Gjest pysepusen Skrevet 26. mars 2011 #1 Skrevet 26. mars 2011 Vi fikk barnehageplass i dag i en barnehage hvor avdelingene er 0-6 år. Noen som har erfaringer med dette? Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det Men nå er det nå sånn så får vi jo ta det deretter. De deler de store og små fra 9 om morgenen til 2-3 om ettermiddagen da så de er jo også mye hver for seg. Noen som har gode erfaringer med dette? Trenger å høre noen positive ting også kjenner jeg...
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 Slik jeg har skjønt er dette med base ditten og base datten et ganske nytt konsept? Følgelig er det ikke så mange med erfaringer enda? Jeg tenker at det er så individuelt, hvordan de har lagt opp det hele. Personalet. Hvordan barnet er. En hel rekke ting. Og at man bare må gi det en sjanse før man tar en avgjørelse om bra eller dårlig. Jeg har mange barn (på tross av at jeg tidvis ønsker meg annenhver uke fri fra dem! Og at flere her i forumet ikke kan fatte det!!) og har erfart at små barn og store barn godt fungerer sammen. De store lærer ansvar og passer på de minste. De minste har flere å søke trøst hos, og lære av! Det viktigste er, tror jeg, hvordan de voksne jobber for å ivareta hvert enkelt barns behov. Og det gjelder like mye for avdelingsbarnehager! Gi det en sjanse. Du kjenner barnet ditt best, og du merker fort om dette ikke fungerer for dere.
Gjest pysepusen Skrevet 27. mars 2011 #4 Skrevet 27. mars 2011 Ja, selvfølgelig skal jeg gi det en sjanse. Akkurat nå har vi uansett ikke noe valg og må gjøre det beste ut av det. Og jeg ser aboslutt fordelen med at de store og små er mye sammen og lærer av hverandre Ser det er en del som klager over det, men så tenker jeg sånn at de som klager er jo somregel de som snakker høyest og at man derfor tar det mer til seg. Barnehagestart blir spennende uansett
Gjest Purple Haze Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 Jeg jobbet i en slik basebarnehage med grupper 0-6 år en liten periode. Rettere sagt, 6 måneder. Det er mange grunner til at det ble en så kort karriere der, for å si det sånn. Jeg kunne skrevet en lang avhandling om hva jeg syns om slike barnehager, men du ville ha positive innspill, så jeg skal la være Beklager, jeg har ikke noe positivt å si om denne type organisering. Håper likevel dere blir fornøyd, og at barnet deres vil trives der.
Gjest pysepusen Skrevet 27. mars 2011 #6 Skrevet 27. mars 2011 Jeg jobbet i en slik basebarnehage med grupper 0-6 år en liten periode. Rettere sagt, 6 måneder. Det er mange grunner til at det ble en så kort karriere der, for å si det sånn. Jeg kunne skrevet en lang avhandling om hva jeg syns om slike barnehager, men du ville ha positive innspill, så jeg skal la være Beklager, jeg har ikke noe positivt å si om denne type organisering. Håper likevel dere blir fornøyd, og at barnet deres vil trives der. Takk! Skjønner deg godt Men delte dere barna mesteparten av tiden på dagtid eller var de alltid sammen? Og som sagt - vi må jo ha ham der Er det noe jeg ikke er fornøyd med når det gjelder barnehagen er jeg heldigvis ikke redd for å gi beskjed og kreve forandring (går det ikke i barnehagen er jeg heller ikke redd for å gå videre..)
Gjest imli Skrevet 27. mars 2011 #7 Skrevet 27. mars 2011 Eg har lest veldig mykje negativt om det i media, at den typen organisering gir lite tryggheit og stabilitet for dei små.
Gjest pysepusen Skrevet 27. mars 2011 #8 Skrevet 27. mars 2011 Eg har lest veldig mykje negativt om det i media, at den typen organisering gir lite tryggheit og stabilitet for dei små. Samme her! Men har noen venner som har barna sine i den barnehagen og de er veldig fornøyde. Og igjen - de blir jo delt mesteparten av dagen. Her kommer han jo til å bli hentet før tre og gjerne levert rundt 8-9... Men igjen - man må jo bare gjøre det beste ut av det
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #9 Skrevet 27. mars 2011 Der jeg jobber er det tre avdelinger delt etter alder, men barna er delt fra 9-tiden til 4-tiden. Dette er ikke en basebarnehage, så jeg ser ikke helt forskjellen? I bhg hvor jeg jobber fungerer iallfall dette veldig bra. Barna er jo sammen i utetiden også. Jenta vår går i en lignende barnehage, hvor de er delt mye av tiden, jeg vet ikke hvor mye. Hun stortrives. Jeg tror det kommer veldig an på ungen også, jeg da. Altså hvilken personlighet ungen har.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #10 Skrevet 27. mars 2011 Vi fikk barnehageplass i dag i en barnehage hvor avdelingene er 0-6 år. Noen som har erfaringer med dette? Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det Men nå er det nå sånn så får vi jo ta det deretter. De deler de store og små fra 9 om morgenen til 2-3 om ettermiddagen da så de er jo også mye hver for seg. Noen som har gode erfaringer med dette? Trenger å høre noen positive ting også kjenner jeg... Jobber selv i bhg og vet at jeg aldri ville jobbet i base barnehage. Det er ofte alt for mange barn på samme sted, vanskelig å få sett alle barna. Og fra ni og utover er det gjerne noen aktiviteter eller ut å leke, så er det lunsj og etterpå soving for de minste, så det betyr at de faktisk er med alle barna mye av dagen. Og mange tror at hvis alle ansatte på en avdeling er på jobb så er man godt bemannet, men igjen så starter vi til ulike tider, har lunsj, det er møter og arbeidsdagen slutter forskjellige tider, så vi ansatte er ikke altid så mye sammen som en skulle tro. Men no ville du ha positive tilbake mld ,men kommer ikke på noen desverre.
Umuriel Skrevet 27. mars 2011 #11 Skrevet 27. mars 2011 Jeg har erfaring med dette, og det har gått over all forventning. Var i utgangspunktet svært skeptisk. Barna er delt inn i mindre aldersbaserte grupper internt i basen og på tvers av hele barnehagen, og har faste voksenpersoner å forholde seg til. At personalgruppen er stabil har selvsagt mye å si. Men det er vel stor forskjell fra barnehage til barnehage, i vår barnehage har denne typen organisering vist seg å være veldig vellykket. Min sønn har vokst på å være sammen med større barn også, det var lite å strekke seg etter da han gikk på ren småbarnsbase.
lizzie88 Skrevet 27. mars 2011 #12 Skrevet 27. mars 2011 I familiebarnehager, der er det vanlig at barnegruppen er fra 0-5 år, så nesten det samme. Og det fungerer bra. Jeg jobber i en nå, og har jobbet i en annen før. Barna er tilpasningsdyktige, og lærer da tidlig empati, sympati og de store lærer forsiktighet med små barn. Jeg ser ikke ulempen i den tingen da. Men, kan pent lite om basebarnehager da
Anaconda Skrevet 27. mars 2011 #13 Skrevet 27. mars 2011 Ingen erfaring, men jobber selv i "vanlig" barnehage, og har derfor noen tanker om det og vil da hovedsaklig nevne 2 problemstillinger jeg "ser" med min erfaring: 1) Stor og uoversiktlig/lite strukturert/utrygt, særlig for de yngste og antageligvis også for barn med spesielle behov f.eks. Det er gjerne ofte (for)mange voksne å forholde seg til etter mitt skjønn 2) Jeg har inntrykk av at litt av "filosofien" til disse barnehagene er at barna skal få være med på å skape sin egen hverdag ved å selv velge aktivitet, (noe som igjen avgjør hvilket område/rom de skal være i og hvilke voksne som er tilstede) Jeg mener at også dette kan være uheldig for de yngste. Hvorfor i all verden skal en 1-åring måtte begynne å ta valg så tidlig, utenom om det er den røde eller den blå bilen de ønsker å leke med. For eldre barn kan nok basebarnehager være mer aktuelt, men jeg heller jeg ville gått for en ordinær avdelings-barnehage om jeg skulle velge. Har du sett nrk-dokumentaren i "Brennpunkt"? Se den!
Anaconda Skrevet 27. mars 2011 #14 Skrevet 27. mars 2011 Ja, selvfølgelig skal jeg gi det en sjanse. Akkurat nå har vi uansett ikke noe valg og må gjøre det beste ut av det. Og jeg ser aboslutt fordelen med at de store og små er mye sammen og lærer av hverandre Ser det er en del som klager over det, men så tenker jeg sånn at de som klager er jo somregel de som snakker høyest og at man derfor tar det mer til seg. Barnehagestart blir spennende uansett Det har du definitivt rett i Beklager at jeg ikke var særlig positiv i mitt innlegg! Lykke til
Titti72 Skrevet 27. mars 2011 #15 Skrevet 27. mars 2011 Dette har vært prøvd ut i andre land (bla. sverige), og de gikk fort bort fra det, fordi det ikke fungerte etter planen. Dumme Norge, kaster seg på bølgen 5 år etter som alltid. Jeg kan ikke komme på mange positive ting med dette, mena mange negative. Mye er avhengig av styrer og de ansatte.
Umuriel Skrevet 27. mars 2011 #16 Skrevet 27. mars 2011 Ingen erfaring, men jobber selv i "vanlig" barnehage, og har derfor noen tanker om det og vil da hovedsaklig nevne 2 problemstillinger jeg "ser" med min erfaring: 1) Stor og uoversiktlig/lite strukturert/utrygt, særlig for de yngste og antageligvis også for barn med spesielle behov f.eks. Det er gjerne ofte (for)mange voksne å forholde seg til etter mitt skjønn 2) Jeg har inntrykk av at litt av "filosofien" til disse barnehagene er at barna skal få være med på å skape sin egen hverdag ved å selv velge aktivitet, (noe som igjen avgjør hvilket område/rom de skal være i og hvilke voksne som er tilstede) Jeg mener at også dette kan være uheldig for de yngste. Hvorfor i all verden skal en 1-åring måtte begynne å ta valg så tidlig, utenom om det er den røde eller den blå bilen de ønsker å leke med. For eldre barn kan nok basebarnehager være mer aktuelt, men jeg heller jeg ville gått for en ordinær avdelings-barnehage om jeg skulle velge. Har du sett nrk-dokumentaren i "Brennpunkt"? Se den! Vet ikke hvordan det er i andre barnehager, men i vår barnehage har barn med spesielle behov hatt en egen assistent. Det er sikkert mange måter å organisere en basebarnehage på, både vellykkede og mindre vellykkede. I vår barnehage har barna fire voksenpersoner å forholde seg til, og det er vel omtrent det samme som i en vanlig avdelingsbarnehage. Skjønner godt mange blir skeptiske etter å ha sett Brennpunkt-dokumentaren, men jeg kjente ikke igjen deres fremstilling. Men igjen - det har vel med hvordan den enkelte barnehage velger å organisere seg.
Gjest pysepusen Skrevet 27. mars 2011 #17 Skrevet 27. mars 2011 Takk for svar alle sammen! Tror vi bare må se hvordan det vil bli for oss og ikke grue for mye. Heldigvis har vi en trygg gutt som også er veldig tidlig motorisk for alderen. Jeg håper det er til hans fordel. Vi har hørt både positivt og negativt om selve barnehagen, men det er det jo om alle så gjelder det å gå inn der med positiv innstilling og lage sitt eget inntrykk! Og uansett type barnehage så er det vel krav for hvor mange voksne det må være pr barn? Og at det er færre barn pr voksen når de er små?
Diddles Skrevet 27. mars 2011 #18 Skrevet 27. mars 2011 Min mening teller vel kanskje ikke siden jeg jobber i den barnehagen til vanlig?! Tror du kommer til å bli positivt overrasket vennen Skjønner godt du synes det er skummelt, han er tross alt det viktigeste du har - og tro meg, de som jobber der vet de har gull mellom hendene hver dag
Kanutte Skrevet 27. mars 2011 #19 Skrevet 27. mars 2011 Og som sagt - vi må jo ha ham der Er det noe jeg ikke er fornøyd med når det gjelder barnehagen er jeg heldigvis ikke redd for å gi beskjed og kreve forandring (går det ikke i barnehagen er jeg heller ikke redd for å gå videre..) Lykke til! Jeg har lest en del kommunikasjon mellom FAU i to basebarnehager og bydelen her hvor jeg bor, og det er ikke helt oppløftende. Jeg ville ikke hatt barn i basebarnehage dersom jeg hadde hatt et valg. I allefall ikke før 3 års alder. Barn er avhengige av trygge og forutsigbare rammer og mitt inntrykk av basebarnehagene i vår bydel er at de ikke gir barna dette. Det groveste tilfellet av kaos jeg hørte om var at det tok ca. 1 time før barnet ble lokalisert ved henting. Ingen av de ansatte visste hvor det var. Samme barn snek seg også med på en tur uten at det ble oppdaget før etter en lang stund (de som var på tur oppdaget ikke at barnet ikke skulle ha vært med, og de som var igjen i barnehagen oppdaget ikke at barnet var savnet...). Skal en basebarnehage fungere krever det et meget engasjert personale og svært gode rutiner. Basebarnehage og blandet avdeling er forøvrig to forskjellige ting. I basebarnehagene er det større flyt av barna på tvers av huset, mens man kan ha en 0-6 avdeling hvor man har trygge og gode rammer.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #20 Skrevet 27. mars 2011 Jeg jobbet en kort periode i basebarnehage (som ufaglært ringevikar), i en gruppe barn på ca 3-4 år. Såvidt jeg husker var det tre grupper, de minste, vår gruppe og de eldste (eller så var kanskje de eldste delt i 5 og 6-åringer). De minste var nok mye atskilt, på 1-2 rom slik at de ikke var noe særlig utsatt for den vanskelige valgfriheten som blir diskutert i dokumentaren. De mellomste og største barna var ute endel sammen, og var også ofte sammen innendørs, bortsett fra måltider, samlingsstudnder og mer organiserte aktiviteter (og turer). For det meste fungerte det ganske bra, og de som jobbet der fast sa stort sett at det hadde vært en overgang, men at de trivdes med basemodellen også. Pedlederne var voksne og erfarne (30-50 år), og antall barn var 70-80. Så det var jo ikke som Margarinfabrikken akkurat. De fleste assistentene var også stabile og godt egnet. Det jeg syntes var vanskelig, var at det var ganske store arealer, og at det ble mange barn å holde styr på. Selv om man hadde ansvaret for én gruppe, kunne man jo ikke la være å gripe inn når et større eller mindre barn dengte løs på noen, var på vei over gjerdet eller hadde slått seg. Derfor ble det også lett til at de snille og selvstendige barna ble litt oversett, i hvert fall av meg som ikke hadde noe overordnet ansvar. Pedleder osv prioriterte jo annerledes. Så også at noen få av barna slet med at det kunne bli endel kaos når man skulle gå fra en aktivitet til en annen, eller til et måltid, og jeg har inntrykk av at lyd/kaos/stressnivået kanskje er noe mindre i mindre barnehager. Men har ikke så mye erfaring med sistnevnte. I "vår" barnehage var det ellers ikke spesielt gode uteområder, noe som trakk ned både hva man kunne finne på, og hvor fornøyd foreldre og barn var. Særlig for de minste var det perioder hvor de nesten ikke kunne være ute pga bakker med is osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå