AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #1 Skrevet 26. mars 2011 Skal skrive om Staalesen og fant dette sitatet: "Som i tidligere bøker er det menneskenes vilkår i det moderne samfunnet som tas opp til debatt" Kan noen vennligst forklare meg på lett norsk hva dette betyr? Har lett litt rundt, og kommet frem til at det må være noe om hva menneskers liv dreier seg om. Men hvis noen fant en definisjon på hva "menneskers vilkår" betyr, så er jeg evig takknemlig, på forhånd takk 1
Gjest NozMonster Skrevet 26. mars 2011 #2 Skrevet 26. mars 2011 Georg Brandes (danske)innførte dette med å sette problemer under debatt, i litterær sammenheng.. dette er i midten, slutten av 1800 under det moderne gjennombrudd. menneskenes vilkår sier du? det var slik at menneskene følte seg fremmedgjort og ukonfortable ) jamfør kristoffer uppdal- " jeg ser" ) fordi på denne tiden flyttet bøndene fra bygda til byn for å bli arbeidere. mye fattigdom og prostitusjon, og denne fremmedfølelsen gikk igjen i mange dikt og skuespill og romaner. det er dette som er menneskenes vilkår.. ved å sette disse problemene under debatt ( altså div sammfunnsproblemer) mente de at de kunne presse frem en utvikling.. dette er jaffal det jeg husker i forbifarten fra hodet mitt, men hvis du trenger mere hjelp er det bare å spørre 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 Så da er dette en slags form for tendensromaner? Og menneskenes vilkår er fremmedfølelsen bøndene fikk da de flyttet til byene? Så når jeg leser at "Som i tidligere bøker er det menneskenes vilkår i det moderne samfunnet som tas opp til debatt" Så betyr dette at det er snakk om menneskenes fremmedfølelse i byene, som er forårsaket av all fattigdommen og prostitusjonen i byene? Det virker litt underlig med tanke på at denne boka foregår i 1987. Kan det være snakk om menneskers evne til å gjøre grusomme ting, eller noe i den retningen? Og har dette sammenheng med sosialrealismen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå