Gå til innhold

Alle selvskaderene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler dere at dere lykkes i å skade de rundt dere når dere kutter dere opp? Hjelper det å fortelle verden at når jeg ikke er verdt noe, så skal jeg ha det vondt? Er det noen rundt som da har en reell mulighet til å øke verdien dere har, eller er dere dømt til å mislykkes?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innser du at du ikke har peiling på hva som er grunnene til at de fleste som kutter driver med det, TS?

• Liker 3
Gjest Hikken
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt, trådstarter. Kan du forklare det litt nærmere?

AnonymBruker
Skrevet

Finnes mange grunner til at folk skader seg selv...

For min del er det ikke for å straffe verken meg selv eller de rundt meg, men for å dempe smerten og bråket i hodet mitt.

Gjest sue84
Skrevet (endret)

Synest dette spørsmålet ditt var ganske frekt egentlig, du kunne vertfall formulert det på en annen måte.

Synest det virker som om du vil angripe de som har det vont??! :nei:

Når jeg jorde det (lenge siden) så var det ikke for oppmerksomhet (som det virker som du antyder her at man gjør?)

Jeg gikk med langarmet gensere og sminket hendene mine for ingen skulle se det. Jeg var rett og slett flau over at jeg gjorde det..

Og jeg gjorde det for at når jeg hadde det vont så hjalp det og "kutte vekk smerten" på en måte. og få smerten over på hendene..

Ja men jeg lot INGEN får se det..

Hva mener du egentlig at de er dømt til og misslykkes de som skader seg selv? selvskading er en psykisk sykdom, og tror du virkelig at de som driver med det gjør det fordi det er gøy?? nei!

Og jeg drev med det før, jeg har en super jobb, bra økonomi, fin leilighet og en fantastisk kjæreste.. Dømt til og misslykkes?? Føler meg ikke så misslykka jeg.. :)

Endret av sue84
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Føler dere at dere lykkes i å skade de rundt dere når dere kutter dere opp? Hjelper det å fortelle verden at når jeg ikke er verdt noe, så skal jeg ha det vondt? Er det noen rundt som da har en reell mulighet til å øke verdien dere har, eller er dere dømt til å mislykkes?

Enig med de andre som har svart deg her. Men jeg skjønner ikke hvorfor du spør??? Høres ikke ut som du skjønner hva det er snakk om, heller at du vil bygge opp og fremheve deg selv på en merkelig måte. :kjefte:

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

TS, Google er din venn. Les litt fakta om selvskading før du kommer med usaklige spørsmål som helt klart ikke har en døyt med saken å gjøre. :eeeh:

• Liker 3
Skrevet

Du TS høres veldig umoden og lite empatisk ut. Virker som du tror at selvskading er en fiks idé som noen gjør når de kjeder seg litt. Gå heller på biblioteket og lån et par bøker og les deg litt opp du. Og hvis du har spørsmål om hvorfor noen skader seg selv så bør du formulere deg med litt mer respekt i forhold til de det gjelder, ellers får du neppe svar og du blir neppe tatt alvorlig, og du framstår som ganske vemmelig.

• Liker 3
Skrevet

Du viser da tydelig i det du skriver at du virkelig ikke har peiling på hva dette dreier seg om... Enig med de andre. Les deg litt mer opp, og omformuler teksten din, så kanskje du får fornuftige svar...

• Liker 1
Skrevet

Du skulle spurt meg noen år tilbake. Så kunne du sett på, mens jeg skjærte meg selv og sett om det så ut som om jeg ville ha oppmerksomhet eller om jeg hadde det fryktelig vondt inni meg.

Skrevet

Første jeg tenker er det samme som alle her sier! Hva i alle dager tenker du med sånne uttalelser?? Det virker jo ikke som du har noe peiling i det hele tatt på det du uttaler deg om..

Tenk deg litt om før du spyr ut av deg sånn dritt a!

Og omformuler deg i det minste litt!!

Det neste jeg tenker er: Er du et jævla troll? Det er da vel ikke mulig å være så lite opplyst i dagens samfunn?

Blir helt oppgitt jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne svare litt lenger på det her, siden det er mange misforståelser blant folk i verden. Mange tror at når man selvskader, vil man bare ha oppmerksomhet, eller at det er steget før selvmord. For meg var det det motsatte. Jeg ville IKKE ha oppmerksomhet, jeg kutta meg på et sted det ikke syntes så godt, prøvde alltid å skjule det, sa det ikke til folk. Jeg gjorde det i en periode jeg var syk og ikke visste om det var kronisk, jeg hadde mye vondt og tenkte på om det var noen vits i å fortsette å leve, hvis livet ikke skulle bli bedre enn det var. I stedet for å hoppe ned fra en høy bygning, som jeg tenkte på å gjøre, så kutta jeg. For å ha kontroll over noe i livet, for å føle at jeg bestemte noe, for å få smerter et annet sted enn jeg alltid hadde, for å kjenne endorfiner i kroppen på grunn av smerten.

Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelse, men jeg antar at det fins likheter mellom det og kutting. En har behov for å kontrollere noe når alt i livet går til helvete.

Jeg ville absolutt ikke at de rundt meg skulle ha det vondt av det jeg gjorde. Jeg skjulte det så godt jeg kunne, bortforklarte det hvis noen skulle komme til å se det og brukte det som en metode å takle verden på. Det var vel bedre for de rundt meg at jeg fullførte skolen og smilte enn at de skulle finne meg etter et selvmordsforsøk? Kutting er ofte heller et forsøk på å skåne de rundt, fordi man prøver å takle alt selv, selv om man trenger hjelp.

Jeg gjorde det ikke fordi jeg trodde jeg ikke var verdt noe, og jeg tenkte ikke på verdien jeg hadde. Jeg tenkte på at jeg stod på sidelinja og så de andre leve, jeg satt inne, jeg så i veggen, jeg fikk ikke lov å gjøre noe, jeg hadde vondt, det føltes som alle andre hadde det bra, alle andre kunne gjøre hva de ville. Jeg gjorde det fordi jeg trengte noe å holde fast i, noe som ga meg en slags kontroll, noe jeg følte hjalp meg da, og de arrene kommer jeg til å ha hele livet. De minner meg om en veldig vond periode i livet mitt, som jeg har overvunnet.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Selv om jeg er enig i at trådstarter ikke vet så mye om selvskading, kan det ikke tenkes at vedkommende er en fortvilet pårørende til en som skader seg?

Jeg forstår ikke selvskading, og heldigvis til dags dato har jeg heller ikke måttet forholde seg til en som skader seg selv. Jeg kan se for meg at de spørsmålene som trådstarter stiller ville vært de første som dukket opp i hodet mitt også.

Du har fått gode råd om å lese deg opp på tema og du har til og med fått svært gode svar på hvorfor noen tyr til selvskading. Jeg håper du setter deg inn i tema før du prøver å hjelpe den du kjenner som skader seg før du anklager trådstarter.

Skrevet

Nå er det vel dessverre sånn at i noen miljøer er det kult å rispe seg opp litt og kalle det for selvskading. Så akkurat der kan jeg forstå spm ditt, for disse gjør det for oppmerksomhetens skyld.

Det er ikke det selvskading er!

Så de "småjentene" du ser rundt deg i singlet og risp på armene, kan du ikke legge i samme bås (om jeg kan si det..).

Men som de andre svarene du får her - google litt - lær litt :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...