AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Det er kanskje ikke så uvanlig at man får den berømte "gravidmagen" etter å ha stappet i seg altfor mye mat om gangen.. Men når magen beveger seg utover, bare etter å ha inntatt f.eks. èn brødskive, og etter to er magen omtrent midt i svangerskapet, hva skal man gjøre da!? Er det normalt..? Det har vært sånn så lenge jeg kan huske, og jeg synes det er utrolig irriterende. I fjor sommer kunne jeg ikke spise frokost før jeg dro på stranden, i tilfelle magen stod rett ut. Orker ikke holde inn magen hele tiden heller. Spiser jeg mat på kvelden, ikke nødvendigvis store porsjoner, står magen min fremdeles en del ut om morgenen igjen. Det må altså gå nærmere 18 timer uten mat før jeg har helt flat mage. Dessuten rumler magen min ekstremt mye. Mamma sin mage er også veldig rumlete av seg, så jeg kan jo ha arvet det, men likevel..? Det er vel vanlig at magen rumler når man er sulten, men det er nesten verre etter måltid.. Det er sånn at jeg blir flau og må gå i et annet rom hvis det er andre til stede. Den rumler ikke veldig mye hver eneste dag, men flere ganger i uken. Kan jeg være intolerant mot en matvare? Hvordan er det med dere?
Sofiemor Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 (endret) Det høres ut som irritabel tarm. Mange som har det. Magen strutter ut, bare man spiser et eple, eller drikker et par glass med vann. Jeg har det forresten selv. Ser seriøst ut som jeg er gravid i 9. måned etter at jeg har spist middag Endret 25. mars 2011 av Sofiemor
Betty77 Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Jeg ville prøvd å unngå matvarer med gjær i en stund. Knekkebrød istedet for brød. Noe av dette kan lime seg litt fast til tarmveggen og dette kan avgi luft i tarm. Jeg ville prøvd litt kornprodukter nå fremover som på en måte renser tarm og systemet litt. Ofte er det slik at dersom man en periode starter med mere korn produkter i kosten i tillegg til mere frukt og rotgrønnsaker så vil man bli litt luftig i starten, men det går over. Vet ikke om dette gjelder deg i dette tilfellet. Mange reagerer også på grønnsaker som kål, og blir veldig luftig av dette. Ikke sier du noe om du har regelmessig matinntak løpet av dagen. Har du uregelmessige matvaner, er ikke dette bra for kroppen. Kanskje derfor blir du litt oppblåst når du først spiser? Det beste er som de fleste sier, start dagen med frokost, og spis ett lite måltid hver 3 - 4 time. Måltidet midt på dagen bør være litt større enn middagen for det er da man fortsatt har mange timer igjen å forbrenne dette på. Trenger ikke være større i forhold til hvor mye en spiser, men høyere kcal inntak. Trener du noe? Dette sier du ikke noe om. Dette har betydning for forbrenningen og er bra for helsen å ha et høyere aktivitets nivå noen dager i uken. Kanskje reagerer du på melkeprodukter? Jeg gjør det og holder meg for det meste unna... dog - en softis en sjelden gang er jo veldig godt da.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Jeg ville prøvd å unngå matvarer med gjær i en stund. Knekkebrød istedet for brød. Noe av dette kan lime seg litt fast til tarmveggen og dette kan avgi luft i tarm. Jeg ville prøvd litt kornprodukter nå fremover som på en måte renser tarm og systemet litt. Ofte er det slik at dersom man en periode starter med mere korn produkter i kosten i tillegg til mere frukt og rotgrønnsaker så vil man bli litt luftig i starten, men det går over. Vet ikke om dette gjelder deg i dette tilfellet. Mange reagerer også på grønnsaker som kål, og blir veldig luftig av dette. Ikke sier du noe om du har regelmessig matinntak løpet av dagen. Har du uregelmessige matvaner, er ikke dette bra for kroppen. Kanskje derfor blir du litt oppblåst når du først spiser? Det beste er som de fleste sier, start dagen med frokost, og spis ett lite måltid hver 3 - 4 time. Måltidet midt på dagen bør være litt større enn middagen for det er da man fortsatt har mange timer igjen å forbrenne dette på. Trenger ikke være større i forhold til hvor mye en spiser, men høyere kcal inntak. Trener du noe? Dette sier du ikke noe om. Dette har betydning for forbrenningen og er bra for helsen å ha et høyere aktivitets nivå noen dager i uken. Kanskje reagerer du på melkeprodukter? Jeg gjør det og holder meg for det meste unna... dog - en softis en sjelden gang er jo veldig godt da. Jeg vil si jeg spiser ganske regelmessig. Jeg trener styrke og kondisjon ca. tre ganger i uken, men har ikke et spesielt høyt aktivitetsnivå ellers. Jeg kan alltids kutte ut melkeproduktene, og se hva som skjer videre. Tusen takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #5 Skrevet 26. mars 2011 Det høres ut som irritabel tarm. Mange som har det. Magen strutter ut, bare man spiser et eple, eller drikker et par glass med vann. Jeg har det forresten selv. Ser seriøst ut som jeg er gravid i 9. måned etter at jeg har spist middag Haha, kjenner meg sååå igjen! Jeg har hørt at det ikke er så mye å gjøre med irritabel tarm, men herregud.. NOE må det da være?
Betty77 Skrevet 26. mars 2011 #6 Skrevet 26. mars 2011 Irritabel tarm? Har ei i slekta som har det, hun kuttet ut gjær produkter og melk. Utrolig hvor mye godt man kan bake selv og heller bruke mere korn enn hvetemel, og litt mindre bakepulver enn i oppskriften istedet for gjær. Blir like godt :)Nå er det jo litt inn i tiden å lage egne knekkebrød også, ikke toro pose, men fra ubehandlede kornprodukter - kjempegodt Kutt ut stekt mat, potet og ris... Prøv å fokusere på mere naturlige råvarer. Drikk masse, masse vann. Kutt ut kaffe kanskje? (koffeinholdige drikker ihvertfall). Epler blir jeg oppblåst av innimellom. Etter kaffeslaberas med kaker så kan jeg også bli litt oppblåst, da hjelper det med litt nyco/samarin. Bare den ene gangen ja, ikke som en vane å drikke det hver dag. Det sies vel også at dersom man har det litt tungt til tider, mye å tenke på, mye bekymringer el.l, så går det ofte utover mage/tarm på ett eller annet vis. Mage reagerer på psyken vår.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #7 Skrevet 26. mars 2011 Magen min rumler også, men bare når jeg ligger på ryggen. I flere år begynte den å rumle med en gang jeg la meg for å sove, fordi jeg liker å ligge på rygg. for noen måneds tid siden sluttet det, aner ikke hvorfor.. Har ikke endret noe. Uansett, kom til å tenke på noe. I et desperat forsøk på å finne ut hvorfor man er så oppblåst (ja, vet dette er far fetched), kan det ha noe å si hvordan man puster? Jeg er en såkalt "munnpuster", har det noe å si? Griper etter halmstrå jeg nå, for jeg blir oppblåst bare av vann, jeg...
Gjest Linda sofie Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 Jeg fikk i hvert fall beskjed av legen min å holde meg unna alt med melk i. Spesielt Brunost og Yoghurt. Det hjalp for meg. Hjalp også da jeg kuttet ut mat med mel og gjær i.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #10 Skrevet 26. mars 2011 Jeg vet det er en klisjé å si det, men du burde prøve å kutte ned på karbohydratene. Jeg har kuttet ut alle brødvarer, pasta, potet, ris etc. og er ALDRI oppblåst lenger. Merker jeg blir oppblåst med én gang jeg spiser noe av dette igjen.
Gjest minsin373 Skrevet 26. mars 2011 #11 Skrevet 26. mars 2011 Jeg vet det er en klisjé å si det, men du burde prøve å kutte ned på karbohydratene. Jeg har kuttet ut alle brødvarer, pasta, potet, ris etc. og er ALDRI oppblåst lenger. Merker jeg blir oppblåst med én gang jeg spiser noe av dette igjen. Kan du være så snill å fortelle hva du spiser da? Syns det er umulig å finne raske, gode og enkle måltider uten disse ingrediensene! Spesielt brød...
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #12 Skrevet 26. mars 2011 Jeg spiser for det meste kjøtt, grønnsaker og meieriprodukter (ikke light). Det går også an å lage brød som er lavkarbo (masse oppskrifter bl.a. på lavkarbo.no), knekkebrød som er lavkarbo, og müsli som er lavkarbo (fotballfrue har faktisk oppskrift på en som er veldig god!). Ellers spiser jeg bl.a. tyrkisk yoghurt, cottage cheese blandet med linfrø og solsikkefrø for fiber. Til middag spiser jeg mye kylling med gode sauser og masse grønnsaker til. igjen er det masse gode oppskrifter på ting med lite karbohydrater i på www.lavkarbo.no, samt www.lenabeatrice.net og andre lavkarbo-blogger. Du vil fort se at det finnes lavkarbo-alternativer til det meste
Gjest *Maja* Skrevet 26. mars 2011 #13 Skrevet 26. mars 2011 Jeg måtte kutte ut følgende: Laktose(inkluderer smør, sjokolade) Gjær Stivelser(maisstivelse, potetstivelse) Derav mais og potet, samt alle grønnsaker utenom løk og chili (Kan spise vannholdige ting som tomat og agurk) Hvitløk(mange som reagerer på) For mye nøtter(holder med en liten håndfull om dagen, det går) Frukt som appelsin, eple, pære.. Det tok meg over 2 år å finne ut av det meste...ville kuttet ut alt dette og sakte prøvd å innføre en ting av gangen og se om det bli bedre. Jeg ble så oppblåst at jeg noen ganger måtte sykemelde meg fra jobben...fryktelig vondt og ubegagelig... Mitt kosthold består i bunn og grunn av Ryvita knekkebrød(er de enste jeg har funnet uten gjær) Kokt skinke(eller annet rent kjøttpålegg) Druer og ananas Kylling/karbonadedeig Ris/pasta Løk/chili Kokosmelk(lager supper og sauser/baker med det) Baker også hjemmelagde cookies på havregryn
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #14 Skrevet 26. mars 2011 Det er kanskje ikke så uvanlig at man får den berømte "gravidmagen" etter å ha stappet i seg altfor mye mat om gangen.. Men når magen beveger seg utover, bare etter å ha inntatt f.eks. èn brødskive, og etter to er magen omtrent midt i svangerskapet, hva skal man gjøre da!? Er det normalt..? Det har vært sånn så lenge jeg kan huske, og jeg synes det er utrolig irriterende. I fjor sommer kunne jeg ikke spise frokost før jeg dro på stranden, i tilfelle magen stod rett ut. Orker ikke holde inn magen hele tiden heller. Spiser jeg mat på kvelden, ikke nødvendigvis store porsjoner, står magen min fremdeles en del ut om morgenen igjen. Det må altså gå nærmere 18 timer uten mat før jeg har helt flat mage. Dessuten rumler magen min ekstremt mye. Mamma sin mage er også veldig rumlete av seg, så jeg kan jo ha arvet det, men likevel..? Det er vel vanlig at magen rumler når man er sulten, men det er nesten verre etter måltid.. Det er sånn at jeg blir flau og må gå i et annet rom hvis det er andre til stede. Den rumler ikke veldig mye hver eneste dag, men flere ganger i uken. Kan jeg være intolerant mot en matvare? Hvordan er det med dere? jeg var slik før jeg begynte å trene. Stor mage etter måltid,romling med mye luft. Fjusket en del med mat, altså spiste ikke helt sunn mat. Ikke lenge etter jeg beg. med trening så forsvant det sakte men sikkert. Det kan være noe annet med deg, men du kan jo prøve, så tenk over hva du spiser og mengden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå