hva han snakker om.

Hva med deg, made4u? Hva er ditt yrke?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har det noe med at du er mann, kommer inn i et kvinneforum og tror du vet alt???

Jeg syns det er vemmelig å lese mye av det du har skrive!

Feks "Jeg advarer bla mot for høyt sukkerinntak!" What??? Hvem er du??? Den bastantheten er ufordragelig. Det er MYE man IKKE lærer av å lese på nett. Det irriterer meg at vanlige personer lett hører på det første og beste de leser (selv om de avfeier det selv) og gjerne at det funker for dem (selvfølgelig gjør det det, det finns mange teorier vet du). Kroppen derimot, anatomien, den er det ikke så mye hokus pokus med. Det vet du vel.

Er du feks ernæringsfysiolog? Studert medisin? Viss ikke, husk at opptaket for høyere utdanning er 15 april. Jeg går utifra du har tenkt å søke og finne litt kunnskap du også.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Husk endelig også at mange medier, uvitne, osv bruker forskningsartikler på en helt på jordet måte. Bare for å understreke det: Vanlige personer kan ikke lage og sette sammen teorier, da bakgrunnskunnskapen er for dårlig.

Forresten TS, hva er din fettprosent? Går utifra at den er perfekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om ts fant ut hvordan man bruker AB-funksjonen plutselig. ;)

• Liker 1
Skrevet

Du påstår ganske mye, og det er helt greit. Men om du skal kaste ut dine meninger på den måten du gjør, så må du tåle krititkk tilbake.

Hugge hodet av deg? Vel, jeg vil faktisk påstå at det er du som er ute etter å hugge hodet av de personene her inne som har et sterkt ønske om å gå ned i vekt, og som er frustrert fordi dem ikke ser/føler noe resultat.

Om du har så mye kunnskap inne og tror du vet så mye bedre enn alle andre, så kunne du heller ha brukt den kunnskapen til å motivere, oppfordre og komme med tips til de som ønsker det, og ikke pøse ut x-antall innlegg og spamme 'Kosthold og trenings'-tråden med alt slags greier som du gjør. Med de innleggene du skriver så tråkker du ganske mange personer ned i søla, i steden for å hjelpe til.

• Liker 7
Gjest made4u
Skrevet

Greit, jeg skal gjøre dere fornøyde.

Avslutter mitt engasjement i kostholdstråden her en gang for alle med dette, gidder ikke dette mer!!

Skrevet

Greit, jeg skal gjøre dere fornøyde.

Avslutter mitt engasjement i kostholdstråden her en gang for alle med dette, gidder ikke dette mer!!

Fear enough! Fikk vertfall svar på mitt forje innlegg: Du tåler ikke kritikk.

• Liker 4
Gjest made4u
Skrevet

Dere får ha kostholdsdebatten for dere selv, og så får det være et koseforum der man kan dulle og dalle og der flere støtter opp om kunnskap som er direkte feil... For fagkunnskap er jo feil det, og statens ernæringsråd (som baserer seg på verdens helseorganisasjon sine anbefalinger) er hårreisende foreldet etc.

Jeg gidder bare ikke mer av denne negativiteten, da det er hva jeg ser det som når flere støtter opp om grunnleggende ernæringskunnskap og sier rett ut at denne er feil - blir like dumt som når et lite fåtall underbygger WHO og ernæringsrådet samt gir blanke i hva sykehusene praktiserer.

Dere får leve i villede, jeg gidder ikke kommentere absurditeter mer og trekker meg fra hele debatten.

Viser jeg f.eks. til ernæringsrådet, så blir det feil og jeg blir møtt med argumenter som at dem baserer seg på gammel og ikke ny forskning. Opplevd det så mange ganger - og vises det til annen link så kommer argumenter om at det nok stemmer for noen men ikke alle.

Er da kommersiell livsstilsindustri som er tjent med og har plantet den myten, de termodynamiske lovene gjør seg gjeldende for alle om dere liker det eller ei.

Punkum og finito for min del...

Kose dere her med å jabbe og støtte opp under faglig sett feilslåtte teorier.

Gjest Pantherinae
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvem det er du sikter til med "dere", du har jo fått tilsvar fra alt fra folk som baserer seg på tradisjonell kunnskap (f.eks. Bergans som er utdannet innen ernæring) til lavkarbofanatikere, og alt i mellom. Slik er det på et debattforum, man kan ikke forvente at alle er enige med en. Hent opp en hvilken som helst tråd her inne på forumet, og du vil se at det er folk som diskuterer frem og tilbake (enkelte dessverre med litt mer ekstreme og ufine metoder ennn andre). Skal man ta seg nær av det hver gang noen kommenterer litt krast og med motsatt syn tror jeg det vil være vanskelig å oppholde seg på et forum som dette.

Jeg er helt enig i det statens råd for ernæring sier, det er ikke det jeg har protestert på. Problemet er at du kommer med feilaktige påstander, når dette blir påpekt føyser du det bort med ett "dette har dere ikke greie på", til folk som absolutt vet hva de snakker om. Når folk spør om du kan referere får man beskjed om å finne kilder selv, dette er dårlig debattteknikk! Den som kommer med påstanden, skal også kunne dokumentere denne.

Jeg synes alle kostholdstrådene som baserer seg på kunnskap og vitenskap er veldig spennende, og skulle ønske det var flere her som debatterte på grunnlag av dette. Men da må man følge vanlig debattskikk, og det er ikke noe nederlag å innrømme at man tar feil. Jeg har lært ganske mye i dette underforumet, av de som kan dette, som Bergans, Lance, osv. Det er alltid mennesker som kan mer enn det en kan selv, og som man kan lære noe av. Selv om noen er flinke er det ikke dermed sagt at de er allvitende, og er man uenig er det fritt frem for å diskutere, men da på en ordentlig måte hvor man viser til hvor man henter informasjonen fra slik at andre også kan vurdere dette. Og så ta debatten videre derfra.

• Liker 5
Gjest made4u
Skrevet

Dette er bare tåkeprat hentet ut av lufta?

http://www.lommelegen.no/321821/blir-du-feit-av-sukker

Dere er bare helt absurd. Vedkommende som sier hun er ernæringsfysiolog nekter jeg å tro at er det med hennes påstand. Men dere vet jo bedre, er fader grunnleggende ernæringskunnskap at sukker i liten grad omdannes til fett (jeg lærte det av Christian Drevon, professor og leder av for avd. for ernæringsvitenskap ved UIO).

Helsedepartementet har også publisert nyhetsbrev om dette, jeg mottar slike jevnlig automatisk. Skrive til dem med forespørsel om dem kan sende dette til dere, dem finner det sikkert i sine arkiver.

Dere tror fader på en myte - men intet er godt nok å komme med for dere. Her er i alle fall det dere "tok meg på". Sannheten er at dere mangler kunnskap om dette, den besitter jeg.

Men finner meg ikke mer i denne dritten og at alt jeg sier blir ille.

Er ikke slik at jeg ikke tåler kritikk, men jeg må hele tiden måtte forsvare det jeg sier tross det ikke er så forbannet kontroversielt kunnskapen jeg kommer med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...