Gå til innhold

Gisselfamilien i Somalia


Stinkerbell

Anbefalte innlegg

Den danske gisselfamilien har vært i fangenskap hos somaliske pirater i en måned. Nå vil piratsjefen gifte seg med den 13 år gamle datteren for å løslate restenav familien uten betingelser.

Hva i alle dager tenkte disse menneskene på da de dro med seg barn i farvann hvor man vet at det myldrer av pirater? Etter min mening har foreldrene vist katastrofalt dårlig dømmekraft og omsorg for barna sine, og kommer de noen sinne hjem bør de fratas omsorgen tvert. Dette er minst like ille som mange andre former for omsorgssvikt som kvalifiserer for omsorgsovertagelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg tenkt på nr 1, ville aldri dratt der selv, nr 2 skulle stått om liv om min barn skulle vært med i det farvannet. Seriøst store handelsskip har problemer, så kommer de med en liten seilbåt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det. Jeg pleier å være litt forsiktig med å synse for mye om slike saker siden man stort sett bare får servert én side av saken. Men det virker som om det er få formildende omstendigheter akkurat her.

Jeg leste tidligere denne saken i danske Ekstrabladet, og om dette stemmer er det helt hårreisende. I følge artikkelen har jo faktisk faren ringt det danske sjøforsvaret to ganger for en risikovurdering, og ble frarådet begge gangene.

– Ved begge deres henvendelser afviste vi på det kraftigste, at det var forsvarligt at sejle deres planlagte rute. Vores vurdering var, at risikoen for piratangreb var alt for stor, og at det ville være at lege tagfat med deres sikkerhed, tilføjer SOK-kilden.

Det lod faderen sig dog ikke stoppe af:

– Faderen svarede, at der jo er en risiko ved alt i livet. Man kan også dø af at gå over vejen, siger kilden i SOK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min jobber innenfor shipping. Firmaet han arbeider i unngår å seile utenfor Somalia, nettopp pga piratene. Så hva gjorde den familien der, i seilbåten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det kan jo være at de anså nettopp det at de ikke hadde et stort skip gjorde de lite attraktive for pirater da. Men nokså naivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at de anså nettopp det at de ikke hadde et stort skip gjorde de lite attraktive for pirater da. Men nokså naivt..

De er jo ikke de første båtturistene som har blitt kidnappet, og de fikk dessuten advarsler.

Trodde de det var kule pirater alá Jack Sparrow, kanskje, og ville gi barna en spennende reiseopplevelse?

Nei, de der har virkelig vist at de er ute av stand til å ta godt vare på barna sine, så enig med TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er piratene som er skurkene her, ikke barnefamilien. Blaming the victim er en ekstremt usjarmerende (og farlig) holdning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er piratene som er skurkene her, ikke barnefamilien. Blaming the victim er en ekstremt usjarmerende (og farlig) holdning.

Hvor dum går det an å bli? Begge er skyldige!!! Selvfølgelig må det gå an å påpeke at det foreldrene gjorde var helt sinnsvakt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dum går det an å bli? Begge er skyldige!!! Selvfølgelig må det gå an å påpeke at det foreldrene gjorde var helt sinnsvakt...

Enig. De har all min medfølelse og jeg håper selvfølgelig at de snart kommer hjem alle sammen i god behold, men det er ikke til å stikke under en stol at de har tatt en dårlig beslutning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er piratene som er skurkene her, ikke barnefamilien. Blaming the victim er en ekstremt usjarmerende (og farlig) holdning.

Så du synes foreldrene har null ansvar for situasjonen de har satt barna sine i?

Jeg kunne tatt med barna mine og basehoppet med dem i Kjerag, eller svømt med dem blant piraja, men jeg gjør det ikke, for jeg vet hvor farlig det er. Ingen ved sine fulle fem utsetter barna sine bevisst for fare, slik disse foreldrene har gjort. Rett og slett utilgivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dum går det an å bli? Begge er skyldige!!! Selvfølgelig må det gå an å påpeke at det foreldrene gjorde var helt sinnsvakt...

Man kan godt påpeke at familien ikke handlet klokt, men jeg skjønner ikke poenget med å bruke energi på det framfor på det virkelige problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt påpeke at familien ikke handlet klokt, men jeg skjønner ikke poenget med å bruke energi på det framfor på det virkelige problemet.

Det virkelige problemet? Piratene er der, det er et faktum. Forhåpentlig vis kan man gjøre noe med dem, på sikt, og i mellomtiden hadde det jo vært fint om folk hadde tatt forholdsregler og lagt seilturene sine til langt hyggeligere reisemål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes foreldrene har null ansvar for situasjonen de har satt barna sine i?

Jeg kunne tatt med barna mine og basehoppet med dem i Kjerag, eller svømt med dem blant piraja, men jeg gjør det ikke, for jeg vet hvor farlig det er. Ingen ved sine fulle fem utsetter barna sine bevisst for fare, slik disse foreldrene har gjort. Rett og slett utilgivelig.

Jeg er fullstendig uenig i at det er utilgivelig, ja.

Jeg er også fullstendig uenig i at det er voldtektsofferets skyld dersom hun har gått alene langs Akerselva om natten.

Dette kan ikke sammenlignes med pirajaer eller basehopping, det handler om normal bevegelsesfrihet. At andrer krenker den rettigheten og begår forbrytelser kan man ikke laste offeret for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virkelige problemet? Piratene er der, det er et faktum. Forhåpentlig vis kan man gjøre noe med dem, på sikt, og i mellomtiden hadde det jo vært fint om folk hadde tatt forholdsregler og lagt seilturene sine til langt hyggeligere reisemål?

Uenig. Med en slik tankegang hadde alle skandinaver holdt seg i Hellas, og en slik verden vil jeg ikke ha. Jeg vil ikke la forbryterne få bestemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig uenig i at det er utilgivelig, ja.

Jeg er også fullstendig uenig i at det er voldtektsofferets skyld dersom hun har gått alene langs Akerselva om natten.

Dette kan ikke sammenlignes med pirajaer eller basehopping, det handler om normal bevegelsesfrihet. At andrer krenker den rettigheten og begår forbrytelser kan man ikke laste offeret for.

Vil du si at det ikke var en idiotisk ting å ta med barna sine utenfor Somaliakysten utifra omstendighetene? Jeg hadde tatt fra de omsorgsretten. Man må handle utifra slik verden er, ikke utifra slik den bør være. Skyt piratene. Sett barna i fosterhjem (om de kommer levende fra dette her) Det er min mening...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg glemte: sett foreldrene i fengsel for grov uaktsomhet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uenig. Med en slik tankegang hadde alle skandinaver holdt seg i Hellas, og en slik verden vil jeg ikke ha. Jeg vil ikke la forbryterne få bestemme.

Nei, og det er jo fullstendig opp til deg, som en voksen person med ansvar for eget liv. En helt annen sak blir det når man drar med seg barn på galskapen. Man ofrer da for faen ikke barna sine for bevegelsesfriheten? Et sted må da grensen for kjepphestrytteri gå? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du si at det ikke var en idiotisk ting å ta med barna sine utenfor Somaliakysten utifra omstendighetene? Jeg hadde tatt fra de omsorgsretten. Man må handle utifra slik verden er, ikke utifra slik den bør være. Skyt piratene. Sett barna i fosterhjem (om de kommer levende fra dette her) Det er min mening...

Jeg kan ikke diskutere seriøst med noen som mener at man skal skyte folk uten lov og dom. Med et diskvalifiserer man seg fra en viktig prinsipiell debatt.

Jeg er forresten uenig i at barna bør fratas dem, og jeg er uenig i at foreldrene skal i fengsel. For å komme i fengsel må man ha begått et lovbrudd med en strafferamme som tilsier ubetinget fengselsstraff. Grov uaktsomhet i forhold til hvilken lovparagraf?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hm. Man skal altså med den største selvfølgelighet reise til steder man vet pirater herjer, pirater man er kjent med har drept gisler de har tatt fra båter, fordi man ikke vil finne seg i å få bevegelsesfriheten innskrenket. Også skal man i tillegg forvente at hjemlandet casher ut med det piratene ønsker seg i løsepenger, eventuelt 13 år gamle døtre i bytte mot resten av gislene. Klokt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Man skal altså med den største selvfølgelighet reise til steder man vet pirater herjer, pirater man er kjent med har drept gisler de har tatt fra båter, fordi man ikke vil finne seg i å få bevegelsesfriheten innskrenket. Også skal man i tillegg forvente at hjemlandet casher ut med det piratene ønsker seg i løsepenger, eventuelt 13 år gamle døtre i bytte mot resten av gislene. Klokt.

Jeg forventer da ikke at hjemlandet skal betale løsepenger, hvor har jeg skrevet det? Tvert i mot er jeg helt i mot den slags praksis, en linje f.eks Storbritannia også har lagt seg på. Hvis et land utbetaler løsepenger vil det bare fungere som en premie for forbrytervirksomhet og sannsynligvis også oppildne til videre grusomheter. Og det er jeg som sagt i mot. Jeg er selvsagt også i mot at 13-åringer skal giftes bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...