Gå til innhold

Tips til lørdagsmat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åhh, jeg elsker min hjemmelagede italienske pizza, men jeg prøver å være sunn å få bort mageflesket.... :sjenert:

Er det noen som har tips til noe godt lørdagsmat som er sunnere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mauna Lee
Skrevet

hjemmelaget italiensk pizza kan vel ikke være så ille? Hva lager du den med?

Hva med å f.eks erstatte halvparten av hvetemelet i bunnen med fibra, eller lage mindre pizza og ha en salat på siden?

Skrevet

Hva med å innføre noe fullkorn i pizzabunnen? Topp den deretter med en enkel tomatsaus av løk,hvitløk surret i litt olivenolje, en boks hakka tomat, kok i +-20 min, smak til med salt/pepper/sukker og tilsett noen friske urter (basilikum/oregano) ha over litt revet mozzarella, masse gode grønnsaker (som gjerne kan være bakt på forhånd) og litt røkt skinke. Inn i ovnen på maks temperatur til osten har smelta og bunnen er stekt. Mhhhhmmm!

... eller wok svin/kylling/fisk/reker med grønsaker og server fullkornsris til :)

god middag!

AnonymBruker
Skrevet

Fullkornsbunn, tomatsaus, kylling- eller svinekjøtt og mindre ost. Spis halvparten så mye pizza som vanlig, og ha en god salat ved siden av i stedet.

AnonymBruker
Skrevet

Åhh, jeg elsker min hjemmelagede italienske pizza, men jeg prøver å være sunn å få bort mageflesket.... :sjenert:

Er det noen som har tips til noe godt lørdagsmat som er sunnere?

Det kommer an på om du kutter i kalorier eller karbohydrater for å gå ned i vekt.

Skrevet

Indrefilet av svin med avokado man hakker og blander med litt sitronsaft og salt og pepper, salat av ruccola, sherrytomater og agurk og en liten porsjon med hjemmelagde potetbåter :)

Skrevet

fullkornspita brød,bruk det som bunn altså blir det pita pizza;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke det der med sunnere pizza, litt fullkornsmel i bunnen og sånt. Når man lager pizza, går det med forsvinnende lite av annet enn ost og deig til bunnen. Pizza er varm loff med smeltet ost, det nytter det bare ikke å komme fra. Om man pynter litt på det monner det bare ikke, etter mitt syn.

Idéen om indrefilet med salat inkl. tomat og avokado synes jeg var glimrende. :tommelsmil:

Her i huset spiser vi alltid fisk på lørdagen, og det trenger ikke være så usunt. Feks ovnsbakt laks med salat av tomat og linser, med en god vinaigrette, samt litt matyoghurt til. Eller ovnsbakt kveite eller torsk, ertepuré, sautert spinat og sitronbåter. I det hele tatt er perfekt varmebehandlet fisk (eller kamskjell!) av alle slag veldig godt med grønnsakspuré til - prøv også gresskarpuré (med presset sitron og sitronskall i) eller jordskokkpuré. Og så kan man bytte ut eventuell smørbasert saus med litt vinaigrette, av feks sitron, sherryeddik og/eller dijonsennep i tillegg til god olivenolje, og så piffet opp med ting som kapers, hakkede nøtter, mandelflak eller hakkede friske urter (persille, estragon, timian, basilikum, kjørvel, mynte... ).

Jeg må også ha et glass hvitvin til for at måltidet skal bli komplett, men hey! det er da sunt nok. :sjarmor:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

^Du har ikke barn vel?

Skrevet

^Du har ikke barn vel?

Kan ikke se at TS etterspurte lørdagskos til barn.

Skrevet

For øvrig finnes det jo mange barn som er veldig glad i fisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips, Toppsilopp`s indrefilet hørtes veldig godt ut, kanskje jeg skal prøve den. Bruner du den i panna, så i ovnen, eller helsteker du i panna?

Fisk er godt, men jeg tror mannen ville protestert til å få fisk på en lørdagskveld!

Noen som har andre tips?

TS.

Skrevet

Sambo og jeg fokuserer på sunne middager hele uken, så når endelig lørdagen kommer unner vi oss akkuratt det vi vil ha, uavhengig av sunnhetsskala :)

Skrevet

For det første så kan man lage ganske sunn pizza, helt uavhengig av hva den anonyme lenger opp her mener. ;)

Litt hvetekli i deigen, lag tomatsausen selv og hiv oppi en løk og en gulrot for å få ekstra fiber og grønnsaker. Bruk rent kjøtt istedet for kjøttdeig i toppingen og bytt vanlig bacon ut med kalkunbacon. Osten kan du gjøre litt sunnere ved å blande lettere ost med vanlig. Ikke helt det samme, men godt.

Jeg lager av og til fajitas som lørdagskos. Da bruker jeg kyllingkjøttdeig og dropper lefsene. Jeg har masse grønnsaker og kikerter ved siden av. Syns det er veldig godt. De som foretrekker lefser kan få det.

Ellers er det å drøye maten med salat og grønnsaker alltid sunt. Det metter godt og gir lite kalorier.

Skrevet

For øvrig finnes det jo mange barn som er veldig glad i fisk.

Og vin! :tommelsmil:

Skrevet

Og vin! :tommelsmil:

:fnise:

Men vinen er bare til mor. Ellers blir det ikke nok. :sjarmor:

Skrevet

Biffsalat er knallgodt, det tror jeg jeg vil ha til middag i morgen, selv om det ikke er lørdag:-)

Skrevet

Takk for tips, Toppsilopp`s indrefilet hørtes veldig godt ut, kanskje jeg skal prøve den. Bruner du den i panna, så i ovnen, eller helsteker du i panna?

Fisk er godt, men jeg tror mannen ville protestert til å få fisk på en lørdagskveld!

Noen som har andre tips?

TS.

Det er nydelig! :) Enten så bruner jeg det og har det så i ovnen, eller så steker jeg den bare.

Jeg er litt enig. Det er godt med fisk, men ikke helt helgemat for min del :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

^Du har ikke barn vel?

Mine barn elsker fisk, og jeg kan gjerne lage det som AB tipser om. Fikk vann i munnen av innlegget! :hoppe:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...