Gjest care Skrevet 31. oktober 2003 #1 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg lurer på når det skal bli storm omkring dette. Er det snart ikke på tide??? Å drepe dyr ved blodtapping er dyremishandling. Argumentet for at ”dette vil få muslimer til å føle seg mer inkludert i samfunnet” er sprøyt fra ende til annen. Å godta at dyr blir mishandlet på bekostning av integreringspolitikken er så skammelig at jeg blir flau. Boikott og større opprør, det ønsker jeg meg. Hvorfor skal vi godta dette? Er det noen som synes dette er ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 31. oktober 2003 #2 Del Skrevet 31. oktober 2003 Hvorfor anser du halal-slakting for å påføre dyret større lidelser enn f.eks. skudd eller strøm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2003 #3 Del Skrevet 31. oktober 2003 enig med svarte di fikk. Det er like ille det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 31. oktober 2003 #4 Del Skrevet 31. oktober 2003 Hvorfor anser du halal-slakting for å påføre dyret større lidelser enn f.eks. skudd eller strøm? Jeg er lite inne i dette .. men ville umiddelbart tro at det går vesentlig fortere - og dermed mindre smertefult med ett skudd ... enn å blø ihjel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 31. oktober 2003 #5 Del Skrevet 31. oktober 2003 Nå vet ikke jeg om Care sikter til ulovlig slakt av dyr, dvs all slakt som ikke følger norske retningslinjer. I Norge er det lovfestet at dyret skal bedøves før strupen kuttes, og da skjønner jeg ikke helt problemet. Forøvrig er det det heller ikke noe lystig syn å se dyr drept med strøm, så hvilken metode som er mest human er jeg jammen ikke sikker på. Har sett begge metoder i bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 31. oktober 2003 #6 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg liker ikke at dyr avlives med strøm. Å avlive dyr med strøm skjer rimelig raskt hvis du på død og liv skal sammenligne det med blodtapping, kan du selv tenke deg hvor lang tid dette tar i forhold til et raskt strømstøt. Men å påføre dyret lidelse i flere minutter fordi muslimer har en tro som tilsier at dyret er renere da, blir alt for intolerant for meg. Greit at det er religionsfrihet, men så lenge det ikke fremlegges verifisert data på at dette gir "et bedre liv", så ser jeg heller ikke poenget med denne dyremishandlingen. Håper samfunnet generelt for opp øynene for dette. Forøvrig synes jeg det er teit og alltid komme med en motkommentar som: "synes du hvalfangst er bedre"? Eller "Er det bedre med støm da". Hva med å legge inn relevante motargumenter "for halal-avlivning" i stedet for å avspore debatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 31. oktober 2003 #7 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg antok - feilaktig - at siden du tok opp halal-slakting, så betraktet du dette i forhold til tradisjonelle norske slaktemetoder. Derfor sammenligna jeg det med strøm. Som jeg skrev i et innlegg over; det er påbudt i Norge at dyrene skal bedøves før strupen kuttes, noe det islamske forbundet i Norge ikke har motforestillinger til. Det eneste kravet er at dyret skal være i livet når strupen kuttes. Det er på dette grunnlaget jeg ikke kan se at dyret blir påført uakseptable lidelser. Greit at det er religionsfrihet, men så lenge det ikke fremlegges verifisert data på at dette gir "et bedre liv", så ser jeg heller ikke poenget med denne dyremishandlingen. Er ikke helt sikker på hva du mener her, men det som nettopp kjennetegner "tro", er at data sjelden kan verifiseres i betydning av bevisførsel. Dette gjelder i Islam som ved andre religioner. For en muslim vil jeg tro at det å kun spise halalkjøtt vil bidra til et bedre liv enn om vedkommende hadde kjøtt slakta i strid med islamske lover og regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 31. oktober 2003 #8 Del Skrevet 31. oktober 2003 Er ikke helt sikker på hva du mener her, men det som nettopp kjennetegner "tro", er at data sjelden kan verifiseres i betydning av bevisførsel. Netopp.............. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 31. oktober 2003 #9 Del Skrevet 31. oktober 2003 Ehh, nei? Ikke med mindre vi beveger oss fra halakjøttet og over i diffus religiøsitet kontra målbar vitenskap? Ok, ok, Care, jeg skal prøve: Er det sånn at du kan godta halalslakt, hvis man kan bevise - ved hjelp av pålitelige, vitenskapelige metoder - at mennesker får økt livskvalitet/bedre helse/ høyere levealder osv ved å spise halalkjøtt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 31. oktober 2003 #10 Del Skrevet 31. oktober 2003 Halal slakt Norge, Sverige og Danmark er de eneste landene i Europa som har forbud mot stikking uten bedøvelse. Danmark har likevel gitt muslimer dispensasjon fra dette generelle forbudet. Ifølge EU-reglene kan medlemslandene (men de må ikke) tillate rituell slakt uten bedøvelse. Halal-slakting i Norge utføres med bedøvelse. Det Islamske Forbundet i Norge går god for halal slakting med bedøvelse, og hevder at alle muslimer i landet godtar det norske kravet om bedøvelse. Bedøvelse aksepteres så lenge det foregår like før avblødningen, og bare hvis bedøvelsen ikke dreper dyret. For slaktedyrene er dermed halal slakting i Norge akkurat like ille som alminnelig norsk slakting. Dyrevernmessig er det ingen prinsippiell forskjell mellom halal slakting og vanlig slakting. Det er derfor lite konstruktivt av dyrevernere å kritisere halal-slakting i Norge mer høylytt enn annen slakting. Istedet bør det islamske samfunnets aksept for bedøvelse før halal-slakting brukes som et argument for å bedre dyrevernet i andre land der dyr får strupen kuttet i bevisst tilstand. Ifølge Statens dyrehelsetilsyn vil et eventuelt muslimsk slakteri i Norge ikke få dispensasjon fra norsk lov - hvis ikke den politiske linjen som føres i dag blir endret radikalt. Dyrebeskyttelsen Norge følger med i utviklingen... http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/994_4.shtml Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 31. oktober 2003 #11 Del Skrevet 31. oktober 2003 Ehh, nei? Ikke med mindre vi beveger oss fra halakjøttet og over i diffus religiøsitet kontra målbar vitenskap? Ok, ok, Care, jeg skal prøve: Er det sånn at du kan godta halalslakt, hvis man kan bevise - ved hjelp av pålitelige, vitenskapelige metoder - at mennesker får økt livskvalitet/bedre helse/ høyere levealder osv ved å spise halalkjøtt? Men hva er argumentet hvis man ikke kan "bevise" at dette gir et bedre liv. Er tro et godt nok argument. Å se på halal slakting og religion vs vitenskap er faktisk ikke dumt. Forskning kan f.eks være med å påvise at dyr lider under slike forhold. Å kommer med et argument som at dyrene blir bedøvt, holder ikke....dyret er jo bevist og har som sagt følelser lik som oss....synes dette er fælt....men jeg skjønner at vi har en lang vei å gå, desverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 31. oktober 2003 #12 Del Skrevet 31. oktober 2003 Care: Tro kontra vitenskap er en særdeles interessant diskusjon! Den fører riktignok sjelden til noen løsning, men så er ikke det nødvendigvis målet med en diskusjon. Når det gjelder bedøvelse, så er det ikke et krav fra islamsk hold at dyret må være bevisst. Det må være i live, ja, men i teorien kan det godt være lagt i narkose. Kunne vært interessant å få rede på nøyaktig hvilke bedøvelsesmetoder som blir brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 31. oktober 2003 #13 Del Skrevet 31. oktober 2003 Care: Tro kontra vitenskap er en særdeles interessant diskusjon! Den fører riktignok sjelden til noen løsning, men så er ikke det nødvendigvis målet med en diskusjon.. Jepp, det er faktisk min ynglingsdiskusjon. Den drar jeg ofte i sene nattetimer med mye rødvin inne.... Når det gjelder bedøvelse, så er det ikke et krav fra islamsk hold at dyret må være bevisst. Det må være i live, ja, men i teorien kan det godt være lagt i narkose. Kunne vært interessant å få rede på nøyaktig hvilke bedøvelsesmetoder som blir brukt. Ja det hadde vært interessant. Men jeg er nok i den "tro" at muslimske slaktere strunter i akkurat den delen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiaa Skrevet 1. november 2003 #14 Del Skrevet 1. november 2003 Er det ikke litt fordomsfullt å tro at muslimske slaktere "strunter i den delen"? Hvorfor tror du det? Tror du "norske" slaktere strunter i det? Hvis dere har lest innlegget til Starya, så vil dere se at dyrebeskyttelsen likestiller halal slakting og vanlig slakting. Jeg antar at dyrebeskttelsen har undersøkt dette, og at vi kan stole på deres dom. Jeg vil gjerne høre om du fortsatt synes det er verre enn vanlig slakt og eventuelt hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. november 2003 #15 Del Skrevet 1. november 2003 Cäre: er du ikke litt VEL dyrevennlig til tider? Eller prøver å være det. Dyr har blitt slaktet slik i ualminnelige tider og våre metoder er ikke det døyt bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 1. november 2003 #16 Del Skrevet 1. november 2003 Er det ikke litt fordomsfullt å tro at muslimske slaktere "strunter i den delen"? Hvorfor tror du det? Tror du "norske" slaktere strunter i det? . Tror du at norske slaktere praktiserer til islam for at de skal få slakte på halal? Den som slakter må være praktiserende muslim (evt. ortodoks jøde), og redskapet som brukes må være skarpt. Selve kuttet må utføres på en nøye foreskrevet måte. Dyret må vendes mot Mekka, og den som slakter sier: "Bismillah Allahu Akbar" - "I Guds navn - Gud er størst". Jeg vil gjerne høre om du fortsatt synes det er verre enn vanlig slakt og eventuelt hvorfor. Ja, det er enda ikke kommet nye opplysninger som skulle tilsi at jeg skulle mene noe annet. Men er det slik at vi på død og liv skal forandre hverandres meninge. Er ikke en diskusjon der man har ulike perspektiver mye mer rik og opplysende enn en diskusjon som baserer seg på og overbevise motparten om at en har rett. :blunke: Her er noen tråder som nyanserer og rettferdiggjør debatten; http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=1577 http://www.dagsavisen.no/innenriks/2002/11...11/696145.shtml Cäre: er du ikke litt VEL dyrevennlig til tider? Eller prøver å være det. Er det noe galt i å være dyrevennlig. Jeg forsøker ikke å få folk til å konvertere, vil bare belyse ulike problemstiller her inne, som man er opptatt av i media og ulike organisasjoner. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Femina Skrevet 1. november 2003 #17 Del Skrevet 1. november 2003 Å dra frem halalslakt på fjørfe som en flaggsak mot dyremishandling synes jeg er å sikte langt under mål. Det overveldende flertallet av fjørfe i Norge slaktes etter metoder som er internasjonalt godkjente. Man kan saktens diskutere om disse metodene i det hele tatt er humane. Jeg synes ikke det. Desto verre blir det når retningslinjene for vanlig slakt ikke følges. Det er påbudt å gjøre fjørfe bevisstløse før de hodekappes. Ikke alle slakterier har et saltbad med strøm i som faktisk virker for bedøvelse etter hønsene har blitt sveipet igjennom det, til tross for at det er et krav. Og det er etter hønsene har blitt hengt dinglende etter bena i flere minutter lengre enn det som kan regnes som akseptabelt, når det er stort press på slakteriene. I mine øyne bør oppmerksomheten og kreftene hos dyrevernere vendes mot dyr som er i flertall. Halalslaktede høns er ikke det, og jeg mistenker dem for å få en kvikkere og mer human avliving enn "vanlige" høns. Det hjelper dårlig med påbud så lenge de ikke følges likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 1. november 2003 #18 Del Skrevet 1. november 2003 De kutter jo atrupen og da hovedblod årene til hjernen, men også luften og dyret dør med en gang av sjokk så jeg ser ikke problemet med det der. Alt kjøtt fra gilde skal vist være velsignet og godkjent halall i følge en kammerat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 1. november 2003 #19 Del Skrevet 1. november 2003 Å dra frem halalslakt på fjørfe som en flaggsak mot dyremishandling synes jeg er å sikte langt under mål. I mine øyne bør oppmerksomheten og kreftene hos dyrevernere vendes mot dyr som er i flertall. Halalslaktede høns er ikke det, og jeg mistenker dem for å få en kvikkere og mer human avliving enn "vanlige" høns. Det hjelper dårlig med påbud så lenge de ikke følges likevel. Dette er ikke en debatt om fjørfe, men om halal som slakningsmetode. Hvis du leser første innlegg, så ser du hva som var intensjonen. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. november 2003 #20 Del Skrevet 1. november 2003 Om noen kutter stupen på deg eller meg Care, så ligger vi da ikke i flere minutter og lider. Vi dør nok ganske raskt. Forøvrig stoler jeg på dyrebeskyttelsen som Starya viste til . De sier at halal ikke er verre en vanlig slakt. (Og de henger seg jo til tider opp i problemstillinger som jeg synes er noe pirkete mht hva som er dyremishandling) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå