AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Hei Lurer litt på hvor i Praha det er best shoppingmuligheter, både med hensyn til prisnivå og utvalg. Er det noen spesielle shoppingsentre som er lurt å besøke? Eller noen markeder? Er på utkikk etter klær og sko(da gjerne gode adidas/nike sko, dersom det er billigere her?) Liker veldig godt butikker som New Yorker, Bershka, Zarah, osv. når det gjelder klær. Tips?
Mamaloco Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Inntrykket jeg fikk, er at det ikke er særlig billig for Nike, Adidas o.l. der, men noe billigere enn i Norge er det nok. Jeg var inne på en Nike butikk, og kjøpte en bukse som kosta rundt 1300 CZK, som tilsvarer ca 430 NOK. Et kjøpesenter jeg absolutt vil anbefale, er Palladium. Adresse og slikt husker jeg ikke, men googler du det, finner du det ganske kjapt Der finner du masse butikker med billige, FINE klær. Starbuks har de der også! Ligger iallefall nært til den Astrologiske klokka. New Yorker ligger også i nærheten der. Du kan jo sjekke ut Bata, sko"kjøpesenteret" som ligger like ovenfor New Yorker. Personlig gikk jeg ganske kjapt ut igjen, fant ikke noe jeg likte der. Jeg vet det skal være noen markeder i byen, der selger de helt sikkert masse billige klær, Nike, Adidas osv inkludert (men det er sikkert ikke ekte, da..). Vi fant det aldri, gikk tom for tid. Det er så utrolig mye å se over der nede, at en langhelg som vi hadde, var laangt ifra nok. Heldig du er da, som skal dit
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Å, da skal jeg hvertfall sjekke ut Palladium! Takk! Er det slik at prisnivået er høyere i Praha sentrum, slik at det er lurere å handle på kjøpesentrene som ligger litt utenfor? Og hva er det å se i gamlebyen, er det handlegater der også eller? Har du noe erfaring med spa i Praha?
sequin Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 De har hvertfall Zhara, mango og New yorker der rundt Wenceslasplassen
Mamaloco Skrevet 26. mars 2011 #5 Skrevet 26. mars 2011 Prisnivået er nok høyere midt i sentrum, men vi var generelt lite der. De store shoppingstrøkene i Praha finner du i Nybyen: i avenyen Václavské Námesti (Vaclavplassen) og like nedenfor, i gågaten Na Príkopech. Her finner du store butikker og kjeder som H&M, Zara og Marks & Spencer samt flere store varehus. Wenceslas Square heter gaten der Bata ligger. Det er verdt å ta turen opp og ned den gata, for det er veldig fint der Det er helt nederst i denne gata New Yorker ligger. Går du bortover til høyre ved New Yorker, kommer du til Palladium (om jeg ikke husker heelt feil). Ta en titt på denne siden her også: Praha Kall meg gjerne kontrollfreak, men av erfaring vil jeg anbefale å gjøre en del research før man reiser; finne adresse til de ulike sentrene/butikkene og hvilke metroer/busser man kan ta dit. Vi hadde gjort dette, men ikke nøye nok - hvilket endte med at vi ikke fikk dratt på halvparten engang veldig greit å ta taxi også sikkert, men pass på å avtale pris FØR dere drar. Har dessverre ingen peiling på spa i Praha
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #6 Skrevet 27. mars 2011 Anbefaler også Palladium. Masse butikker. Ellers kan du ta undergrunnen til Flora, som også er en stasjon, og gå rett inn på kjøpesenteret.
Brukernavn Skrevet 30. mars 2011 #8 Skrevet 30. mars 2011 Min erfaring er at merkeklær ikke er så veldig mye billigere enn i Norge. Men ta turen til Palladium som de andre sier; der er det i hvert fall utvalg så det holder. Ellers er "merkestrøket" på andre siden av bytorget (andre siden i forhold til Palladium)
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #9 Skrevet 30. mars 2011 Takk for svar folkens! Slik jeg har forstått det er altså de beste shoppingmulighetene i nyebyen, spesielt Palladium. Tenkte å bo på et hotell som ligger i området Nove Mesto. Håper det er i gåavstand til shoppingområdene!=) Men har de ikke markeder og slikt i gamlebyen? Eller selger de ikke klær og slikt i gamlebyen?
Gjest Armule Skrevet 30. mars 2011 #10 Skrevet 30. mars 2011 Kan ikke gi deg tips om shopping, men hvis du ikke allerede har funnet hotell så anbefaler jeg å sjekke ut St. Christophers Hostel! Det er ikke bare et hostell, men man får egne rom til rimelig pris og veldig god standard! Dobbeltrommet vårt var bare nydelig Det er forholdsvis sentrumsnært også, men Karlovo Namesti t-banestoppet er rett i nærheten
Havtorn Skrevet 30. mars 2011 #11 Skrevet 30. mars 2011 I gamlebyen er Bata et must. Senteret i Flora er også kjempebra, når dere ankommer hotellet er det bare å be om brosjyrer. Kart over undergrunnsbanen er et must, og det er VELDIG enkelt å komme seg rundt. Går tog hele tiden, så du hopper og bytter og det er ingen krise å bomme litt. Er vel på Flora, nede, at de også har Starbucks. Palladium er et pent og stort senter.. er det det som er i Andel eller surrer jeg nå? Det i Andel er i alle fall kjempebra det også. Tok også en kort taxitur ut av byen til et senter med noen veldig gode klesbutikker, en issjappe som var helt utrolig.. kino, KFC.. Pizza Hut utenfor. Husker ikke navn, men er vel bare å grave litt. De hadde i alle fall en av få klesbutikker jeg dro ut av med haugevis av klær, de førte nemlig egne merker, så det var vanvittig billig. Og GOD kvalitet. Du har mye å glede deg til i alle fall! Inn mot gamlebyen er det masse småbutikker med de "snobbete" merkene også - Gucci, Prada osv. Klart prisene er en knappe 5-10% rimeligere og ikke stort mer, men det er fryktelig gøy å ønskeshoppe.. og en og annen ting tar en seg jo råd til!
Gjest Armule Skrevet 30. mars 2011 #12 Skrevet 30. mars 2011 Palladium er et pent og stort senter.. er det det som er i Andel eller surrer jeg nå? Det i Andel er i alle fall kjempebra det også. Bata var ved Wenceslavs plass? Ikke langt unna nasjonalmuseet? Isåfall så mener jeg å huske at Palladium ikke var så veldig langt unna Bata Aner ikke hvor Andel er..
Havtorn Skrevet 30. mars 2011 #13 Skrevet 30. mars 2011 Angående hotell går jeg helt klart god for MaMaison. Fem minutter unna busstopp (like over ei bro), noen helt vanvittige restauranter i nærområdet samt ti minutters gange til det jeg mener å huske at var Palladium. I alle fall det største senteret i Andêl. Dobbeltrom med kingsize-seng kom på knappe 300 per pers/natt. Og standarden var upåklagelig! Vet hvor jeg ligger neste gang i alle fall..
Havtorn Skrevet 30. mars 2011 #14 Skrevet 30. mars 2011 Andêl.. hømm.. når du er ved Karlsbroa.. gå over, ta til venstre, gå fem minutter bortover og ta til høyre og gå til du kommer til en markedsplass. Sånn kjapt forklart. Er en bydel. Falt helt for strøket, akkurat sentrumsnært nok til å kunne gå på svippturer, akkurat sentrumsfjernt nok til å kunne ha vinduet på gløtt om natta uten å vekkes av jublende østeuropeere.
Gjest Armule Skrevet 30. mars 2011 #15 Skrevet 30. mars 2011 Jeg anbefaler også å besøke slottet på kveldstid når det er mørkt! Fantastisk utsikt over byen, i tillegg til at kirka der blir helt overnaturlig
pusleline Skrevet 30. mars 2011 #16 Skrevet 30. mars 2011 Skal også til Praha - og synes tipsene over høres kjempespennende ut
Henkie Skrevet 30. mars 2011 #17 Skrevet 30. mars 2011 Merkevarer koster nesten det samme som her. Spør på hotellet etter marked/shopping hvor de innfødte handler. Mye smakløst, men kjempegøy og dritbillig. Massasje/spa koster også 1/3 der sammenliknet med sentrum og turiststtøk
Havtorn Skrevet 30. mars 2011 #18 Skrevet 30. mars 2011 Det som er det morsomme med t-banen der.. du får et kart, det går tog hvert tredje minutt, hopp på et tog og se hvor det fører deg. Kartet forteller deg hele tiden hvor du er, er bare å bytte tog hvis du må, det er ikke mange minuttene før du er på hjemovertur uansett! Dro ut til gokk hvor vi fant et lite senter med en stor Sephora-butikk og litt diverse annet, bl.a en svær motesmykkebutikk som hadde veldig mye fint. Så lenge en kjøper landets egne merker koster det ikke all verdens heller.. H&M og lignende er jo helt likt, men slik som det senteret med Pizza Hut osv. som vi fant - perfekt! Og BILLIG! :D
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #19 Skrevet 30. mars 2011 Sjekk butikkene Orsay og Promoud (el Promod). De finner du på senterene. Supre klær. Jeg ville bodd i gamlebyen eller i gangavstand fra knutepunktene Karlsbroen. Old Town Sqare eller i nærheten av handlegaten. Du finner jo kart på hotels.com, hvis du skal bestille derfra .
nettengel Skrevet 31. mars 2011 #20 Skrevet 31. mars 2011 Kan anbefalle shoppingsenteret arkady-pankrac Dette er et forholdsvis nytt shoppingsenter som ligger litt utenfor centrum. Mye bra butikker og ikke så mye turister!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå