Gå til innhold

Vil skaffe meg en katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år som netopp har flyttet hjemmefra , og ønsker meg

en katt. Noen som har tips til hvor jeg kan finne en snill katt? og tips om hva

jeg bør tenke på når jeg skaffer meg katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fikira

Om du vil ha en snill katt, må du nesten skaffe en voksen en så du vet hvordan den er.

Kattunger kan slå alle veier =D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fikira

Gate mikser har som regel færre sykdommer enn rasekatter.

Fleste rasekatter sliter med ett eller annet, men det er jo bare å lese opp på de forskjellige rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk dyrebeskyttelsen nært deg og se om de har noen puser inne. Jeg har kun hatt gatemiks og har aldri hatt problemer med de.

Det du må tenke på er egentlig soveplass et rolig sted og at den får mye oppmerksomhet sitt første leveår. Katter som ikke får det kan utvikle dårlig atferd. Gjør hjemmet trygt for den, og ikke stress den med å dra den med hvor enn du drar (kjenner ei som gjorde dette, katten er et nervevrak som voksen).

Til enhver tid ha et klorestativ eller klorebrett og ta med pusen bort til den om den begynner å klore på møbler.

Ha en do med litt lav kant om du skal ha kattunge, og gjerne uten dør de første månedene. Det første du bør gjøre når du får pusen er å ha den på ett rom og la den bli kjent med det. Mat, vann og do i rommet. Så kan du introdusere flere rom når den blir litt varm i trøya.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ kan du ikke ta en for eksempel her i fra? http://dooa.no/omplassering/katter.asp Dyerbeskyttelsen Oslo og Akershus har en FB side også der det ligger ute bilder og informasjon om blant annet katter som søker nye hjem. Ser på hjemmesiden at det er 57 hjemløse katter i Oslo/akershustrakten i dag. Hvis du ikke bor i Oslotrakten så har Dyrebeskyttelsen Norge lokalavdelinger rundt om i landet. Det finnes andre organisasjoner som har katter til omplassering også, for eksempel FOOD-gården. Jeg har ikke sjekket, men sikkert mange som vil omplassere en katt på Finn.no óg. Du kan sikkert få hjelp av Dytebeskyttelsen til å finne en katt som trenger nytt hjem nær der du bor.

Håper du ser på sidene for omplassering og velger en katt som sitter å venter på et nytt hjem :-)

Hilsen svært lykkelig matte til hund som er omplassert, jeg takker hver dag for at vi er sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar!

Skal skjekke ut dyrebeskyttelsen, og skal gjøre alt jeg kan for å gi den

nye katten et fullverdig liv. Det er også hage utenfor der jeg bor, noe jeg

tror kan være fint for den nye katten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Skal skjekke ut dyrebeskyttelsen, og skal gjøre alt jeg kan for å gi den

nye katten et fullverdig liv. Det er også hage utenfor der jeg bor, noe jeg

tror kan være fint for den nye katten :-)

Så flott!!! :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer også tips angående DB! Med mindre du har et sterkt ønske om en spesiell rasekatt, synes jeg det er aller best å adoptere fra dyrebeskyttelsen eller lignende organisasjoner. Da hjelper du en katt i nød :rodmer: samt bidrar til å heve kattens status ved å adoptere fra en god organisasjon, framfor uansvarlige privatpersoner som ikke gidder å kastrere katta og vil gi bort/selge over en lav sko.

Husk å lese deg godt opp om katt før og mens du har pus, slik at han/hun for eksempel ikke blir sluppet ut for tidlig etc. Det er mange fine nettsteder og forum som har god og oppdatert informasjon om katter. Bare send en pm om du vil ha noen tips :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk dyrebeskyttelsen nært deg og se om de har noen puser inne. Jeg har kun hatt gatemiks og har aldri hatt problemer med de.

Det du må tenke på er egentlig soveplass et rolig sted og at den får mye oppmerksomhet sitt første leveår. Katter som ikke får det kan utvikle dårlig atferd. Gjør hjemmet trygt for den, og ikke stress den med å dra den med hvor enn du drar (kjenner ei som gjorde dette, katten er et nervevrak som voksen).

Til enhver tid ha et klorestativ eller klorebrett og ta med pusen bort til den om den begynner å klore på møbler.

Ha en do med litt lav kant om du skal ha kattunge, og gjerne uten dør de første månedene. Det første du bør gjøre når du får pusen er å ha den på ett rom og la den bli kjent med det. Mat, vann og do i rommet. Så kan du introdusere flere rom når den blir litt varm i trøya.

Lykke til. :)

signerer denne! supert innlegg!

ha gjerne 2 klorebrett å for all del plasèr de riktig!

husk å ha mat og do et stykke unna hverandre. introduser et og et rom av ganga, vanligvis merker man når katten er helt trygg å "tåler" mer. ikke forvent at den skal være trygg å koselig med en gang, men du kan være heldig. :fnise:

har du fler dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Et tips på veien;

La katten din velge deg :)

Det vil med stor sannsynlighet være mange som kommer for å hilse på deg så fort du har kommet inn :fnise:

Men ta deg litt tid, la deg bli undersøkt og hør med dem som er der da om det er en katt de tror du kunne passe spesielt godt til.

En katt som har vært igjennom så mye som enkelte av disse har, blir når de endelig finner "sitt" elskede menneske, uendelig takknemlige kamerater :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, kjenner igjen det du sier der ja, Lille-Pus. Ofte har man rett og slett ikke noe man skulle ha sagt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pantherinae

Jeg anbefaler også dyrebeskyttelsen!

I Oslo har de et eget hjelpesenter, hvor man kan få komme å hilse på kattene. De er veldig opptatt av at det skal være bra match mellom katt og eier, og man kan godt sitte der en stund og bli kjent med kattene, og komme tilbake en annen dag om man er usikker. I tillegg hjelper du en katt med ett nytt hjem!

De tar 600.- pr katt, men da er kastrering/sterilisering, generell helsesjekk, vaksiner og mikro-chip inkludert. De er også veldig hjelpsomme om man har spørsmål, og man kan alltids ta kontakt med de i ettertid om det er noe man lurer på. Om du ender opp med å ta med deg en pus hjem første dagen du er der går det fint, men du må ha transportbur, har du ikke det kan du kjøpe det der inne til et par-tre hundrelapper.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hihi, kjenner igjen det du sier der ja, Lille-Pus. Ofte har man rett og slett ikke noe man skulle ha sagt :fnise:

Å himmel, melles :skratte:

Trodde vi et øyeblikk at det var vi som bestemte hvem som skulle være med hjem ? :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...